Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #1 Skrevet 10. januar 2005 Min mann har en sønn fra før som bor en flytur unna. Han er her hver sjette uke i 10 dager. Mannen min flyr for å hente å levere hver gang. Er det noen regler for at guttens mor også må dele på reisen? At hun kanskje flyr en av veiene? Takker for svar!!
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2005 #2 Skrevet 10. januar 2005 Samværsnormene tilsier at guttens mor må dele på reisekostnadene.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 10. januar 2005 #3 Skrevet 10. januar 2005 Ja det gjør de, deler omkostningene, men må min mann være den som alltid henter og bringer?
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #4 Skrevet 10. januar 2005 Det finnes ingen regler som sier at de skal dele på selve ansvaret for å bringe/hente barn. Det heter bare helt vagt i barneloven at begge er ansvarlig for at samvær finner sted, men ikke noe mer. Derfor kan moren kort og greit bare nekte - og det blir da opp til faren hvorvidt han fortsatt skal ha samvær. Det eneste konkrete er altså bare at de skal dele reisekostnadene.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #5 Skrevet 10. januar 2005 http://www.dep.no/bfd/norsk/dok/p30006288/...026/dok-bn.html
Serèena Skrevet 10. januar 2005 #6 Skrevet 10. januar 2005 Min mann har en sønn fra før som bor en flytur unna. Han er her hver sjette uke i 10 dager. Mannen min flyr for å hente å levere hver gang. Er det noen regler for at guttens mor også må dele på reisen? At hun kanskje flyr en av veiene? Takker for svar!! Er denne sønnen gammel? Hvis han er over 5 år så kan han reise alene med fly. Blir da passet på av en flyvert/vertinne. (kan bli noe billigere og da far/mor ikke trenger billett til reise)
Far til 2 Skrevet 10. januar 2005 #7 Skrevet 10. januar 2005 Som Gjest(er) ovenfor sier er den med omsorgen for barnet fritatt for ansvar. Om barnet skal få mulighet til samvær har myndighetene lagt opp til en ordning hvor den, som i utgangspunktet myndighetene regner for beste omsorgsperson, er fritatt for for å sørge for barnet. Tidligere var omsorgspersonen også fritatt for å sikre barnet samvær mht økonomi. Nå gjelder dette fritaket bare den praktiske gjennomføringen av samværet. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #8 Skrevet 10. januar 2005 Som Gjest(er) ovenfor sier er den med omsorgen for barnet fritatt for ansvar. Om barnet skal få mulighet til samvær har myndighetene lagt opp til en ordning hvor den, som i utgangspunktet myndighetene regner for beste omsorgsperson, er fritatt for for å sørge for barnet. Tidligere var omsorgspersonen også fritatt for å sikre barnet samvær mht økonomi. Nå gjelder dette fritaket bare den praktiske gjennomføringen av samværet. Far til 2 Fårr nåkka pissprat!! Tar dæ ikke alvorli længer, men reagerer på usannhetan du stør rundt dæ. Alle som e/ har vorre aleina med onga vet kordan de faktiske forholdan e.
Far til 2 Skrevet 10. januar 2005 #9 Skrevet 10. januar 2005 Fårr nåkka pissprat!! Tar dæ ikke alvorli længer, men reagerer på usannhetan du stør rundt dæ. Alle som e/ har vorre aleina med onga vet kordan de faktiske forholdan e. Mener du at bostedsforelder har noe ansvar f.eks. mht transporten av barnet som trådstarter spør om ? Det vil hjelpe om du påpeker hva som er usannt fremfor å bare si at ting er usant. Om du leste linken som en av gjestene ovenfor la ut vil du bl.a. se følgende sitat fra Barn-og Familiedepartementet: "Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet." Nå er det du som kan fortelle meg hva som er usant i mitt forrige innlegg. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #10 Skrevet 11. januar 2005 Om barnet skal få mulighet til samvær har myndighetene lagt opp til en ordning hvor den, som i utgangspunktet myndighetene regner for beste omsorgsperson, er fritatt for for å sørge for barnet. Far til 2 Hovedomsorgspærsonen e ikke "fritadd" fårr nåt som helst. Ho/han må være med å dele på kostnadan i forbindelse med samvær. Åsså i de tilfellan kor samværsforelder slippe å betale bidrag fordi han/ho ikke har høy nåkk inntækt. Æ vil heller si det sånn at samværsforelder slipp å forsørge ongen sin ætter de nye reglan. Mens en med omsorgen har fådd det tøffere økonomisk ætter de nye reglan kom.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #11 Skrevet 11. januar 2005 Mener du at bostedsforelder har noe ansvar f.eks. mht transporten av barnet som trådstarter spør om ? Far til 2
Far til 2 Skrevet 11. januar 2005 #12 Skrevet 11. januar 2005 Synes du ikke det er litt rart at ikke begge foreldrene har ansvar for å ivareta barnets behov for samvær ? Så lenge myndighetene definerer den ene som uegnet til daglig omsorg skulle en faktisk tro at myndighetene definerte at den andre (dvs bostedsforelder) ble tillagt dette ansvaret. Isteden er det altså motsatt. Mange foreldre med daglig omsorg påtar seg likevel halvparten av dette ansvaret. Noen påtar seg faktisk alt ansvaret. Ikke minst fordi de ser på den rollen de er tildelt som så viktig at de bør ta del i dette ansvaret. Noen bostedsforeldre fraskriver seg imidlertid ethvert ansvar for at barnet skal få sårt tiltrengt samvær og forhindre det savnet barnet føler. I mine innlegg insinuerer jeg indirekte om foreldre, som tross alt er definert som den mest egnede forelderen, egentlig kan fraskrive seg dette ansvaret og jeg setter spørsmålstegn ved om det er riktig. Slik jeg ser problemstillingen kan ikke dette være til barnets beste. Og da lurer jeg på om denne forelderen til enhver tid ivaretar barnets beste. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #13 Skrevet 11. januar 2005 Synes du ikke det er litt rart at ikke begge foreldrene har ansvar for å ivareta barnets behov for samvær ? Så lenge myndighetene definerer den ene som uegnet til daglig omsorg skulle en faktisk tro at myndighetene definerte at den andre (dvs bostedsforelder) ble tillagt dette ansvaret. Isteden er det altså motsatt. Mange foreldre med daglig omsorg påtar seg likevel halvparten av dette ansvaret. Noen påtar seg faktisk alt ansvaret. Ikke minst fordi de ser på den rollen de er tildelt som så viktig at de bør ta del i dette ansvaret. Noen bostedsforeldre fraskriver seg imidlertid ethvert ansvar for at barnet skal få sårt tiltrengt samvær og forhindre det savnet barnet føler. I mine innlegg insinuerer jeg indirekte om foreldre, som tross alt er definert som den mest egnede forelderen, egentlig kan fraskrive seg dette ansvaret og jeg setter spørsmålstegn ved om det er riktig. Slik jeg ser problemstillingen kan ikke dette være til barnets beste. Og da lurer jeg på om denne forelderen til enhver tid ivaretar barnets beste. Far til 2 Kan du noengang diskutere kun saken Far til 2? Uten å komme drassende med de samme argumentene for at bostedsforelder ikke nødvendigvis er den beste til å ha daglig omsorg for barnet osv? Det hadde faktisk da blitt mer interessant å lese innleggene dine. (blir litt kjedelig når det kommer det samme om og om igjen.)
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #14 Skrevet 11. januar 2005 Synes du ikke det er litt rart at ikke begge foreldrene har ansvar for å ivareta barnets behov for samvær ? Synns ikke DU d e rart at samværsforelder kan slippe så lætt unna ansvaret sitt? Mange foreldre med daglig omsorg påtar seg likevel halvparten av dette ansvaret. Noen påtar seg faktisk alt ansvaret. Ikke minst fordi de ser på den rollen de er tildelt som så viktig at de bør ta del i dette ansvaret. Ja, å ære være dæm fårr det. Noen bostedsforeldre fraskriver seg imidlertid ethvert ansvar for at barnet skal få sårt tiltrengt samvær og forhindre det savnet barnet føler. Å nån samværsforeldra fraskrive sæ ethvært ansvar fårr å forsørge ongen sin. Det e forræstn slættes ikke sikkert at ongen føle nåkka savn ætter samværsforelder (ikke alle samværsforeldra e så aktiv i ongen sitt liv UTEN at dæm nån gang e blidd hindra). Slik jeg ser problemstillingen kan ikke dette være til barnets beste. Og da lurer jeg på om denne forelderen til enhver tid ivaretar barnets beste. D e en grunn til at ongen ikke bor hos samværsforelder. Å da lure æ på om samværsforelder e ægna til å ha samvær???;-) Far til 2
Far til 2 Skrevet 11. januar 2005 #15 Skrevet 11. januar 2005 Når det gjelder transport ved samvær (som vi diskuterer her) kan jeg ikke se at samværsforeldre slipper så lett unna ansvaret. Det ER, som du også antyder, samværsforeldre som ikke tar det ansvaret de er pålagt mht transport av barn ved samvær. Da er det godt det finnes ansvarlige bostedsforeldre som tar ansvaret og viser hvorfor de innhar rollen som omsorgsforelder. Enig. Jeg er enig i at altfor mange samværsforeldre trekker seg tilbake etter et samlivsbrudd og overlater barna til seg selv med det savnet de har etter en fraværende mamma eller pappa. Nange av disse barna gråter seg i søvn og tror det er deres skyld, kansje ved at de tror de har vært slemme og derfor ikke får samvær. Men dette gjelder slik jeg ser det like mye andre veien (dvs at boastedsforelder trenerer samværet, kansje ved å flytte langt). Jeg kan da ikke se at denne bostedsforelderen ivaretar sitt ansvar ved å være hovedomsorgspersonen. Jeg er enig i at mange samværsforeldre ikke er verdens beste forbilde for barn og til å ivareta deres behov. Men om du ser tallene fra Barne- og Familiedepartementets St.meld 29 2002-2003 fremkommer det tall som tilsier at kansje så mange som 180.000 barn savner samvær med samværsforelder. Om vi antar at foreldre har 1,5 barn i snitt tilsier dette at 120.000 foreldre er uegnet til å ivareta barnas behov etter et samlivsbrudd. Vi kan sansynligvis være enig om at kjønnene er rimlig likelig fordelt (ihht den samme undersøkelsen som jeg nevnte er kjønn likt fordelt mht å flytte så langt at samvær blir vanskelig/umulig). Dvs 50/50 fordeling av kjønn. Da må det være lov å spørre hvorfor fordelingen er 90/10 mht omsorgen. Far til 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå