Gå til innhold

Det å takke og/eller like bursdagsgratulasjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som at det skorter litt på sosial intelligens hos enkelte. Noen som bare ignoerer gratulasjonene helt, verken liker eller kommenterer noe som helst. Takker heller ikke alle samlet på kvelden før man legger seg eller neste dag. Og så har vi de som velger ut noen få som de gidder å bry seg om, og bare ignoerer resten av gratulasjonene. Gjør det veldig enkelt å se hvem vedkommende bryr seg om, hvordan vennene er rangert...

Egentlig så enkelt som at man ikke lenger trenger å gratulere disse neste år, men ikke helt slik det fungerer. Sikkert mange som gratulerer som vil vise de andre at de har gratulert.

Jeg skjønner at det kan bli veldig mange gratulasjoner å forholde seg til. En dame som fikk 259 gratulasjoner for et par dager siden. Men vedkommende må ha en viss formening om det for eksempel vil bli snakk om 20 eller 200, og planlegge litt deretter. Skal jeg like alle? Kommentere? Bare "ignorere" alle og takke samlet? Osv.

Anonymkode: 679da...b33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du legger litt vel mye i det. En gratulasjon på facebook betyr egentlig ikke så mye, jeg gratulerer folk med dagen, det tar meg 2 sekunder, jeg legger ikke så mye i en gratulasjon på facebook, eneste grunnen til at jeg gratulerer er fordi jeg blir påmint. Jeg husker ikke om jeg får et "takk" tilbake fra gratulanten eller ikke. Jeg forventer ikke at personen skal bruke hele bursdagen sin på å takke gratulasjoner på facebook.

Anonymkode: 9ee87...30f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jobber fulltid og har barn. pleide å skrive takk på ALLE gratulajsoner før, men det rekker jeg som regel ikke nå lengre. Jeg skriver derimot en hilsen som noe ala "tusen takk for alle gratulasjoner på min bursdag". Jeg tror det er veldig vanlig..

Anonymkode: 42856...719

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som at det skorter litt på sosial intelligens hos enkelte. Noen som bare ignoerer gratulasjonene helt, verken liker eller kommenterer noe som helst. Takker heller ikke alle samlet på kvelden før man legger seg eller neste dag. Og så har vi de som velger ut noen få som de gidder å bry seg om, og bare ignoerer resten av gratulasjonene. Gjør det veldig enkelt å se hvem vedkommende bryr seg om, hvordan vennene er rangert...

Ikke for å være frekk men tror du må komme deg ut litt mer. Du er veldig opphengt i hva andre gjør, og det er ikke helt bra..

• Liker 7
Skrevet

Beregne og planlegge? Du vet at mange har bedre ting å gjøre på bursdagen sin enn å sitte på fb og telle gratulasjoner og fundere på den beste strategien for å håndtere dem? De er kanskje ikke på fb på dagen i det hele tatt...

Bursdagsgratulasjoner er hyggelig uansett hvor de kommer, men jeg holder hverken kontroll på hvor mange jeg får eller hvem jeg får fra, eller for den saks skyld hvem jeg husker å gratulere og hvordan de eventuelt responderer. Blir helt matt av og til over hvor mye enkelte vektlegger og analyserer alt som skjer på fb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være frekk men tror du må komme deg ut litt mer. Du er veldig opphengt i hva andre gjør, og det er ikke helt bra..

Følte deg truffet, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er pinlig med gratulasjon og oppmerksomhet. Har hatt mange år der jeg tror jeg har klart å fjerne fødselsdato, uten hell.

Nå har jeg deaktivert 1 uke før, og åpner opp igjen en uke etter :)

Anonymkode: 46e0e...59a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du husket bursdagen deres om det ikke kom opp på FB da? Eller ønsker du anerkjennelse for å bruke et par sekunder å skrive noe FB minner deg på å gjøre? Du får slutte å gratulere de som ikke takker deg for det da, siden det går så inn på deg. 

Anonymkode: 53417...3ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Daria skrev:

Beregne og planlegge? Du vet at mange har bedre ting å gjøre på bursdagen sin enn å sitte på fb og telle gratulasjoner og fundere på den beste strategien for å håndtere dem? De er kanskje ikke på fb på dagen i det hele tatt...

Bursdagsgratulasjoner er hyggelig uansett hvor de kommer, men jeg holder hverken kontroll på hvor mange jeg får eller hvem jeg får fra, eller for den saks skyld hvem jeg husker å gratulere og hvordan de eventuelt responderer. Blir helt matt av og til over hvor mye enkelte vektlegger og analyserer alt som skjer på fb.

Du må lese hva jeg skriver. Ingen har sagt noe om å telle eller at man skal bruke bursdagen på å håndtere gratulasjonene. Gud, sånne dumme enkelte er. Du må også slutte med å anta ting, som at de ikke har vært på Facebook den dagen. Det vet du ingenting om. Hun jeg nevnte som eksempel er den verste Facebook-spammeren jeg vet om, og hun var aktiv på Facebook den dagen.

Åpenbart en av disse som ikke skjønner hva signaleffekt er. Hvordan en person er på Facebook sier veldig ofte en hel del om hvordan vedkommende er irl. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier det om en person som er så opptatt av hva andre gjør i RL da? 

Om dere er i tenårene skjønner jeg denne problematikken da. Om dere er voksne er det bare merkelig å være så opptatt av FB. 

Anonymkode: 53417...3ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Generelt synes jeg at man skal ta seg tid til å svare på hver gratulasjon når de faktisk har tatt seg tid til å gratulere deg. Det er fint å vise at man setter pris på oppmerksomheten. 

Selv fjerner jeg bursdagen min, men før jeg gjorde dette svarte jeg på alle gratulasjonene. 

Anonymkode: 6b97c...7e3

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følte deg truffet, ja.

Du må bare la folk få gjøre som de vil på sin facebook profil. 

Gjest Sanne__
Skrevet

Jeg savner bursdagsgratulasjonene jeg pleide å få på sms.

Gratulasjoner på facebook får visst holde. Mener de fleste. Til og med bestevenninnen min Gudrun som i alle år trofast sendte meg gratulasjonskort har kapitulert. Og da er det ille.Når til og med selv hun..

En slags massesuggesjon.Mere platt kjedelig og upersonlig, litt som kvegdyr, nåharjeggjortmittmentalitet kan jeg ikke tenke meg. 

Vi lar oss forme.Mange.De fleste.

Mens enkelte står han av.

Mvh Sanne__

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å trykke liker på alle gratulasjoner med unntak av fra nærmeste familie som får en takkekommentar. Så en felles takkemelding på kvelden. 

Jeg har faktisk sluttet å gratulere folk med dagen på face. De jeg ellers hadde husket bursdagen til, får en gratulasjon på sms/messenger/snap - hva som helst egentlig så lenge det ikke er offentlig synlig. Jeg synes face er forferdelig upersonlig, jeg vil tilbake til personlige gratulasjoner og savner telefonene fra tanter og onkler med gratulasjoner. 

Anonymkode: 47e58...f52

Skrevet

Jeg har fjernet bursdagen min på Facebook, for jeg vil heller ha genuine gratulasjoner fra de som husker på meg  istedenfor saueflokken som bare legger inn en hilsen fordi de får en påminnelse om at jeg og en haug andre har bursdag akkurat den dagen.
Det er selvsagt noen som gratulerer allikevel, fordi de husker på det, og da takker jeg pent. Men alle de "sauene" som da slenger seg på uten egentlig å vite hva de gratulerer for, de får ikke noe oppmerksomhet. Så får jeg heller ha litt lavere sosial intelligens, da, jeg lever greit med det.

(Et eksempel på sauer.... mannen min hadde tatt fagbrev og en av kompisene hadde skrevet gratulerer på veggen hans. Da veltet det plutselig inn bursdagshilsninger fra folk som hadde sett at noen gratulerte. Det var 10 mnd til han hadde bursdag....)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter ti år er jeg ganske lei av å gratulerer folk med dagen på fb. Men jeg gjør det fortsatt til noen da. Sist jeg hadde bursdag orket jeg ikke takke for gratulasjoner heller, jeg husker ikke om jeg ga en like heller.  Tror ikke så mange brydde seg nevneverdig om det

Anonymkode: 56274...f04

AnonymBruker
Skrevet

Personlig takker jeg alle, selv om det gjerne blir noen hundre gratulasjoner. Når folk gidder ta seg bryet med å gratulere meg, så synes jeg at jeg skal "ta meg bryet" med å takke alle også - og ikke bare i en felles takkepost. 

Når det er sagt legger jeg jo ikke merke til om folk takker meg eller ikke, ei heller blir jeg fornærmet om de ikke gjør det. Tror ikke folk tenker så mye over det. 

Anonymkode: b29ac...29b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun svart de som har skrevet en lengre hilsen, de andre fikk bare stå. Egentlig på tide å slutte å gratulere folk på Face, spør du meg. Der er så upersonlig.

Anonymkode: 28c1d...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater bursdag på FB. Jeg vil heller ha folk på besøk. Jeg har ikke sendt en eneste bursdagshilsen på FB og stenger min egen vegg på bursdagen. 

Anonymkode: 2af81...7a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...