Gå til innhold

Resten av familien er på ferie - katten oppfører seg annerledes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen dager siden reiste resten av familien på ferie. Jeg jobber hele sommeren, så jeg ble ikke med. Vi har to katter, og den ene er veldig knyttet til moren min. Han sover på rommet hennes hver natt, og er ikke noe glad i å måtte sove inne på mitt rom. I og med at han våkner i tre-tida hver natt og skal ut på do, må han sove inne hos meg slik at jeg våkner når han vil ut. Han har veldig vanskelig for å finne roen kveldstid, noe han ikke pleier å ha ellers.

Til vanlig er han en skikkelig innekatt og kan ligge inne en hel dag og sove. De siste dagene derimot, har han kommet inn og spist, og så har han begynt å mase med en gang om å få slippe ut, for så å være ute nesten hele dagen. Han gir seg heller ikke før han får viljen sin. Er ganske sikker på at det er fordi familien er bortreist.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Erfaringer? Kommer han til å bli "normal" igjen? Blir jo selvsagt ganske bekymret når han er ute hele dagen, og blir redd for at det har skjedd noe.

Anonymkode: 7bc7d...838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan ta et klesplagg som lukter av moren din der du vil han skal sove på rommet ditt. Kan ha en beroligende effekt.

Han blir nok "normal" igjen når familien kommer tilbake. Katta mi er også sær som faen når jeg er borte (og når jeg er der vel å merke) og nærmest vokter meg de første 2-3 døgn etter at vi har kommet tilbake igjen.

Som oftest faller de til ro på et vis, så lenge den kommer hjem igjen for å spise og slikt behøver du ikke nødvendigvis bekymre deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår katt blir veldig rar når jeg reiser bort. Da stikker hun av og kan bli lenge borte. Hun er veldig knyttet til meg (omplasseringskatt som hadde mange hjem før hun kom hit) og er kanskje redd for å bli forlatt igjen?

Det sies at hunder knytter seg til mennesker og katter knytter seg til steder. Min erfaring, gjennom mange år som fosterhjem og eier av katt, sier at det stemmer ikke. Katter knytter seg også til mennesker. Innomellom knytter de seg veldig.

Anonymkode: 0bb16...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...