AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Jeg har søkt på forskjellige jobber som pleieassistent fordi jeg skal begynne på syk.p.studiet, men jeg får jo bare avslag fordi jeg har ikke relevant erfaring... Dette er i Oslo. Har ringt og sendt epost, og får bare svar om at jeg må komme tilbake når jeger på mitt andre år. Noen tips...? Evt. om dere vet om sykehjem som tar inn newbies? Anonymkode: ca7bb...2bf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Det er vanskeligere å få jobb på sykehjem enn det var før, særlig i studiebyer. Fortsett å søke, siden det er mulig, men du blir umiddelbart mer attraktiv når du har startet på studiet. Du blir mer og mer attraktiv hvor lenger i studieløpet du kommer. Anonymkode: 690e0...c3e
Christina82 Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 Om du har mulighet til å vente ville jeg gjort det, og heller begynt å jobbe på det sykehjemmet du får din første praksis på i 1 året:) Da har du 6-8 ukers opplæring først og en god mulighet til å jobbe ekstra der:) 3
millennial Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 (endret) Bare fortsett å søk! Det vil alltid være et sykehjem som trenger ekstrahjelp Edit: Ring før du møter opp! Avdelingslederne er ofte veldig travle og det er mye bedre å ringe å forhøre om de trenger hjelp, istedenfor å dukke opp mens de er opptatte. Endret 1. august 2017 av millennial
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt på forskjellige jobber som pleieassistent fordi jeg skal begynne på syk.p.studiet, men jeg får jo bare avslag fordi jeg har ikke relevant erfaring... Dette er i Oslo. Har ringt og sendt epost, og får bare svar om at jeg må komme tilbake når jeger på mitt andre år. Noen tips...? Evt. om dere vet om sykehjem som tar inn newbies? Anonymkode: ca7bb...2bf Vanskelig? Nei det er faktisk noe av det letteste stedet du kan få jobb! Meeen heldigvis er de kritiske til hvem de ansetter og det er viktig å møte opp personlig å be om å få snakke med avdelingslederen. Sett deg inn i hva slags avdeling det er og lat gjerne litt som om det er nettopp det du ønsker å fordype deg i etter endt studie. Vær ærlig å si at du har null erfaring,men at du lærer fort. må bare spørre forresten. Hvorfor ønsker du å bli sykepleier om du har null erfaring innen helsevesen? Anonymkode: 8efff...c09 1
millennial Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig? Nei det er faktisk noe av det letteste stedet du kan få jobb! Meeen heldigvis er de kritiske til hvem de ansetter og det er viktig å møte opp personlig å be om å få snakke med avdelingslederen. Sett deg inn i hva slags avdeling det er og lat gjerne litt som om det er nettopp det du ønsker å fordype deg i etter endt studie. Vær ærlig å si at du har null erfaring,men at du lærer fort. må bare spørre forresten. Hvorfor ønsker du å bli sykepleier om du har null erfaring innen helsevesen? Anonymkode: 8efff...c09 Altså, man må ikke ha erfaring som ingeniør for å ønske å bli ingeniør, ikke sant? Nå er jeg ikke TS, men syntes det var litt rart sagt. 19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #7 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, millennial skrev: Altså, man må ikke ha erfaring som ingeniør for å ønske å bli ingeniør, ikke sant? Nå er jeg ikke TS, men syntes det var litt rart sagt. Fordi sykepleier er så mye mer enn teori, du må være glad i å jobbe med mennesker som kan kreve blod,svette og tårer av deg. Det og en del andre studier burde ha krav om erfaring for å kunne søkes på synes jeg. Er så lei av å få kollegaer som er nyutdannede og innser at de hater folk som klager fks, at de ikke tåler stress og helst ikke vil jobbe juleaften siden de har familie. NEWSFLASH: det har de fleste av oss andre sykepleierne også Anonymkode: 8efff...c09 1
millennial Skrevet 1. august 2017 #8 Skrevet 1. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi sykepleier er så mye mer enn teori, du må være glad i å jobbe med mennesker som kan kreve blod,svette og tårer av deg. Det og en del andre studier burde ha krav om erfaring for å kunne søkes på synes jeg. Er så lei av å få kollegaer som er nyutdannede og innser at de hater folk som klager fks, at de ikke tåler stress og helst ikke vil jobbe juleaften siden de har familie. NEWSFLASH: det har de fleste av oss andre sykepleierne også Anonymkode: 8efff...c09 Jaja, poenget mitt er at mange studier er mer enn teori, selvom de ikke har noe praksis. Som eksempelet mitt med en ingeniør-utdanning så er det ikke bare å sitte bak en skjerm, men man må ut å samarbeide i team, holde presentasjoner osv. Og sykepleieryrket kan sammenlignes med mange working class jobber. Å jobbe i serveringsbransjen kan f.eks. være like stressende hvor man må forholde seg til forskjellige personligheter, mye stress og må jobbe ubehagelige arbeidstider. Skjønner at det er irriterende å ha nyutdannende som innser at sykepleieryrket ikke er så stas, men det betyr ikke at man skal gjøre det vanskelig for en kommende sy.student å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Dette er bare til fordel for at norges fremtidige sykepleiere blir mer kvalifisert, istedenfor å bare hatt erfaring utelukkende fra praksis. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig? Nei det er faktisk noe av det letteste stedet du kan få jobb! Meeen heldigvis er de kritiske til hvem de ansetter og det er viktig å møte opp personlig å be om å få snakke med avdelingslederen. Sett deg inn i hva slags avdeling det er og lat gjerne litt som om det er nettopp det du ønsker å fordype deg i etter endt studie. Vær ærlig å si at du har null erfaring,men at du lærer fort. må bare spørre forresten. Hvorfor ønsker du å bli sykepleier om du har null erfaring innen helsevesen? Anonymkode: 8efff...c09 Lol. For en idiotisk kommentar. Anonymkode: 690e0...c3e 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #10 Skrevet 1. august 2017 Blir så sinna at folk tror de kan få jobb som pleieassistent uten relevant utdanning. Søk igjen når du har den passende utdanningen.. Herregud. Anonymkode: 22e92...883 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #11 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blir så sinna at folk tror de kan få jobb som pleieassistent uten relevant utdanning. Søk igjen når du har den passende utdanningen.. Herregud. Anonymkode: 22e92...883 Man kan jo det. Anonymkode: 690e0...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #12 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir så sinna at folk tror de kan få jobb som pleieassistent uten relevant utdanning. Søk igjen når du har den passende utdanningen.. Herregud. Anonymkode: 22e92...883 Takk og amen Anonymkode: 8efff...c09 1
millennial Skrevet 1. august 2017 #13 Skrevet 1. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir så sinna at folk tror de kan få jobb som pleieassistent uten relevant utdanning. Søk igjen når du har den passende utdanningen.. Herregud. Anonymkode: 22e92...883 utdanning og utdanning. Her om dagen så må man ha utdanning for å vaske gulv, til og med! Med god opplæring og en god sans for rekruttering, kan man finne en like god pleieassistent. Oppgavene til en p.a. er jo stell og forefallende arbeidsoppgaver som andre helsepersonell ikke tar seg av. Syntes ikke at det er SÅ vanskelig at man absolutt må ha utdanning (nå venter jeg på kommentarer om hvor dum og frekk som sier at en ufaglært kan gjøre det like bra som en faglært.) 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #14 Skrevet 1. august 2017 Søk stillinger som ringevikar. Viser du deg å være en stabil ringevikar, kan du få mer faste arbeidstider å forholde seg til. Jeg har også hørt noen rykter om at uten formell kompetanse får man ikke annet enn ringevikariat i de kommunale sykehjemmene i Oslo lenger, var noen endringer vedr dette i fjor. Men det er jo ganske mange private sykehjem du kan søke jobb på i stedet. Anonymkode: d7e14...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #15 Skrevet 1. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig? Nei det er faktisk noe av det letteste stedet du kan få jobb! Meeen heldigvis er de kritiske til hvem de ansetter og det er viktig å møte opp personlig å be om å få snakke med avdelingslederen. Sett deg inn i hva slags avdeling det er og lat gjerne litt som om det er nettopp det du ønsker å fordype deg i etter endt studie. Vær ærlig å si at du har null erfaring,men at du lærer fort. må bare spørre forresten. Hvorfor ønsker du å bli sykepleier om du har null erfaring innen helsevesen? Anonymkode: 8efff...c09 Herlighet for et tåpelig svar! Ikke hør på henne ts, alle må jo ha første jobben sin en gang, her er kua som har glemt at hun har vært kalv! Slett ikke alle avdelingsledere ønsker alle studenter på sykepleien i Oslo på dørstokken, å ringe er en god måte å ta kontakt på. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi sykepleier er så mye mer enn teori, du må være glad i å jobbe med mennesker som kan kreve blod,svette og tårer av deg. Det og en del andre studier burde ha krav om erfaring for å kunne søkes på synes jeg. Er så lei av å få kollegaer som er nyutdannede og innser at de hater folk som klager fks, at de ikke tåler stress og helst ikke vil jobbe juleaften siden de har familie. NEWSFLASH: det har de fleste av oss andre sykepleierne også Anonymkode: 8efff...c09 Jeg er virkelig glad du ikke er min kollega, vi møter både studenter, nyansatte og kollegene våre ellers på en bedre måte enn dette. Og du, bare for å gni det inn, jeg har jobbet 19 år i helsevesenet og aldri blitt satt opp på kveldsvakt julaften. Ikke har jeg bedt om fri heller, gjelder bare å passe på hvilken stilling man tar. Men hvis jeg møter deg noen gang skal jeg passe på å si det hveeeer dag. Anonymkode: c3d89...c10 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #16 Skrevet 1. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir så sinna at folk tror de kan få jobb som pleieassistent uten relevant utdanning. Søk igjen når du har den passende utdanningen.. Herregud. Anonymkode: 22e92...883 Hvilken utdanning er det da? Pleie assistent er vel per definisjon ufaglært? Anonymkode: 7be88...fe1 4
boblevann Skrevet 1. august 2017 #17 Skrevet 1. august 2017 (endret) Skjønner ikke de som reagerer på manglende utdannelse? Pleieassistent er ingen utdanning, og er ment for nettopp assistenter TS: Med en gang du starter spl.studiet og per definisjon er sykepleierstudent, tror jeg dette vil bli enklere. Helsefagelever og sykepleierstudenter er veldig ettertraktet til disse stillingene! En del blir også tilbudt assistentjobb på sykehjemmet de er i praksis på. Endret 1. august 2017 av boblevann 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #18 Skrevet 1. august 2017 Helsefagarbeidere ansettes gjerne som pleieassistent/pleiemedarbeider Anonymkode: d7e14...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #19 Skrevet 1. august 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsefagarbeidere ansettes gjerne som pleieassistent/pleiemedarbeider Anonymkode: d7e14...fb5 Åja, trodde stillingen het helsefagarbeider da. Og pleieassistent var tittelen til en ufaglært. Men kan jo være forskjellig fra sted til sted kanskje! Anonymkode: 7be88...fe1 1
straamann Skrevet 1. august 2017 #20 Skrevet 1. august 2017 Synes det er rart at man må ha så mye erfaring for å jobbe som pleieassistent. Der min mormor lå, var det enkelte assistenter som ikke behersket grunnleggende norsk, og hadde en helt annen kulturforståelse som kolliderte total med beboerne. I tillegg hadde de verken utdannelse eller relevant erfaring, men de var tydeligvis billig arbeidskraft for de jobbet 100% mens de som hadde fagbrev måtte slåss om vaktene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå