AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Vil gjerne høre fra andre hva som er deres erfaringer med møter på jobben. Jeg er helt utslitt av møtene vi har. Ofte synes jeg de er fullstendig unødvendige, og at altfor mange skal være med hver gang. Sjefen min er ganske surrete og uorganisert og sier ofte at hun "trenger bedre oversikt". Møtene handler da om at hun skal få klarhet i ting som hun strengt tatt burde ha fulgt med på underveis. Som prosjektleder er dette verdifull tid jeg kunne brukt på å faktisk jobbe, i tillegg til at det sosiale rundt møtet er litt utmattende. Jeg luftet dette for foreldrene mine, som tross alt har noen tiårs arbeidserfaring, og faren min sa at "noen mennesker trenger å ha møter, og sannheten er at det ikke spiller så stor rolle hva som snakkes om eller hva som skjer, det handler bare om å ha et møte". Kjenner jeg blir sliten av dette, men dette er min første jobb etter endte studier, og kanskje noe jeg må venne meg til. Er det slik på de fleste arbeidsplasser? Anonymkode: 73125...fc4 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Møter har tatt gnisten fra mange arbeidstakere, og livet av bedriften. Anonymkode: ac735...a8e 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 Dette er ukultur. På min arbeidsplass avlyser vi møter om vi ser at de ikke vil ha nytteverdi, typ at det ikke har skjedd mye siden forrige møte eller noen av deltakerne ikke er til stede. Må man ha møte likevel, gjøres det så kort og saklig som mulig. Det er helt innenfor å ta opp dette med sjefen. Hos oss er det også innenfor å ikke komme på møte/kun være der deler av tiden (spørs hvor viktig den personen er for møtet sin del), dersom man har mye å gjøre på. Anonymkode: 3fc2c...089 1
Prinsesse788 Skrevet 31. juli 2017 #4 Skrevet 31. juli 2017 Jeg begynte å bli ganske streng på hvilke møter jeg stilte opp på. Krevde agenda, og måtte stadig få deltakere til å holde seg til sak. Får jeg en innkallelse uten agenda eller informasjon om hva som forventes av min deltakelse svarer jeg nei. 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 Tror mange kjenner seg igjen i dette TS, inkludert meg selv også. Ja, det vil bli møter. Ofte mange møter. Noen bedrifter/organisasjoner er bedre enn andre, men enkelte bedrifer/avdelinger er verstinger og kaller inn til møte for den minste lille ting som strengt tatt kan løses per telefon eller over e-post. Det sjefen din bør forstå at møter ikke alene gir deg oversikt automatisk, særlig ikke hvis det er mange av dem og det brukes som primærløsning for å løse utfordringer. Et fåtall møter som er godt organiserte, med en klar agenda og et godt referat i etterkant kan være effektivt, men mange store og små spontante og uplanlagte møter, som har en tendens til å komme etter hverandre, kan gjøre situasjonen ennå mer uoversiktlig siden det ikke er en agenda og informasjonen ikke tas vare på. Blir dette et stort problem så bør man ta det opp, men min erfaring er at det er vanskelig å gjøre noe med. Man kan ikke lære gammel hund å sitte, og dersom bedriften alltid har gjort det slik skal man være sterk for å greie å skape forandring. Anonymkode: b176e...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 2 minutter siden, Prinsesse788 skrev: Jeg begynte å bli ganske streng på hvilke møter jeg stilte opp på. Krevde agenda, og måtte stadig få deltakere til å holde seg til sak. Får jeg en innkallelse uten agenda eller informasjon om hva som forventes av min deltakelse svarer jeg nei. Vi er et lite firma og iom. at jeg har en del ansvar er det dessverre ikke en valgmulighet å "svare nei". Jeg har vært litt streng med sjefen og sagt at a) jeg synes ikke alle trenger å være med på alt, og b) at jeg oversender informasjon i forkant som jeg gjerne vil at hun ser igjennom, slik at vi er forberedt til møte. En agenda vil jeg gjerne også ha, men opplever ofte at den er for vag. Det er mer slik "nå skal vi igjennom alt". Jeg lurer på om dette egentlig handler om sjefens personlighetstype, og er redd det ikke kan gjøres noe med.. Anonymkode: 73125...fc4
Sillyline Skrevet 31. juli 2017 #7 Skrevet 31. juli 2017 Ja, min erfaring er at det ofte er slik. Men jeg synes det bare er kjekt
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #8 Skrevet 31. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er et lite firma og iom. at jeg har en del ansvar er det dessverre ikke en valgmulighet å "svare nei". Jeg har vært litt streng med sjefen og sagt at a) jeg synes ikke alle trenger å være med på alt, og b) at jeg oversender informasjon i forkant som jeg gjerne vil at hun ser igjennom, slik at vi er forberedt til møte. En agenda vil jeg gjerne også ha, men opplever ofte at den er for vag. Det er mer slik "nå skal vi igjennom alt". Jeg lurer på om dette egentlig handler om sjefens personlighetstype, og er redd det ikke kan gjøres noe med.. Anonymkode: 73125...fc4 Hva om du tar litt styring i neste møtet? Ha alle temapunktene klare, med gradering av hva som er viktig eller ikke viktig (hvor mye tid skal gå til hva), og sørg for at alle er på sporet og gå over på neste punkt med én gang. Når møtet i teorien er avsluttet men alle småprater, kan du komme med unnskyldning om at du har mye annet jobb å gjøre. Anonymkode: 58b55...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #9 Skrevet 31. juli 2017 15 minutter siden, Silje Lien skrev: Ja, min erfaring er at det ofte er slik. Men jeg synes det bare er kjekt Kjekt? Å sitte i utallige lange møter helt uten mål og mening mens arbeidet hoper seg opp? Anonymkode: fa4a8...399 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #10 Skrevet 31. juli 2017 Møter var alltid pause og kaffe- ja til flere møter. Om arbeidet hoper seg opp er ikke mitt problem Anonymkode: 1ff3a...23a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #11 Skrevet 31. juli 2017 En prosjektleder som rådfører seg med foreldre og KG.... Det er vel den svimsekoppen av en sjef som har ansatt deg som prosjektleder også? Anonymkode: dbc53...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #12 Skrevet 31. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En prosjektleder som rådfører seg med foreldre og KG.... Det er vel den svimsekoppen av en sjef som har ansatt deg som prosjektleder også? Anonymkode: dbc53...dd1 Ja, det er det. Jeg har snakket med venner også, men det er nyttig å få et litt bredere perspektiv fra flere bransjer enn mitt eget felt. Hvorfor skriver du på KG hvis du synes det er et så håpløst forum? Anonymkode: 73125...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #13 Skrevet 31. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En prosjektleder som rådfører seg med foreldre og KG.... Det er vel den svimsekoppen av en sjef som har ansatt deg som prosjektleder også? Anonymkode: dbc53...dd1 Det er de som rådfører seg med andre, reflekterer rundt situasjonen og tenker før man agerer som er de greieste arbeidstakerne å jobbe med etter min mening. På KG finner du vanlige folk, og det er garantert flere av disse som har opplevd det samme som TS har. At du prøver å diskreditere TS bare fordi hun rådfører seg på et åpent fora er ganske urimelig. Anonymkode: 21245...72d 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #14 Skrevet 31. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det. Jeg har snakket med venner også, men det er nyttig å få et litt bredere perspektiv fra flere bransjer enn mitt eget felt. Hvorfor skriver du på KG hvis du synes det er et så håpløst forum? Anonymkode: 73125...fc4 KG er iallefall ikke det jeg ville kalt et faglig forum. Anonymkode: dbc53...dd1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #15 Skrevet 31. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er de som rådfører seg med andre, reflekterer rundt situasjonen og tenker før man agerer som er de greieste arbeidstakerne å jobbe med etter min mening. På KG finner du vanlige folk, og det er garantert flere av disse som har opplevd det samme som TS har. At du prøver å diskreditere TS bare fordi hun rådfører seg på et åpent fora er ganske urimelig. Anonymkode: 21245...72d Er man ansatt som prosjektleder, så skal man inneha visse kvaliteter. Kan ikke se at KG skulle levert noe nyttig i den forbindelse, men så stilles det jo ikke å høye krav til kvinnelige prosjektledere. Anonymkode: dbc53...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #16 Skrevet 31. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er man ansatt som prosjektleder, så skal man inneha visse kvaliteter. Kan ikke se at KG skulle levert noe nyttig i den forbindelse, men så stilles det jo ikke å høye krav til kvinnelige prosjektledere. Anonymkode: dbc53...dd1 Uffda, ingenting er så usexy som usikre idiotmenn. TS, vet hva du mener, jeg er den eneste på min arbeidsplass som er utdannet jurist. Følgelig blir jeg hentet inn til alle møter mellom himmel og jord fordi "de trenger en jurist". Jeg er enig med det faren din sa, noen mennesker liker møter, jeg er forsåvidt en av de, men alt med måte. Anonymkode: f94e5...efe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå