Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som er prøvere med leddgikt her? Jeg er 28 år, (kvinne) og har leddgikt. Aldri vært gravid. Nå har vi prøvd ganske lenge. Tar eggløsningstester og temper meg hver måned. Har stabile sykluser virker det ut som. Jeg er veldig bekymret om hvorfor jeg ikke blir gravid. Er det pga leddgikten? Jeg skal snart starte på leddgikt medisiner, som heter enbrel. 

Vil gjerne høre om andre sine historier også som er i samme situasjon som meg. Hvordan ble du gravid? Tok det lang tid?

Anonymkode: 4dc53...aa6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din. Mange ledgiktmedisiner er uheldig å bruke i svangerskap. Du bør og planlegge sammen med legen hvordan svangerskapet og din autoimune sykdom best håndteres. 

Anonymkode: bd56b...a60

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med legen din. Mange ledgiktmedisiner er uheldig å bruke i svangerskap. Du bør og planlegge sammen med legen hvordan svangerskapet og din autoimune sykdom best håndteres. 

Det vet jeg. Jeg går til kontroll hver 2 uke pga oppfølging før, under og etter graviditet. Men som alle/fleste andre så må vi prøve en stund på egenhånd først.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/enbrel-pfizer-558639

Har du lest hva som står under graviditet på Enbrel i flleskatalogen? 

Å skulle begynne på den medisinen og samtidig være "prøver" er ikke å anbefale. 

Ja, jeg har lest det. Har vært på sykehus for oss med leddgikt, og da fikk jeg beskjed om at enbrel ikke er farlig i prøveperioden, graviditet og ved amming. Medisinen er nå blitt forsket på i forhold til graviditet og den er helt ufarlig å bruke. Så da forholdet jeg meg til det. Som sagt, så har jeg eggløsning og mensen hver måned. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med kompetansesenteret for revmatiske sykdommer og svangerskap :) Og be legen din gjøre det samme - de kan sikkert gi deg gode råd:

https://stolav.no/fag-og-forskning/kompetansetjenester-og-sentre/nasjonal-kompetansetjeneste-for-svangerskap-og-revmatiske-sykdommer

Anonymkode: 1063b...95e

Takk for tips, men jeg er allerede under helsevesenet. Jeg lurte bare på erfaringer fra andre som er prøvere og som har leddgikt. Hvordan de ble gravide osv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...