AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Jeg vurderer å teste ut dette, men vil gjerne høre fra noen som har brukt det. Har det funket bra? Hvilken adresse har dere ført opp? Anonymkode: 5df53...c61
Fru Uperfekt Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 Fordelen er at en kan bestille varer posterestante som ellers hadde måtte fortolles inn i Norge
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #4 Skrevet 31. juli 2017 Har brukt den offentlige posterestante i Strømstad en gang, funkert fint det. Anonymkode: abe82...c1c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 17 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Fordelen er at en kan bestille varer posterestante som ellers hadde måtte fortolles inn i Norge Blir du da stoppet på grensen og "tatt" når du innfører produktet du har unndratt fortolling, så er du i trøbbel. Dette eregnes som smugling. Poste restante skal vel registreres i Strømstad før du kan få sendt noe dit. Det vil og være et problem at ikke alle vil sende til en Poste Restante adresse. Så da lurer du deg selv. Anonymkode: 4198e...9f9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 Du må fortsatt bestille varen, da må du betale fortolling uansett om du bruker poste restante. Det brukes stort sett BARE av utlendinger som ikke har fast post adresse. De betaler toll om de bestiller fra utlandet på nett. Anonymkode: 8839f...b38
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #7 Skrevet 31. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har brukt den offentlige posterestante i Strømstad en gang, funkert fint det. Anonymkode: abe82...c1c Husker du hva du skrev inn i adressefeltet? Og fikk du noe beskjed om at pakken var kommet? Anonymkode: 5df53...c61
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #8 Skrevet 31. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker du hva du skrev inn i adressefeltet? Og fikk du noe beskjed om at pakken var kommet? Anonymkode: 5df53...c61 Du skriver fult navn, så teksten Poste restante, så må du ha postnummer til den poste restante du bruker, som i dette eksemplet er strømstad. Du får nok ikke beskjed om at pakken er kommet med mindre du legger til telefonnummeret ditt hos posten. De fleste som benytter poste restante her skjekker daglig når de venter på noe spesifikt. Anonymkode: 8839f...b38
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #9 Skrevet 31. juli 2017 Og om du vil unngå toll er nok eneste mulighet å reise til utlandet, kjøpe varen du er ute etter, for så å sende den som privat post. Du må betale toll på alt du bestiller på nett uansett. Anonymkode: 8839f...b38
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #10 Skrevet 31. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker du hva du skrev inn i adressefeltet? Og fikk du noe beskjed om at pakken var kommet? Poste Restante 452 01 Strömstad. Da kommer det til Postens Företagscenter i Prästängsvägen. Får ingen melding med mindre man har svensk nummer, men man kan jo ringe dem når man tenker det naturlig at varen er kommet. Anonymkode: abe82...c1c
Fru Uperfekt Skrevet 31. juli 2017 #11 Skrevet 31. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir du da stoppet på grensen og "tatt" når du innfører produktet du har unndratt fortolling, så er du i trøbbel. Dette eregnes som smugling. Poste restante skal vel registreres i Strømstad før du kan få sendt noe dit. Det vil og være et problem at ikke alle vil sende til en Poste Restante adresse. Så da lurer du deg selv. Anonymkode: 4198e...9f9 Det gjelder samme regler for verdi som annet innkjøp gjort i ferie etter hva jeg erindrer. Har gjort det en gang tilbake på 90 tallet, null problem den gang 2
petterm Skrevet 31. juli 2017 #12 Skrevet 31. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir du da stoppet på grensen og "tatt" når du innfører produktet du har unndratt fortolling, så er du i trøbbel. Dette eregnes som smugling. Poste restante skal vel registreres i Strømstad før du kan få sendt noe dit. Det vil og være et problem at ikke alle vil sende til en Poste Restante adresse. Så da lurer du deg selv. Anonymkode: 4198e...9f9 Når man bestiller fra utlandet må man betale moms og fortollingsgebyr hvis varens verdi + frakt er over 350kr. Hvis jeg bestiller en vare som jeg henter i Strømstad så kan den koste 3000kr før jeg må betale moms. Hvis jeg overnatter i Strømstad kan varen koste 6000kr før tollerne bryr seg. 4
AndreasBR Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 På 31.7.2017 den 18.53, AnonymBruker skrev: Du må fortsatt bestille varen, da må du betale fortolling uansett om du bruker poste restante. Det brukes stort sett BARE av utlendinger som ikke har fast post adresse. De betaler toll om de bestiller fra utlandet på nett. Anonymkode: 8839f...b38 Nei! Det må man IKKE! Man har lov å ha med seg verdier for inntil 6000 om man har vært der i over 24 timer. Mindre enn 24 timer er 3000,-https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/ <-- Kilde Om det er handla på nett og levert i Sverige eller kjøpt i butikk i Sverige, Nederland eller Tyskland er ett fett. Spiller ingen rolle. Så lenge det er hentet og levert i Sverige er det IKKE importert til Norge. Så ja, dette er en måte å gå rundt regelverket på, men det koster en tur til Strømstad. Så om du handler noe for f.eks 1300 kroner som blir levert Poste Restante til Strømstad kan du ta med deg dette inn i landet uten å bryte en eneste lov.. (Forutsatt at andre tollregler ikke brytes) MEN! Det koster penger å kjøre til Strømstad også, både drivstoff og slitasje, så dette må man ta med.. Om man handler noe til 400,- og så kjører dit er dette tullete.. 1
AndreasBR Skrevet 21. januar 2018 #14 Skrevet 21. januar 2018 Men, det store spørsmålet! Får man fortsatt bestilt Poste Restante til Strømstad? Finner ingen info om dette på postnord sine sider, når man søker opp Poste Restante der får man kun opp et par andre steder men ikke Strømstad.
Nuttery Skrevet 21. januar 2018 #15 Skrevet 21. januar 2018 Jeg har brukt dette, og det fungerer helt fint. http://posterestantestromstad.no/
AndreasBR Skrevet 21. januar 2018 #16 Skrevet 21. januar 2018 (endret) 2 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg har brukt dette, og det fungerer helt fint. http://posterestantestromstad.no/ Dette er et privat firma som tar penger for noe som i utgangspunktet er gratis. Jeg har sett den siden, men synes prisene er helt latterlige. 29,- eller 49,- kunne jeg godtatt, men 99,-? KANSKJE hvis jeg hadde bestilt noe oppimot 1400:- SEK som er tollgrensen til Sverige.. Men ikke ellers.. Antagelig ikke da heller. Takk for forslaget EDIT: en annen ting hadde vært om det var en sum per HENTING ikke per levering.. Altså at jeg kan få 4-5 pakker sendt dit, hente det og det koster 99,- Endret 21. januar 2018 av AndreasBR
Nuttery Skrevet 21. januar 2018 #17 Skrevet 21. januar 2018 (endret) 3 minutter siden, AndreasBR skrev: Dette er et privat firma som tar penger for noe som i utgangspunktet er gratis. Jeg har sett den siden, men synes prisene er helt latterlige. 29,- eller 49,- kunne jeg godtatt, men 99,-? KANSKJE hvis jeg hadde bestilt noe oppimot 1400:- SEK som er tollgrensen til Sverige.. Men ikke ellers.. Antagelig ikke da heller. Takk for forslaget EDIT: en annen ting hadde vært om det var en sum per HENTING ikke per levering.. Altså at jeg kan få 4-5 pakker sendt dit, hente det og det koster 99,- Det spørs jo litt hva du skal bestille. Når jeg har bestilt og fått levert hos Post Restante Strømstad så har det hovedsakelig vært fordi de ikke leverer til Norge. 99 kroner er for min del en helt OK pris for å få tak i et produkt jeg har veldig lyst på, når alternativet er å ikke få det Har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer med det svenske postvesen. Det viktigste for min del var å få produktet, for en relativt billig penge, og at det skulle være enkelt å hente. Endret 21. januar 2018 av Nuttery
AndreasBR Skrevet 21. januar 2018 #18 Skrevet 21. januar 2018 Akkurat nå, Nuttery skrev: Det spørs jo litt hva du skal bestille. Når jeg har bestilt og fått levert hos Post Restante Strømstad så har det hovedsakelig vært fordi de ikke leverer til Norge. 99 kroner er for min del en helt OK pris for å få tak i et produkt jeg har veldig lyst på, når alternativet er å ikke få det Ja, det er jeg enig i. Det kommer litt ann på hva man bestiller egentlig.. Og så må man se det opp imot hva kostnaden er å motta det i Norge kontra hente der. Pris inkl frakt: 500 NOK MVA: 125,- Forenklet fortolling pr. oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold 158,– Totalt: 783 NOK.. (HOly f***) Forutsetter samme fraktkostnad til Poste Restante selv om jeg tror mange har free shipping innen EU Jeg bruker mitt drivstoff-forbruk som eksempel her.. Det er ekstremt høyt og dere andre kan sikkert halvere eller dele på 3. Pris inkl frakt: 500 MVA: 0 Fortilling: 0 PosteRestante Strømstad AB: 99,- (Opp til 1 kg, 119,- for 1-3kg) Kjøretur Oslo-Strømstad 135 km * 2 = 27 mil * 1,4 liter per mil à 15 kroner literen == 567,- Forbruk 0,6 == 243 kroner Total for meg: 1166 kroner. Total 0,6 per mil: 842 Det er altså dyrere å ikke få det sendt til Norge. Eneste måten det blir billigere så langt jeg kan se er om: A) Frakt er gratis innenfor EU men ikke til Norge B) Sendes ikke til Norge, kun til EU C) Man skal til Strømstad uansett
Nuttery Skrevet 21. januar 2018 #19 Skrevet 21. januar 2018 4 minutter siden, AndreasBR skrev: Ja, det er jeg enig i. Det kommer litt ann på hva man bestiller egentlig.. Og så må man se det opp imot hva kostnaden er å motta det i Norge kontra hente der. Pris inkl frakt: 500 NOK MVA: 125,- Forenklet fortolling pr. oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold 158,– Totalt: 783 NOK.. (HOly f***) Forutsetter samme fraktkostnad til Poste Restante selv om jeg tror mange har free shipping innen EU Jeg bruker mitt drivstoff-forbruk som eksempel her.. Det er ekstremt høyt og dere andre kan sikkert halvere eller dele på 3. Pris inkl frakt: 500 MVA: 0 Fortilling: 0 PosteRestante Strømstad AB: 99,- (Opp til 1 kg, 119,- for 1-3kg) Kjøretur Oslo-Strømstad 135 km * 2 = 27 mil * 1,4 liter per mil à 15 kroner literen == 567,- Forbruk 0,6 == 243 kroner Total for meg: 1166 kroner. Total 0,6 per mil: 842 Det er altså dyrere å ikke få det sendt til Norge. Eneste måten det blir billigere så langt jeg kan se er om: A) Frakt er gratis innenfor EU men ikke til Norge B) Sendes ikke til Norge, kun til EU C) Man skal til Strømstad uansett Ja, jeg møter vel ofte både A, B og C når jeg bestiller dit. Ofte gratis frakt på selve produktet, det sendes ikke til Norge OG jeg skal til Strømstad uansett/det er ikke lange biten/kan uansett handle mat/skal på polet. Så for min del lønner det seg som oftest 1
AndreasBR Skrevet 21. januar 2018 #20 Skrevet 21. januar 2018 Akkurat nå, Nuttery skrev: Ja, jeg møter vel ofte både A, B og C når jeg bestiller dit. Ofte gratis frakt på selve produktet, det sendes ikke til Norge OG jeg skal til Strømstad uansett/det er ikke lange biten/kan uansett handle mat/skal på polet. Så for min del lønner det seg som oftest Hmm.. Jeg har en 5 seter pickup, så mer enn nok plass til hva enn noen kunne ønske å kjøpe i Sverige.. Lurer på om det er lovlig å ta 100,- for å dekke drivstoff/slitasje per person for en tur til Strømstad... Beste er jo å fylle opp de 3-4 ledige setene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå