Gå til innhold

Er han aggressiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en stor hannhund på 7 år som i dag gjorde noe som ikke er likt han. Vi var i en inngjerdet park og lekte med en annen større hannhund og en tispe. Hannhundene gikk greit overens i 30-45 minutter, men plutselig løper min hund mot den andre hannhunden og angriper han. Han lagde masse lyd. Føltes ut som det varte i flere timer, men var nok bare noen sekunder. Fikk tak i ryggen hans og rev han unna den andre. Ikke noe skader eller blod. Den andre hannhunden var en del yngre og som jeg så, veldig rolig. Han gjemte seg mye bak eieren sin og så egentlig litt redd ut.

Hvorfor gjorde min hund dette? Tidligere har han lekt fint med både hannhunder og tisper. Han hadde ingen grunn som jeg kan se til å "sette den andre på plass" da den holdt avstand. Han bor sammen med en hann chihuahua som dominerer min hund, men min hund har aldri brydd seg om dette før. Min hund har alltid vært en "pingle" egentlig. Ble litt sjokkert og følte meg som en dårlig hundeeier. Har alltid fått høre at han er så snill og har godt gemytt. Men mannen som eide den andre hannhunden sa at hunden min er "jævlig aggressiv".. :( 

Burde vi kanskje holde han unna større hannhunder? Kan min ha angrepet fordi den andre hannen var større? Eller kan det være at dette skjedde fordi det var en tispe der også? 

Anonymkode: b518b...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si hvorfor han gjorde det når det skjedde den ene gangen og vi ikke var der og så hva som skjedde. Men lekte de sammen i 30-45 minutter? Hvis det er tilfelle, så kan det være ren stress. Sånn det er litt med barn også - lek kan ende med tårer om det blir for intenst og de stresser seg for mye opp.

For å unngå den type hendelser så ville jeg hele tiden vært i bevegelse (det er bedre om hundene er løs sammen på tur enn i en begrenset park hvis man står i ro, da er sjansen større for at det blir knuffinger). Og om man står i ro, så bør det ikke vare så lenge. Hunder, som oss, får også kortere lunte når de blir slitne og/eller stresset.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Det er vanskelig å si hvorfor han gjorde det når det skjedde den ene gangen og vi ikke var der og så hva som skjedde. Men lekte de sammen i 30-45 minutter? Hvis det er tilfelle, så kan det være ren stress. Sånn det er litt med barn også - lek kan ende med tårer om det blir for intenst og de stresser seg for mye opp.

For å unngå den type hendelser så ville jeg hele tiden vært i bevegelse (det er bedre om hundene er løs sammen på tur enn i en begrenset park hvis man står i ro, da er sjansen større for at det blir knuffinger). Og om man står i ro, så bør det ikke vare så lenge. Hunder, som oss, får også kortere lunte når de blir slitne og/eller stresset.

De lekte vel egentlig ikke så mye, var mer at de snuste på hverandre, løp litt fram og tilbake osv. Vi var hele tiden i bevegelse og gikk rundt og rundt, og de fulgte etter. Min hund er en malamute og lager veldig mye lyd når han leker med andre. Han brummer og "skriker". Mange syns at han høres skummel ut når han gjør dette, men sånn har han alltid vært. Bjeffer aldri 

Anonymkode: b518b...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...