AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Hei. I jobben min (Staten) har vi nylig ansatt en ny person. Vedkommende har flere år kortere ansiennitet enn meg og samme utdannelse. Likevel har hun fått en høyere stillingstittel og 5 lønnstrinn mer enn meg. Jeg syns dette er kjempe trist og urettferdig. Jeg har gjør en veldig bra jobb (bedre enn flere av mine medarbeidere) og det er ikke for å skryte. Det er tilbakemeldinger som jeg har fått av arbeidsgiver. Spørsmålet mitt er egentlig om dette er lov? Den nyansatte har sikkert fått høyere lønn fordi hun hadde høyere lønn der hun kom fra. Men skulle det vært riktig, så er det jeg som burde hatt høyere stilling og høyere lønn enn henne. Eller vi burde i det minste endt opp likt. Har noen vært i samme situasjon? Er dette noe jeg bør gå videre med til fagforening? Har jeg noe jeg skulle sagt? Eller skal jeg bare pakke sakene mine å se etter ny jobb. Jeg føler meg snytt og urettferdig behandlet her nå. Anonymkode: 02ddf...21d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Hva er greia med at man alltid skal ha det andre har? "Jammen hun fikk mer, da skal jeg og ha mer". sånn genrelt føler jeg folk er slik. men er enig i at det kan virke en smule urettferdig . Anonymkode: 20baa...7f7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 Er du helt sikkert på at hun har nøyaktig samme arbeidsoppgaver og ansvarsområde som deg? Det siste er spesielt viktig, for selv om folk tilsynelatende kan ha samme oppgaver, så har noen i tillegg ansvar for oppgaver som blir utført i kraft av å være nøkkelpersoner. Det kan også hende at hun hadde høyere lønn der hun kom fra, og så vidt meg bekjent er det ikke anledning til å sette folk kraftig ned i lønn om de skal inn i stililnger med omtrent samme arbeidsoppgaver i ny jobb. Du kan selvsagt diskutere det med fagforeningen for å se om det er vanlig i ditt yrke eller ikke, og så kan du jo vurdere om det er noe du kan gå videre med. Anonymkode: 2ae81...39f 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #4 Skrevet 31. juli 2017 5 lønnstrinn er ganske mye. Og det er ikke det at jeg er "misunnelig" på henne. Jeg syns vel bare at det er dårlig personalpolitikk. Dvs at den eneste måten man går opp i lønn i staten er om man bytter jobb. Det henger jo ikke på greip. Jeg er irritert på arbeidsgiver og ikke på henne. Hun kommer til å få nøyaktig samme stilling som meg. Jeg har 10 års lenger ansiennitet og samme utdannelse. For meg føles det som at jeg ikke er bra nok. Og det er litt vondt når man har slitt rævva av seg i en jobb i en del år. Jeg vil nok kreve samme lønn og tittel, og dersom jeg får avslag kommer jeg til å søke meg bort. Det er egentlig veldig leit hele greia Jeg vil veldig gjerne høre erfaringer om noen har vært borti lignende. Anonymkode: 02ddf...21d 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 Sitat Hva er greia med at man alltid skal ha det andre har? "Jammen hun fikk mer, da skal jeg og ha mer". Jepp vi kaller det lik lønn for likt arbeid. Anonymkode: 1e514...b1e 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 Lønn er og bør være opp til hver enkelt ansatt å forhandle frem. Om hun hadde høyere lønn der hun kom fra så forstår jeg godt at hun trolig har forhandlet frem en god avtale også i nåværende jobb. Jeg tenker at dette er ditt ansvar, og ikke fagforeningen sin. Jeg ville derfor forsøkt å gå i dialog med arbeidsgiver før jeg skiftet jobb. Argumenter med verdiskapingen du har for bedriften og at arbeidet ditt per i dag lønnes lavere enn det du som ansatt mener du er verdt. Om man går på for lav lønn over tid så gjør det noe med jobbengasjementet vårt og bidraget til bedriften, det er derfor viktig med riktig lønn ift det arbeidet man gjør. Nå kan det jo hende at du har riktig lønn ift hva du produserer osv men jeg ville tatt det opp. Dette er jo en naturlig del av en medarbeidersamtale Anonymkode: fc904...601 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #7 Skrevet 31. juli 2017 Dette er dessverre ganske vanlig, som en metode for å tiltrekke seg ny arbeidskraft. Trøsten må være at man selv har bedre argumenter neste gang man forhandler lønn. Anonymkode: 1939c...923 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #8 Skrevet 31. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp vi kaller det lik lønn for likt arbeid. Anonymkode: 1e514...b1e Det er det dummeste sitatet jeg hører fordi jeg vet at det er ingenting som heter likt arbeid! Selv om jeg har lignende utdannelse som min kollega og samme stillingstittel så produserer vi ikke det samme! Vi bidrar på ulikt nivå og det er derfor helt riktig at lønn bør være en individuell avtale med arbgiver og ikke noe som sammenlignes i gangene. Anonymkode: fc904...601 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #9 Skrevet 31. juli 2017 Hvor mye er egentlig et statlig lønnstrinn Ts? ble bare nysgjerrig Anonymkode: fc904...601
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #10 Skrevet 31. juli 2017 I dette tilfellet utgjør det 50 000 i året. Så 1 trinn vil si ca 10 000 kroner Anonymkode: 02ddf...21d
Strixvaria Skrevet 31. juli 2017 #11 Skrevet 31. juli 2017 Snakk med sjefen da vel? Er jo lov å spørre hvorfor det er sånn når du har samme kvalifikasjoner ellers, og samme ansvarsbyrde (?). Du står fritt til å forsøke å reforhandle egen lønn også. Det kan jo hende det er det hun har gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #12 Skrevet 31. juli 2017 Søkte du på den samme stillingen som henne? Hva står det i stillingsbeskrivelsen? I mange statlige jobber står det jo forventet lønnstrinn i stillingsannonsen. Anonymkode: f406a...7c9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #13 Skrevet 31. juli 2017 Et lite råd, aldri diskuter lønn med kollegaer. Det fører som regel aldri noe godt med seg Anonymkode: 74cca...ec0 1
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 31. juli 2017 #14 Skrevet 31. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et lite råd, aldri diskuter lønn med kollegaer. Det fører som regel aldri noe godt med seg Anonymkode: 74cca...ec0 Nei, det kan jo vise seg at du ikke blir mer verdsatt enn en hundebæsj og at livsløgnen din der du tror du har verdi grunnet jobben er grunnleggende feil
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #15 Skrevet 31. juli 2017 TS her. Det står jo såklart et lønnspenn i utlysningen. Det er vanlig at man starter på bunnen av lønnspennet, og så får man mer etter hva slags utdanning og erfaring man har. Jeg er innenfor i spennet, mens hun nye er helt i toppen. (uten noen god grunn som jeg kan se) Jeg har ikke søkt på stillingen hun er ansatt i, siden jeg allerede er ansatt i en lik stilling. Det er heller ikke bare lønnen som er høyere, men hun har også blitt ansatt i en høyere tittel. (senior). Jeg føler meg forbigått, kanskje spesielt med tanke på tittelen fordi jeg har lenger ansiennitet. Huff. Jeg skal ta en prat med sjefen min og høre hva som er tenkt med dette. Så får jeg se om jeg kontakter fagforening for råd om hva jeg eventuelt bør gjøre. Kinkig og trist situasjon. Anonymkode: 02ddf...21d 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #16 Skrevet 31. juli 2017 Dette er jo standard? Du blir ansatt og får typ 500.000 i årslønn. Neste år er årslønnen justert opp til 517.000, de som ansettes det året får da 17.000 mer enn deg. Det påfølgende året er inngangslønnen igjen justert til f.eks 530.000 da får de som ansettes det året 530.000, mens du selv bare får småjusteringer. Det er lite som er mer irriterende enn å sitte å lære opp folk som tjener mer enn deg. Slik var det der jeg jobbet (NAV) og vet at det var likt i UNE. Anonymkode: ecbb8...f65
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #17 Skrevet 31. juli 2017 Ja, så da må man bytte jobb for å henge med da? Jeg syns det er så dårlig personalpolitikk! Helt rævva at man ikke kan blir belønnet for jobben man gjør. Da er det jo egentlig bare å sitte og dingle med beina noen år, for å så bytte jobb når man vil ha mer penger. Ikke rart folk mister motivasjonen og går på NAV i stedet. Anonymkode: 02ddf...21d 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #18 Skrevet 31. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det dummeste sitatet jeg hører fordi jeg vet at det er ingenting som heter likt arbeid! Selv om jeg har lignende utdannelse som min kollega og samme stillingstittel så produserer vi ikke det samme! Vi bidrar på ulikt nivå og det er derfor helt riktig at lønn bør være en individuell avtale med arbgiver og ikke noe som sammenlignes i gangene. Anonymkode: fc904...601 Selvsagt må man sammenligne lønn noen ganger, hvis ikke er du rett og slett naiv som finner deg i å holdes i mørket. Dersom du ikke vet hva de andre tjener så kan du heller ikke legge opp til en god samtalestrategi i neste medarbeidersamtale, man spiller altså kortene rett i hendene på arbeidsgiver. Joda, det er mange som bidrar omtrent nesten det samme. Har organisasjonen god målstyring gjennom f. eks. saksbehandlingssystem så ser man enkelt hvem som gjør hva, hvor mye, antall saker osv. Anonymkode: 2ae81...39f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #19 Skrevet 31. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, så da må man bytte jobb for å henge med da? Jeg syns det er så dårlig personalpolitikk! Helt rævva at man ikke kan blir belønnet for jobben man gjør. Da er det jo egentlig bare å sitte og dingle med beina noen år, for å så bytte jobb når man vil ha mer penger. Ikke rart folk mister motivasjonen og går på NAV i stedet. Anonymkode: 02ddf...21d Helt riktig, og ja det er så hinsides idiotisk personalpolitikk! Ikke rart at de flinkeste ikke gidder mer enn i et par år før de heller velger å jobbe i det private. Anonymkode: ecbb8...f65
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #20 Skrevet 31. juli 2017 Det er en kjent sak at den enkleste måten å få høyere lønn på er ved å bytte jobb. Det er sånn i det private også. Hvis du tror du er like mye verd som den andre personen så la det skinne gjennom at du ser etter ny jobb, sørg for å ha møte om lønnsforhandling og press på. Se reelt etter nye jobber også, søk på dem og gå på jobbintervju. Det verste som kan skje er at det fortsetter som før, men har du flaks finner du en bedre jobb med høyere lønn. Anonymkode: afb31...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå