AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #41 Skrevet 6. august 2017 Kanskje vi kan være enig i at medisin har "avansert realfag" ved at den dypdykker innen et relativt smalt felt. Lektor derimot har "avansert realfag" ved at man får en bred og generell kunnskap innenfor to av fagfeltene biologi, kjemi, fysikk eller matematikk, hvor denne generelle kunnskapen også kan anses som "avansert". Så er spørsmålet hvem som har den den mest "avanserte", og det tror jeg egentlig ingen i denne tråden er i stand til å svare på. Anonymkode: 98cb8...315
regine22 Skrevet 6. august 2017 #42 Skrevet 6. august 2017 (endret) Jeg sa ikke at det krever flere realfag, dermed er medisin avansert. Jeg sa at dermed er det ren, irrelevant kverulering å si "medisin er ikke et realfagstudie". Det eneste som betyr noe, er mengden realfag man faktisk lærer. Siden "realfagsstudie #1" har blitt kommentert et tall ganger. Mente ikke "mest/vanskeligst realfaginnhold". Mente "studie med relativt høyt realfagsinnhold, og med relativt høy relevans til alle realfag, med høyest status". Master i matte er vanskelig og realfaglig, du bruker også absolutt null fysikk/kjemi/biologi/ sykdomslære, og det gir ikke mer status. Hvis noen vil si at f.eks. du bruker mindre enn 50% av tiden i medisin på matte/fysikk/kjemi/biologi/ sykdomslære, hadde jo det avklart alt. edit: spacing Endret 6. august 2017 av regine22
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #43 Skrevet 6. august 2017 49 minutter siden, regine22 skrev: Jeg sa ikke at det krever flere realfag, dermed er medisin avansert. Jeg sa at dermed er det ren, irrelevant kverulering å si "medisin er ikke et realfagstudie". Det eneste som betyr noe, er mengden realfag man faktisk lærer. Siden "realfagsstudie #1" har blitt kommentert et tall ganger. Mente ikke "mest/vanskeligst realfaginnhold". Mente "studie med relativt høyt realfagsinnhold, og med relativt høy relevans til alle realfag, med høyest status". Master i matte er vanskelig og realfaglig, du bruker også absolutt null fysikk/kjemi/biologi/ sykdomslære, og det gir ikke mer status. Hvis noen vil si at f.eks. du bruker mindre enn 50% av tiden i medisin på matte/fysikk/kjemi/biologi/ sykdomslære, hadde jo det avklart alt. edit: spacing Vel, det er jo helt umulig for andre å vite hva du *mente* da du kom med et ullent uttrykk - når det etterhvert viste seg at du har en en personlig og ganske komplisert definisjon på hva det uttrykket betyr. Hva status har med saken å gjøre, skjønner jeg i alle fall ikke. Anonymkode: 6ea58...885
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #44 Skrevet 6. august 2017 7 timer siden, regine22 skrev: Jeg sa ikke at det krever flere realfag, dermed er medisin avansert. Jeg sa at dermed er det ren, irrelevant kverulering å si "medisin er ikke et realfagstudie". Det eneste som betyr noe, er mengden realfag man faktisk lærer. Siden "realfagsstudie #1" har blitt kommentert et tall ganger. Mente ikke "mest/vanskeligst realfaginnhold". Mente "studie med relativt høyt realfagsinnhold, og med relativt høy relevans til alle realfag, med høyest status". Master i matte er vanskelig og realfaglig, du bruker også absolutt null fysikk/kjemi/biologi/ sykdomslære, og det gir ikke mer status. Hvis noen vil si at f.eks. du bruker mindre enn 50% av tiden i medisin på matte/fysikk/kjemi/biologi/ sykdomslære, hadde jo det avklart alt. edit: spacing Jeg ser ikke hvorfor du kverulerer på at medisinstudiet ikke er et realfagsstudium. Det kategoriseres som nevnt som et helsefaglig studium og er en blanding mellom de to retningene realfag og humaniora. Dette er et faktum. Helserelaterte studier kommer på siden i den tradisjonelle delingen av realfag og humaniora. Noe realfagsstudium er det ikke. Det er absolutt ikke det studiet med høyest realfagsinnhold heller. Anonymkode: 5d6d9...3d0
Droxy Skrevet 7. august 2017 Forfatter #45 Skrevet 7. august 2017 19 timer siden, regine22 skrev: Lektor er ikke et realfagsstudium, det er en sammenblanding av realfag og pedagogikk, derfor kan vi bare ignorere det i sammenligningen. Tråden er forlengst avsporet fra hva TS spurte om til et sett helt andre samtaler (TS spurte vagt i utgangspunktet, men dette er ikke TS' feil). Dere tolker spørsmålet som "hvilket studium har mest teoretiske realfag" og "hva kommer nærmest et rent studie i (matte/fysikk/kjemi/biologi), og svarer "lektor matte/fysikk". Det er ikke feil, det er bare ikke det som blir spurt om. Dere går glipp av store deler av sammenligningsgrunnlag. Interessant poeng å legge til, medisin bygger direkte på flere realfag fra VGS. Lektor krever matte pluss et vilkårlig realfag, medisin krever matte, fysikk 1, og kjemi 1+2. Interessant at det er høyere krav til realfag i et ikke-realfagsstudie. Og fysikk er ikke matematikk, og kjemi er ikke fysikk. Kun ren aritmetikk er matematikk, alt annet brukes kun for vitenskapelig analyse, det teller ikke. Kravene er annerledes, som medisinstudent har du dekket de realfagene du trenger på VGs, derfor er kravene noe større der. Som lektor i realfag utdyper du VGs på et langt større nivå. Husk at det er lektorer og professorer som utdanner alle yrker, leger, ingeniører, ja alt. De må ha et langt større nivå enn de andre yrkene i realfag...
regine22 Skrevet 7. august 2017 #46 Skrevet 7. august 2017 Tråden er vraket uansett og jeg kjeder meg, hvorfor ikke. "Jeg ser ikke hvorfor du kverulerer på at medisinstudiet ikke er et realfagsstudium. Det kategoriseres som nevnt som et helsefaglig studium og er en blanding mellom de to retningene realfag og humaniora." Hva er et realfagsstudium? Et studium der man lærer realfag. Hva lærer man i medisin? Blant annet realfag. Hva er medisin dermed? Både helsefaglig og et realfagstudium. Hva staten kaller ting er opp til staten. Det påvirker ikke innholdet som blir lært bort i medisin. Hvis en person som ønsker å studere realfag, velger medisin, er medisin realfaglig. Har medisin annet innhold? Ja. Er det andre innholdet mer enn 50% av studiet? Nei. Dersom alt som ikke var 100% rent realfag ikke hadde vært realfagsstudium, hadde ikke lektor vært et realfagsstudium, det hadde vært et lektorstudium. Et sted går skillegrensen mellom "realfag" og ikke-realfag, medisin er på siden av realfag. Staten beregner ikke at medisin ikke er et realfagstudium på grunn av at det ikke hovedsaklig består av realfag, de beregner det pga. det er et yrkesrettet, praksisinneholdende studium som separeres fra andre fag pga. omstendighetene rundt yrkesretningen, som utgjør en større uavhengig del av moderne samfunn. Dersom helsesektor ikke hadde vært så opphøyet i samfunnet, hadde legestudier etter dets innhold blitt regnet som en spesialisering innen biologi, ikke en egen studieretning. "Hvis det lukter og ser ut som realfag, er det realfag". Realfag er ikke en opphøyet emnetittel som er forbeholdt kun spesifikke studier som møter spesielle krav. Det omfatter alt av naturvitenskapelig natur. Det er en generell terminologi. Sykdomslære består bokstavelig talt av biologi, fysikk, og kjemi. Sykdomslære som ikke inkluderer dem kalles alternativ medisin. Du går ikke til en humanetiker og spør dem hvordan du kurerer tuberkulose fordi de vet ting om mennesker, du går til en realfagselev, som vet hva tuberkulose er. Du vil ikke ha en oppramsing av fakta om tuberkuloses historie eller kunstneriske betydning, du vil ha en vitenskapelig bevist praktisk metode for å bli frisk. "Men hvis du slår opp på staten sine sider så er ikke medisin et realfag" I don't give a shit. Hvis du slår opp i mange av verdens land sine sider, bør homoseksuelle behandles dårligere enn ikke-homoseksuelle. Staten er der for å innrette seg etter virkeligheten, ikke diktere den, hvis staten svikter i å gjøre det, så har staten gjort feil. Velkommen til den virkelige verden, der tanker som ikke passer inn i den umiddelbare helhet, ikke er feil på grunn av det. Noen ganger endrer tanker helheten, og vi kaller det fremgang, ikke ødeleggelse. La sinnet ditt vigoreres av endrelse. "Humaniora" inkluderer typisk: filosofi, historie, idéhistorie, kunsthistorie, estetikk, arkeologi, kulturhistorie, etnologi, litteraturvitenskap, språk, musikkvitenskap, filmvitenskap. Det overlapper også med teologi, og grenser til jus. Høres ut som typiske ting som diskuteres hele tiden og legger grunnlag for medisin. Som TS så elegant formulerte i begynnelsen av tråden; "Begge yrker har realfag". !
HjelpFinne Skrevet 26. juli 2018 #47 Skrevet 26. juli 2018 Regine nevner at en lektorstudent i biologi og kjemi ikke vil innom kalkulus. Svaret på dette er JO!
HjelpFinne Skrevet 26. juli 2018 #48 Skrevet 26. juli 2018 Det vil være mer krevende å gå lektorstudiet i realfag enn medisin. Samtidig er realfaget dypere og mer avansert, og forekommer i mye større mengder enn på medisinstudiet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå