Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på busselskap, og NSB f.eks at det er aldersbestemt opp til 31 år.
Jeg sendte en e-post i den forbindelse til NSB og spurte om de mente at voksne studenter over 31 år hadde mer å rutte med enn de under 31 år, med tanke på huslån og andre utgifter man gjerne har på den tiden. 
Da fikk jeg til svar at joda, man kunne kjøpe enkeltbillett som student, men ikke mnd-kort. 

Så tydeligvis er det en del "hvis om atte, dersom atte" når det kommer til studentrabatt. Jeg er egentlig mest opptatt av rabatter ved kjøp av bøker, og eventuelt hvis jeg skal ta en buss i ny og ned. Hovedsaklig skal jeg sykle til jobb, men hvis det mot all formodning snør en dag her på vestlandet, så kunne jeg tenkt meg å kjørt buss de dagene. 

Når man googler, så er det som regel ikke min aldersgruppe som student som dukker opp, men majoriteten som stort sett er i starten av 20-årene (selvfølgelig).

Noen av oss tok dette i motsatt retning og fikk barn før studier, og i tillegg var jeg umotivert og hadde fått det godt inn at jeg ikke var noe flink på skolen da jeg var ungdom, så da trodde jeg på det ;) Noe jeg har klart å motbevise i dag da. 

Min alder er forresten snart 36 år.

Anonymkode: d4eec...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette har blitt diskutert før, men det har vel litt å gjøre med at det er veldig enkelt å få studentstatus i Norge. Det er bare å søke seg inn på et studie, og betale semesteravgiften. Dersom det ikke var satt en aldersbegrensning er det fullt mulig at flere hadde meldt seg opp som studenter kun for å få rabatter - spesielt for å få rabatter på periodekort. 

Anonymkode: e97b2...358

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei du får ikke rabatt som voksen student, fordi prisene er kjøpt ned for yngre studenter for å gjøre kollektivtransport mer attraktivt. 

Anonymkode: 8833c...54f

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig poenget ditt? Studentbillett finnes som regel ikke på enkeltbilletter eller 24-timers billetter, og du skal ikke ta buss regelmessig, så hva er det du egentlig går glipp av her? 

Grunnen til at det er aldersgrense er så enkelt at man skal forhindre misbruk. Det er så lett å melde seg opp som student og betale semesteravgift. De aller fleste over 30 år er ferdig med studiene, og derfor vil det være naturlig å stramme inn her. Synd at det går utover eldre (reelle) studenter, men slik er det bare. Men igjen, jeg ser ikke hva som er poenget ditt. Dette har ingenting med at man ikke kan studere i voksen alder eller noe annet tull. Dette har rent økonomiske årsaker. 

Anonymkode: 6a179...955

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget ditt? Studentbillett finnes som regel ikke på enkeltbilletter eller 24-timers billetter, og du skal ikke ta buss regelmessig, så hva er det du egentlig går glipp av her? 

Grunnen til at det er aldersgrense er så enkelt at man skal forhindre misbruk. Det er så lett å melde seg opp som student og betale semesteravgift. De aller fleste over 30 år er ferdig med studiene, og derfor vil det være naturlig å stramme inn her. Synd at det går utover eldre (reelle) studenter, men slik er det bare. Men igjen, jeg ser ikke hva som er poenget ditt. Dette har ingenting med at man ikke kan studere i voksen alder eller noe annet tull. Dette har rent økonomiske årsaker. 

Nemlig. Rent økonomiske årsaker.
Poenget mitt var studentrabatt generelt. Jeg tok kollektivt som et eksempel, da jeg kjente til den. Og fordi jeg lurte på hvorfor det var aldersbegrenset. Men jeg forstår det nå mtp at det er enkelt å melde seg som student og betale semesteravgift for å få studentbevis. 

Veldig synd for reelle studenter som har behov for f.eks studentbillett på buss hvis de bor et stykke unna universitetet/høgskolen. 
Det er dyrt med kollektivt her i Norge. 

Som jeg skrev i hovedinnlegget var at jeg var mest interessert i studentrabatt på bøker f.eks som jeg eventuelt ikke skulle fått tak i brukt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du tar feil, det handler ikke om misbruk. 

Fra regjeringen.no:

Skoleelever og studenter

Rabattordningen for skoleelever og studenter skal bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktiv for ungdom for dermed å skape gode reisevaner for denne målgruppen for fremtiden. Ordningen har derfor en ungdomsprofil. 

Den statlige bevilgningen til denne ordningen skal dekke 40 prosent rabatt på periodekort for skoleelever og studenter under 30 år. Rabatten gjelder på kollektivtransport som mottar fylkeskommunalt tilskudd og NSB mot fremvisning av legitimasjon. 

For øvrig får du andre rabatter, som teater, restauranter o.l.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du tar feil, det handler ikke om misbruk. 

Fra regjeringen.no:

Skoleelever og studenter

Rabattordningen for skoleelever og studenter skal bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktiv for ungdom for dermed å skape gode reisevaner for denne målgruppen for fremtiden. Ordningen har derfor en ungdomsprofil. 

Den statlige bevilgningen til denne ordningen skal dekke 40 prosent rabatt på periodekort for skoleelever og studenter under 30 år. Rabatten gjelder på kollektivtransport som mottar fylkeskommunalt tilskudd og NSB mot fremvisning av legitimasjon. 

For øvrig får du andre rabatter, som teater, restauranter o.l.

Da burde de også gjøre noe med kollektivtilbudet generelt også etter de er ferdig med studiene og skal betale full pris. 
Der jeg jobber i dag og der jeg skal jobbe i studietiden har en avtale med busselskapet her i området med "Jobb-hjem-jobb" hvor du betaler 500 kr i mnd. Da kan man også benytte el-sykkel og bruke busskortet utenom jobb også. Flere slike tilbud vil også bidra til at folk vil velge kollektivtransport fremfor bil. Og selvfølgelig et godt tilbud generelt med busstider, presise busser og at de går ofte. 

Jeg er uansett glad jeg slipper kollektiv transport hverken til jobb eller studier. Sparer en del penger på det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt tullete synes jeg.. jeg er over 30 og får et år som student på buss, etter det blir det billigere å kjøre :(  Tar utdannelse for å få jobb, leier og har ikke mann og barn. Hadde vært fint om de laget en ordning der man kan bevise at man faktisk studerer, noe ala lånekassen, om man havner for langt bak med studiepoeng så får man ikke studentkort eller noe. Får låne bil gratis av pappa når jeg ikke får rabatt på buss, og parkering på campus er veldig billig så det går rundt likevel, men hadde foretrukket å ta bussen over å sitte i rushtrafikk hver morgen.

Anonymkode: 208ed...51e

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette har blitt diskutert før, men det har vel litt å gjøre med at det er veldig enkelt å få studentstatus i Norge. Det er bare å søke seg inn på et studie, og betale semesteravgiften. Dersom det ikke var satt en aldersbegrensning er det fullt mulig at flere hadde meldt seg opp som studenter kun for å få rabatter - spesielt for å få rabatter på periodekort. 

Anonymkode: e97b2...358

Det er begrenset med studieplasser så derfor er det ikke bare å søke inn og få studentrabatt. Det var enklere før vet jeg.

Skrevet

De burde heller ha satt restriksjonene ved om man var fulltidsstudent eller ikke. Da slipper man de som misbruker det ved å melde seg opp til enkeltemer. 

Det er faktisk ikke slik at alle over 30 har mer å rutte med som student. Jeg studerer fulltid og har ikke mer penger enn andre studenter. 

Ganske mange har satt grense på 30-31 år. Klart vi som er over 30 får noen rabatter, men de som faktisk er viktige får man ikke. Synes det er litt dumt, men ikke så mye å gjøre med det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Elaine Marley skrev:

De burde heller ha satt restriksjonene ved om man var fulltidsstudent eller ikke. Da slipper man de som misbruker det ved å melde seg opp til enkeltemer. 

Det er faktisk ikke slik at alle over 30 har mer å rutte med som student. Jeg studerer fulltid og har ikke mer penger enn andre studenter. 

Ganske mange har satt grense på 30-31 år. Klart vi som er over 30 får noen rabatter, men de som faktisk er viktige får man ikke. Synes det er litt dumt, men ikke så mye å gjøre med det. 

Ja, for min del er det ikke så viktig med rabatt på konserter og teater. Eller billig øl. Flybillett, bussbillett og togbillett hadde vært supert - hvis man skal noe med familien.

Skrevet

Jeg er student ved UiB på andre året nå, men kan ikke kjøpe enkeltbillett som student på Kolumbus (Stavanger) fordi det bare gjelder for dem over 21 år. Må derfor kjøpe voksenbillett. Glad jeg har lappen.

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...