Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, i avtalen min fra lånekassen står det at jeg får i underkant av 8k etter å ha søkt om maksimalt lån og stipend.Jeg skal heller ikke bo med foreldrene mine og tar en master. Er ikke dette litt lite? Har hørt at man kan få opp til 11 000 i måneden under de omstendighetene jeg befinner meg i. 

??

Anonymkode: 23dc7...476

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, i avtalen min fra lånekassen står det at jeg får i underkant av 8k etter å ha søkt om maksimalt lån og stipend.Jeg skal heller ikke bo med foreldrene mine og tar en master. Er ikke dette litt lite? Har hørt at man kan få opp til 11 000 i måneden under de omstendighetene jeg befinner meg i. 

??

I tillegg lurer jeg på forskjellen mellom omgjøringslån og ordinær lån.

Er det slik at dersom jeg består eksamene første året. så blir de pengene under omgjøringslånene gjort om til stipend (altså gratis), mens de som står under ordinær lån skal jeg uansett betale etter ferdig med utdanningen min? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det stemmer nok. Man får riktignok litt mer i starten av et semester.

Anonymkode: 41c9e...386

• Liker 1
Skrevet

Det er lite ja, men helt normalt. Det er det alle studenter uten noe ekstra får. Om de har glemt noe, eller du har glemt å legge inn noe (som barn, sykdom osv) anbefaler jeg å ta kontakt med dem. 

Du har forstått omgjøringslån riktig. Omgjøringslån er lån som blir stipend om du består alle eksamener, mens ordinært lån må du betale tilbake uansett.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at dersom jeg består eksamene første året. så blir de pengene under omgjøringslånene gjort om til stipend (altså gratis), mens de som står under ordinær lån skal jeg uansett betale etter ferdig med utdanningen min? 

ja

Anonymkode: 96fc1...39d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 41c9e...386

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Omstendighetene du befinner deg i? Det er heller unntaket enn regelen at studenter bor hjemme når de tar høyere utdannelse, iallefall master, og stipend og lån er samme sum uansett, med mindre du søker om ekstra støtte om du av ulike grunner ikke ikke kan ha en deltidsjobb o.l. 

11 000 er vel ca summen om du deler hele beløpet du får iløpet av semesteret på antallet måneder du får støtte. 

Endret av Raindrops
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar folkens! 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Raindrops skrev:

Omstendighetene du befinner deg i? Det er heller unntaket enn regelen at studenter bor hjemme når de tar høyere utdannelse, iallefall master, og stipend og lån er samme sum uansett, med mindre du søker om ekstra støtte om du av ulike grunner ikke ikke kan ha en deltidsjobb o.l. 

11 000 er vel ca summen om du deler hele beløpet du får iløpet av semesteret på antallet måneder du får støtte. 

Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?

Antar at det er 11 000 kr pr. måned gitt at du fordeler 21 000 du får i starten av semesteret?

En annen ting, hvorfor får vi mer penger i vårsemesteret kontra høst? trodde det skulle være omvendt av praktiske årsaker? 

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at det er 11 000 kr pr. måned gitt at du fordeler 21 000 du får i starten av semesteret?

Ja, det var vel det jeg skrev også? Du deler hele beløpet du får iløet av semesteret på antall måneder med støtte. Høstsemesteret er fra august til og med desember, altså fem måneder. Jeg har ikke finregnet på det, men det var heller ikke poenget med innlegget mitt.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, hvorfor får vi mer penger i vårsemesteret kontra høst? trodde det skulle være omvendt av praktiske årsaker? 

Du får mer penger om våren fordi semesteret varer litt lengre, i tillegg til at de nå trapper opp til 11 måneders studiestøtte.

Endret av Raindrops
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Raindrops skrev:

Ja, det var vel det jeg skrev også? Du deler hele beløpet du får iløet av semesteret på antall måneder med støtte. Høstsemesteret er fra august til og med desember, altså fem måneder. Jeg har ikke finregnet på det, men det var heller ikke poenget med innlegget mitt.

Du får mer penger om våren fordi semesteret varer litt lengre, i tillegg til at de nå trapper opp til 11 måneders studiestøtte.

Takk! 

Hehe, jeg leste tydeligvis ikke alt du skrev :/

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja eller ca, man 111 657 i basisstøtte, delt på 12 mnd er dette 9 305 kr. 

Såklart pga lengre semester, pensumbøker, depositum o.l + restene skal/burde spares til perioden uten støtte.

Og alle/normaliteten bor alene uten hjelp fra foreldre, så dette er helt normalt, ikke noe spesielt med denne situasjonen. I underkant av 8k er riktig (burde jo ha vært mer, men sånn er det nå)

Anonymkode: 89009...0bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg antar at ingenting er "unormalt" med det månedlige beløpet jeg har fått tilsendt?

Nå gjelder det bare å signere og deretter betale semesteravgiften før pengene kommer inn på konto? 

Vil helst ha pengene 6. August pga. betaling av depositum ved innflytting, er dette for tidlig til at lånekassen kan gi ut pengene? 

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

6 august er en søndag, men hvis du har meldt deg opp til fag og betalt semesteravgift innen mandag eller tirsdag så vil jeg tro pengene kommer før helgen :) På min utbetalingsplan står det at de kommer på torsdag (3 august).

Endret av Raindrops
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Raindrops skrev:

6 august er en søndag, men hvis du har meldt deg opp til fag og betalt semesteravgift innen mandag eller tirsdag så vil jeg tro pengene kommer før helgen :) På min utbetalingsplan står det at de kommer på torsdag (3 august).

Er ikke dette noe man gjør i fadderuken?  Vet jo ikke hvilke fag og eksamener jeg skal ha utenom det obligatoriske ex.phil... 

Har heller ikke fått sånn "pin kode" eller velkomstbrev man trenger for å legge seg inn på studentweb for å betale semesteravgiften... 

Gjest Raindrops
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette noe man gjør i fadderuken?  Vet jo ikke hvilke fag og eksamener jeg skal ha utenom det obligatoriske ex.phil... 

Har heller ikke fått sånn "pin kode" eller velkomstbrev man trenger for å legge seg inn på studentweb for å betale semesteravgiften... 

Jo, men er ikke du masterstudent? Eller misforstod jeg deg?

Hvis dette er førsteåret ditt så antar jeg du må vente på beskjed fra skolen. Men hvilke fag du skal ta ligger nok også offentlig tilgjengelig på skolens nettsider. Hvilket universitet er det snakk om?

I alle tilfeller får du ikke penger fra lånekassen før du er oppmeldt til undervisning og eksamen, samt betalt semesteravgift. Det er lenge siden jeg var førstis så jeg husker ikke om det finnes en måte å gjøre dette effektivt på :P

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å melde deg opp til fag eller eksamener selv om du registrerer deg. Du må registrere deg og betale semesteravgiften for å få utbetaling fra lånekassen. 

Anonymkode: 6440d...65e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raindrops skrev:

Jo, men er ikke du masterstudent? Eller misforstod jeg deg?

Hvis dette er førsteåret ditt så antar jeg du må vente på beskjed fra skolen. Men hvilke fag du skal ta ligger nok også offentlig tilgjengelig på skolens nettsider. Hvilket universitet er det snakk om?

I alle tilfeller får du ikke penger fra lånekassen før du er oppmeldt til undervisning og eksamen, samt betalt semesteravgift. Det er lenge siden jeg var førstis så jeg husker ikke om det finnes en måte å gjøre dette effektivt på :P

Sikkert integrert master. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert integrert master. 

Jepp integrert master

UIB! 

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent og fikk logget inn med Bankid på studentweb. Betalt semesteravgift og registrert. Har du forsøkt dette? Venter fremdeles på brukernavn til den studentkort-appen. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...