Gå til innhold

Ta valgemner fra annet studie uten å kjenne noen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar master på deltid, og skal kommende semester ha valgemner.

Vi kan velge valgemner fra andre masterprogram på høyskolen innen visse kriterier, og det er noen emner der som jeg gjerne ønsker å ta. Men det viser seg at ingen andre fra mitt kull har samme interesse.

Valgemnene er ikke på første semester for de andre heller, men 3 semester (deltid). Slik at de har allerede gått et år sammen og kjenner hverandre og har sikkert etablerte studiegrupper.

Jeg er derfor litt i tvil om jeg skal følge resten av mitt kull å ta emner som jeg kjenner de andre studentene, eller om jeg skal ta disse emnene jeg har mest lyst til men ikke kjenner noen andre. Som sagt er det deltid, slik at det blir 3 samlinger på 2-3 dager hver. Så det er ikke så mye tid på skolen, men det er gruppeoppgave i det ene emnet og studenter er selv ansvarlig for å danne gruppe.

Når jeg gikk bachelor tok jeg også et valgemne fra et annet program, og da endte jeg opp med å ikke ha noen å diskutere faglig med. Forsøkte å sette meg sammen med andre på forelesning og i kantina, måtte virkelig jobbe med meg selv for å tørre det. Men de hadde studiegruppene sine fra oppstarten og var ikke særlig interessert i å forandre på det.

Noen andre som har erfaring fra samme situasjon? :) 

Anonymkode: 1e9d6...9d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt valgemner som ikke er vanlige blant "mine". Jeg kom inn i en liten klasse og opplevde å bli tatt godt imot og inkludert, faktisk bedre enn det jeg normalt går. Jeg ville fulgt egne ønsker og interesser heller enn å ta det "alle andre" tar.

Anonymkode: 77acf...1e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med deg og folk du må kjenne?! Selv kjente jeg mange men hadde forskjellige grupper fra fag til fag. Vær independent da kommer du langt. 

Anonymkode: 61755...40d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta emner du har lyst til å ta, ikke tenk på hva venner og kjente velger. I verste fall får du lære masse spennende og jobbe med et emne som er interessant, forstår virkelig ikke problemet?

Gruppeoppgaver fungerer ofte bedre på en gruppe der ingen kjenner hverandre, mer fokus på oppgaven og mindre fjas.

Anonymkode: d5aed...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet slik jeg ser det er å finne noen å skrive oppgave med blandt 100 + andre studenter som allerede har fått etablerte studentgrupper fra sin oppstart.

På det studiet jeg går blir man plassert i en studiegruppe første semester, hver gruppe er på 3 personer. Hver obligatorisk oppgave skal leveres i gruppe på 2-3 studenter. Så jeg må altså enten finne en gruppe som det har sluttet noen i, eller finne en gruppe som er villig til å dele seg.

Jeg har allerede en studiegruppe fra min oppstart, men de skal ikke ta samme valgemne.

Så for meg er dette litt vanskelig, men jeg vet at mange er mye mer utadvente og ser ikke på dette som noe problem.

Har meldt meg opp til fagene, så håper det ordner seg.

Ts.

Anonymkode: 1e9d6...9d2

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dersom fagene er slik at man må skrive oppgaver sammen med noen etc tar du bare kontakt med foreleser og be om å bli satt i en gruppe. Du er sikkert ikke alene om det. Dette er ikke barneskolen, det er sikkert noen som er villige til å skrive oppgave med noen de ikke kjenner fra før. Alle er der for å lære noe, ikke for å henge med venner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...