Gå til innhold

God gammeldags lapskaus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen oppskrift? Har aldri laget lapskaus, men det er jo veldig godt når det er laget av farmor, så kanskje jeg skal prøve meg på det selv. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lapskaus (4 pers.)

1 røkt og saltet svineknoke eller ca 600 g hamburgerrygg

ca 5 dl vann

800 g poteter

3 gulrøtter

¼-½ kålrot

¼ sellerirot

1 purre

salt/pepper

Kok svineknoken i vann til den slipper bena. Skjær den eller hamburgerryggen i terninger. Skjær poteter og grønnsaker i terninger. Kok opp vann eller kraft fra knoken og tilsett kjøtt og grønnsaker, ikke purren. La koke 15 minutter. Tilsett purren og la koke til alt er mørt. Smak godt til med salt og pepper. Server med flatbrød.

Skrevet

Synes den på boks er god, jeg :oops:

Skrevet

Fra gammelt av er jo lapskaus "restemat". Det vil si; man tar hva man har. Derfor er det greit å lage lapskaus dagen etter at man har hatt kjøtt til middag. Oksesmåstek, svinestek mm.

Skjær kjøttet du har i passe store biter og ha det i sausen (som du også har fra dagen før, eller lag ny brunsaus). Oppi der putter man ferdig kokte grønnsaker i terninger(rester eller du koker ferske grønnsaker). For enkelhets skyld kan man bruke en pose med "lapskausblanding" fra frysedisken på Rimi.

Dersom du har litt lite kjøtt, er det bare å skjære noen middagspølser i terninger og putt oppi.

Varm opp - eventuelt mer krydder - server og spis.

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes den på boks er god' date=' jeg :oops:[/quote']

Ugggh :)

Derimot synes jeg det går greit å lage

lapskaus fra pose (den eneste poseretten jeg vel

egentlig synes går an). Altså denne:

http://www.toro.no/index.php?valg=produkt&...kt&produkt=1499

Blander i gamle kjøttrester som pølse, biff,

indrefiltet, kjøttkaker osv. Alt etter hva som

finnes.

Skrevet

Takk for svar! Tror jeg går for Arkana sin variant, men hvor får jeg tak i røkt og saltet svineknoke?? Høres avansert ut...

Skrevet
Takk for svar! Tror jeg går for Arkana sin variant' date=' men hvor får jeg tak i røkt og saltet svineknoke?? Høres avansert ut...[/quote']

De har det overalt, til og med på Rema. Men det går litt i perioder når de har det da.

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for svar! Tror jeg går for Arkana sin variant' date=' men hvor får jeg tak i røkt og saltet svineknoke?? Høres avansert ut...[/quote']

Ja, skal jammen meg prøve den istendefor Toros som

jeg pleier å bruke. Det blir å holde utkikk etter

svineknoker og fryse den/de ned til det trenges.

He, hver gang jeg ser en oppskrift med sellerirot

så må jeg prøve den. Sellerirot gir så god smak til

alt mulig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...