AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Det er et hormon tydlighvis, som er/sitter i hodet, men er en prøve som gynekolog tar. Vet dere hva hormonet heter? Jeg husker ikke hva det heter og har spurt legen, men han vil ikke si det før jeg kommer tilbake dit... Jeg skjønner ikke hvordan den prøven kan ha noe å si i forhold til gynekolog. Men tydligvis... Jeg har ikke tatt blodprøve på dette, tror jeg... Noen som har en anelse om hva jeg prøver å komme frem til? Legen begynte å lure på om jeg hadde hatt mye vondt i hodet, og det har jeg jo hatt den siste stunden. Prøven var uansett veeeldig høy i forhold til det den skulle være. Jeg er veldig nyskjerrig! Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Progesteron? Anonymkode: d0228...057 Vet du at det er det? Jeg kan lese litt om det. Mulig det er det... - TS Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du at det er det? Jeg kan lese litt om det. Mulig det er det... - TS Anonymkode: 927c1...4f3 Har ikke peiling, men jeg får migrene relatert til syklusen når progesteron-nivåene går kraftig ned. Anonymkode: d0228...057
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 Dette var vagt. Hvis du tenker gynekolog i forhold til fertilitet og det ikke går spesifikt på fertilitet, men har betydning både for fertilitet og din allmenntilstand ville jeg tenkt stoffskifte. TSH. Forhøyet ts, er en indikasjon på lavt stoffskifte og som vil gi nedsatt allmenntilstand, og kan gjøre det vanskelig å bli gravid/påvirke graviditet negativt. Anonymkode: 110b4...117
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #7 Skrevet 31. juli 2017 Det går ikke an å svare på dette. Ts fir ingen pekepinn på hverken hvilket hormon, eller hva det bevirker. Et hormon som "sitter i hodet" kan være nesten hva som helst. Om det har relevans for gynekologi kan man snevre inn litt, men det er fortsatt umulig å finne ut hva ts egentlig spør om. Anonymkode: 14488...1cf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #8 Skrevet 31. juli 2017 Ts, du må jo skrive hva poenget er med å måle hormonet. Er det pga noen symptomer du har? Blir du utredet for infertilitet, stoffskiftesykdom, overgangsalder el.l....? Anonymkode: 4efc0...fb5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #9 Skrevet 31. juli 2017 For infertilitet vil det typisk være fsh sammen m østradiol, og i tillegg AMH som måles. Anonymkode: 4efc0...fb5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #10 Skrevet 31. juli 2017 Det er mange uike hormoner. Men når du får spørsmål om hodepine så vil jeg tenke på hypofysens funskjon. Der igjen er det flere ting som kan undersøkes i blodprøver. Har du vært og tatt flere prøver på både morgen og kveld, eller bare en prøve? Anonymkode: efd76...61d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #11 Skrevet 31. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts, du må jo skrive hva poenget er med å måle hormonet. Er det pga noen symptomer du har? Blir du utredet for infertilitet, stoffskiftesykdom, overgangsalder el.l....? Anonymkode: 4efc0...fb5 Beklager for lite info, men jeg fikk veldig lite info fra legen min om dette. Dette ble funnet ut av en gynekolog som jeg var hos tidligere i sommer, pga ufrivillig barnløshet (misstanke om endometriose). Det er derfor jeg er litt satt ut! Legen min har henvist meg til MR! Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #12 Skrevet 31. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange uike hormoner. Men når du får spørsmål om hodepine så vil jeg tenke på hypofysens funskjon. Der igjen er det flere ting som kan undersøkes i blodprøver. Har du vært og tatt flere prøver på både morgen og kveld, eller bare en prøve? Anonymkode: efd76...61d Det var en prøve hos gynekolog på morgen. Noen dager etter positiv eggløsningstest (forhåpentligvis etter eggløsning). Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #13 Skrevet 31. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For infertilitet vil det typisk være fsh sammen m østradiol, og i tillegg AMH som måles. Anonymkode: 4efc0...fb5 Okei. Jeg skal ringe igjen å sjekke med legen min i morgen Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #14 Skrevet 1. august 2017 Det var forhøyet prolaktin i kroppen min. Hva vil det egentlig si? I forbindelse med ufrivillig barnløshet? Takk for alle svar og tips!🙂 Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #15 Skrevet 1. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var forhøyet prolaktin i kroppen min. Hva vil det egentlig si? I forbindelse med ufrivillig barnløshet? Takk for alle svar og tips!🙂 Anonymkode: 927c1...4f3 Prolaktin er melkehormonet. Det er kun naturlig forhøyet i kroppen ved graviditet/amming. Er det for høyt ellers er det noe som må utredes da det kan være et symptom på sykdom. Anonymkode: 110b4...117
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #16 Skrevet 1. august 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prolaktin er melkehormonet. Det er kun naturlig forhøyet i kroppen ved graviditet/amming. Er det for høyt ellers er det noe som må utredes da det kan være et symptom på sykdom. Anonymkode: 110b4...117 Åja. Hmm. Hva slags sykdom er det snakk om? Er det alvorlig?😶 Anonymkode: 927c1...4f3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #17 Skrevet 1. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Åja. Hmm. Hva slags sykdom er det snakk om? Er det alvorlig?😶 Anonymkode: 927c1...4f3 Behøver ikke å være det. Man blir satt på hormoner som senker prolaktinet. Mamma hadde forhøyet prolaktin, var hypofysen som "tullet" litt. (det var sånn hun forklarte det for meg for mange år siden.) Hun fikk noen hormoner i tablett form. Alt ble bra. Anonymkode: d56e9...212
Gjest Cocosa Skrevet 1. august 2017 #18 Skrevet 1. august 2017 Jeg har en alvorlig sykdom knyttet til forhøyet prolaktin, men det er jo ikke dermed sagt at du har denne sykdommen. Går på medisiner daglig for å holde dette i sjakk.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #19 Skrevet 1. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager for lite info, men jeg fikk veldig lite info fra legen min om dette. Dette ble funnet ut av en gynekolog som jeg var hos tidligere i sommer, pga ufrivillig barnløshet (misstanke om endometriose). Det er derfor jeg er litt satt ut! Legen min har henvist meg til MR! Anonymkode: 927c1...4f3 Helt unødvendig å be om hjelp når du ikke kan legge ved relevante opplysninger så vi slipper å drive med "tippekonkuranse" her inne. Når det er snakk om mulig endometriose (den vesnetligste infoen i tråden), så er det en prøve som er veldig omstridt i sammenheng med endometriose. Grunnen er enkel, slår den ut positivt så må den følges opp inntil prøven viser seg å være og ha vært negativ over tid. Er den negativ så betyr det verken det ene eller det andre. Prøven heter CA 125. Du kan lese her hva Norges fremste ekspert på endometriose mente om denne prøve for en del år siden, han mener nok det samme i dag. http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=1205 Jeg ville ikke tatt CA 125 var jeg deg. Skal du ta MR med problemstillingen endometriose, så skal rekvirenten av endometriose skrive på henvisingen at MRen skal utføres etter endometrioseprotokoll. Gjøres ikke det og du i tillegg kommer til noen uten "peiling" på hva dette er (les Aleris/Curato, UNilab m.fl.) så er hele MRen uten verdi, altså bortkastet arbeid, tid og penger. Du må i de beste maskinene for å få et godt resultat og til noen som kan kunsten å tolke MR bildene. Anonymkode: efd76...61d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #20 Skrevet 1. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt unødvendig å be om hjelp når du ikke kan legge ved relevante opplysninger så vi slipper å drive med "tippekonkuranse" her inne. Når det er snakk om mulig endometriose (den vesnetligste infoen i tråden), så er det en prøve som er veldig omstridt i sammenheng med endometriose. Grunnen er enkel, slår den ut positivt så må den følges opp inntil prøven viser seg å være og ha vært negativ over tid. Er den negativ så betyr det verken det ene eller det andre. Prøven heter CA 125. Du kan lese her hva Norges fremste ekspert på endometriose mente om denne prøve for en del år siden, han mener nok det samme i dag. http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=1205 Jeg ville ikke tatt CA 125 var jeg deg. Skal du ta MR med problemstillingen endometriose, så skal rekvirenten av endometriose skrive på henvisingen at MRen skal utføres etter endometrioseprotokoll. Gjøres ikke det og du i tillegg kommer til noen uten "peiling" på hva dette er (les Aleris/Curato, UNilab m.fl.) så er hele MRen uten verdi, altså bortkastet arbeid, tid og penger. Du må i de beste maskinene for å få et godt resultat og til noen som kan kunsten å tolke MR bildene. Anonymkode: efd76...61d Som du skjønner så har ikke dette hormonet noe med endometriose å gjøre. Det var riktignok ikke det jeg trengte hjelp til. Men tips til hva hormonet heter. Eneste måten en kan bekrefte/bevise endometriose på er å ta en laproskopi, og det skal jeg ha i Desember. Anonymkode: 927c1...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå