AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Hei. Samboeren min og jeg har begynt å snakke om "rett" tidspunkt for å få barn. Jeg føler meg klar på alle måter, unntatt det faktum at jeg begynner på en mastergrad denne høsten. Jeg tenker selv at det kan ha mange fordeler å få barn som student - frihet, å legge opp dagene selv til en viss grad, og det at studielånet blir omgjort til kun stipend. Samtidig er det jo utvilsomt fordeler ved det å være i fast jobb også, med tanke på det økonomiske og tryggheten det medfører. Dersom vi venter til etter at jeg er ferdig med masteren og til jeg har fått meg jobb, får vi vårt første barn når jeg er rundt 30, og min samboer 33. Jeg er klar over at dette også er ungt - men jeg har alltid sett for meg å være litt yngre, da jeg selv har foreldre som var godt opp i 30-årene da de fikk meg, og jeg alltid ønsket at de var litt yngre. Jeg er så verpesyk til tider at det er slitsomt, og føler at jeg trenger litt mer håndfaste argumenter å fokusere på når jeg får slike perioder og tenker på baby annethvert sekund. Er det noen her som har fått baby som både student og i fast jobb, eller som har tanker om hva som kan være best? Eventuelt bare hva som er bra med begge situasjoner; jeg tenker at det er fordeler og ulemper uansett. Jeg kan legge til at vi begge har utdannelse (jeg innen barn og oppvekst), eier bolig og bil, og at det er friheten vi nå har og da vil miste som vil bli den største overgangen for oss. Vi er glad i å dra på konserter og å være spontane i blant, og vi er glad i å reise. Likevel vil vi jo på et eller annet tidspunkt bli foreldre, og jeg tror på mange måter at det er en fordel å ikke være for "gammel" når man får sitt første barn. Samboeren min synes at dette er et stort steg, noe jeg har stor forståelse for og er enig i, men han er mest bekymret for det økonomiske med tanke på å få barn når jeg er student. Han er selvstendig næringsdrivende, og det er derfor min økonomi som på mange måter avgjør. Blir veldig takknemlig for tanker og deling av erfaringer! Anonymkode: c1437...42d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Hei. Fikk barn året før jeg begynte å studere og begynte da å studere en deltidsutdanning mens jeg jobbet. 1. året i barnehagen innebar utrolig mye sykdom. Ungen var mer hjemme enn i barnehagen, nesten hele året. Året etter startet jeg på en bachelorutdanning og pendlet ca. en time hver vei. Samboer og jeg byttet på henting og levering, alt ettersom hvordan min timeplan var. Nå er ikke dette helt det samme som din situasjon, men det gikk greit her. Samboeren min har jobbet mye overtid i perioder og jeg har da vært avhengig av svigerforeldre som barnevakt ved sykdom hos barnet, eller på kveldstid når jeg har hatt store innleveringer. Må også legge til at vi fikk mulighet til å ha korte dager for barnet disse to årene pga. jeg ikke hadde så lange dager på skolen. Jobbet ikke med skolearbeid før barnet var i seng (19:00), men da fikk jeg lese/jobbe uavbrutt, siden da kunne samboerer min ta barnet om det våknet. Følte jeg fikk mer tid med barnet pga. fleksibiliteten på studiet, og er veldig glad for det. Nå starter jeg straks på 2. studieår, og har fått byttet avd., så nå er skolen kun 15 minutter unna. Lykke til! Anonymkode: 02474...a55
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 Takk for svar Hvordan synes du at det fungerer økonomisk å være student med barn? TS Anonymkode: c1437...42d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #4 Skrevet 31. juli 2017 Ta master uten barn. Konsentrer deg om studier. Ta vare på kjæresten og dra på turer. Spar penger. Om to år er du ferdig student. Lag barn da. Jeg tok master og kjøpte leilighet og dro på ferie og sparte. Alder 35 fikk jeg første og 38 andre. Har aldri angret nå 10 etterpå. Anonymkode: e4685...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 Fikk nr 1 og 2 mens jeg studerte, og fire barn til da jeg var i fast jobb. Da jeg fikk nr 1 i starten av studiene var jeg overbevist om at jeg hadde funnet "den hellige gral" i forhold til timing av graviditet. Jeg kunne jobbe jevnt hele uka fremfor 8 timer hver dag og hadde frihet i form av å f.eks. kunne ta en toalettpause når jeg ville da blæra mi var helt skvist på slutten av graviditeten og baby sparket løs på tarmene mine. Den eneste ulempen var at far ikke kunne ta permisjon da jeg ikke hadde rett på foreldrepenger, men derimot fødselsstipend. Det første året i permisjon ble trangt økonomisk, men samtidig så hadde jeg muligheten til å ta et fag, noe som lettet arbeidsbyrden for neste studieår igjen. Da jeg fikk nr. 2 under masteren ble det derimot verre. Jeg hadde fått en ekstravakt-jobb for å "spe på" studiene, men på grunn av dårlig form og sykdom hos barn nr. 1 fikk jeg ikke jobbet nok og dermed ikke tjent det planlagte grunnlaget jeg trengte for å få foreldrepenger. Denne gangen gikk også formen merkbart utover studiene: jeg var ikke opplagt nok til å gjøre research, og kom veldig tregt i gang med selve masterskrivingen, noe som igjen førte til at jeg måtte velge mellom å utsette (noe som ikke er så allright rent økonomisk) og å bare pushe på (ikke sunt for kropp og hode). Jeg kom meg greit igjennom det, men min første tanke da jeg oppdaget at jeg var gravid med nr. 3 var hvor heldig jeg var som hadde fast jobb og alle rettigheter. Ingen frykt for å bli syk og sliten og ende opp uten penger, og med visshet om at jeg hadde krav på tilrettelegging, i motsetning til under studiet der forsinkelser får store økonomiske konsekvenser uansett hvordan man snur og vender på det. Anonymkode: 98e66...738 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 På 7/31/2017 den 18.18, AnonymBruker skrev: Takk for svar Hvordan synes du at det fungerer økonomisk å være student med barn? TS Anonymkode: c1437...42d Økonomien er ikke som før, det merkes selvfølgelig. Ser på dette som en investering i fremtiden vår. Samme synet har heldigvis samboer min også, som dekker mesteparten av utgiftene. Får utbetalt i lån og stipend litt over 9000 i mnd, bortsett fra august og januar, hvor de to store stipendene er. Hvis du legger vekk litt penger fra de to utbetalingene, går det an å spe på litt de andre mnd. Anonymkode: 02474...a55
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Best å få barn rett etter studier, da får du engangsstønad. Anonymkode: e334e...e20
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Best å få barn rett etter studier, da får du engangsstønad. Anonymkode: e334e...e20 Og foreldre stipend fra Lånekassen Anonymkode: 41436...95b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå