Gå til innhold

Ipad, venner, stebarn. Hvordan løse dette?

Anbefalte innlegg

Gjest mimoe
Skrevet

Vi er en mine, dine og våre barn familie og har nå en liten utfordring.

Mannen har en gutt på 10 som bor hos moren i en annen kommune, og er her på samvær annenhver helg og i ferier.

Jeg har 3 barn fra før på 11, 8 og 6 og sammen har vi 2 barn på 2 og 3.

Mine barn er på samvær hos sin far når stesønn er hos mor, slik at i helger og ferier er de her sammen.

Alle barna går greit sammen og trives sammen.

Problemet vi har nå er at alle er her i 2 uker. Mine barn har nettopp kommet hjem fra far etter 2 uker der, og vil gjerne treffe venner. Imorgen skal både 6 og 8 åringen til venner og 11 åringen skal på fotballbanen hvor de pleier å møtes en gjeng for fotball og lek.

Så er det stesønnen på 10 da... Han blir alltid invitert med av 11 åringen, men vil ikke være med. Kjenner jo ikke alle de andre og er ikke veldig glad i aktivitet. Så når 11 åringen da går, blir han igjen her med oss og de to små. 

Det han liker best å gjøre er å sitte med ipad, og kunne sittet hele døgnet om han fikk lov. Han har ingen søsken hos mor, og hun liker seg best inne, så der går mesteparten av tiden på ipad. Han er ikke glad i å leke, verken inne eller ute, og lite aktiv. 

Her er også 11 åringen veldig glad i ipad, men han er også aktiv og glad i å være ute. Men den siste tiden har han blitt mer og mer sittende på ipad, derfor pleier vi å si at det er greit med ipad et par timer på morgen og ettermiddag/kveld, men ikke hele dagen.

Så siden stesønn ikke vil være med på noe, så mener han at han må få sitte hele dagen på ipad. Men da vil 11 åringen heller droppe sine planer, hvis det er lov...

Hva gjør man her, for ikke å være kjip og urettferdig? Vi prøver å aktivisere 10 åringen. Han er med oss ut med de små, mannen tar han med i garasjen, småjobber, ut i båt, lekeplass osv. Men alt er bare kjipt. 

Føler ikke jeg kan nekte de andre barna å treffe venner heller, og det er ikke hver dag. Vi er gode til å ta dagsturer, og skal også på ferie. Når alle er her i helgene, pleier de ikke være så mye med venner, da vi finner på mye sammen. Men kan ikke finne på noe hele tiden i to uker..

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag var slik en gang, var cirka 8 eller 9 år. Vi hadde nettopp flyttet til en annen kant av landet. Ville ikke ut fordi jeg ikke kjente noen av barna. De virket rare og egentlig litt skumle. 

Men så tilsist ble jeg nesten lempet ut. Det tok ikke mange minuttene før vi alle lekte fint sammen.

Og et par av dem har jeg kontakt med nå over 40 år senere.

Barn vet ikke bestandig hva som er best for dem. 

• Liker 11
Gjest mimoe
Skrevet
54 minutter siden, stan skrev:

Jag var slik en gang, var cirka 8 eller 9 år. Vi hadde nettopp flyttet til en annen kant av landet. Ville ikke ut fordi jeg ikke kjente noen av barna. De virket rare og egentlig litt skumle. 

Men så tilsist ble jeg nesten lempet ut. Det tok ikke mange minuttene før vi alle lekte fint sammen.

Og et par av dem har jeg kontakt med nå over 40 år senere.

Barn vet ikke bestandig hva som er best for dem. 

Nei, tenker også litt sånn. Samtidig som at jeg sliter med å tvinge han. De andre er jo ikke ukjente heller, mange har vært her på besøk ofte. Men han vil bare ikke leke, være ute eller noe.

Tar vi fra han ipaden, sitter han i sofan og ser ut i lufta. Må han ut, gjør han det samme. Så føler liksom at han har det best med den ipaden, men vet jo at han bruker den ufattelig mange timer hos mor og ønsker å gi han litt andre ting å gjøre.

Ikke lett 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte en gang at hvis man forsøker å behandle barna sine likt, da vil det bli urettferdig. Alle har jo forskjellige personligheter. Tenk på bokormene, da vi var unge. De satt også mye inne og leste. Forskjellen er at det er ipad og ikke bøker nå. Men de rolige, innesittende barna fantes da også. 

Jeg tror jeg ville tatt en prat med gutten jeg. Og spurt om det er noen grunn til det, eller om han bare trives best inne i fred og ro. Og om han trives slik (og det ikke kommer av sjenerthet pga andre barn), så ville jeg latt han være den han er. 

Anonymkode: 17106...220

• Liker 3
Skrevet

Begynn med noe aktivitet sammen, og inngå kompromiss angående iPaden. Her i huset ble det mye stolpejakt i sommer. Men poenget er at du kan bruke iPaden som belønning når han har gjort ting han må gjøre. Og aktiviteter han bør gjøre. Det blir nok mye bråk og støy i begynnelsen, men dere må være samstemte og samkjørte, og stå på deres. Tenk over oppgavene han får, gi gjerne noen oppgaver som gir ham en mestringsfølelse når han klarer det, og hjelp gjerne litt i begynnelsen. Etter hvert skal han bli ganske selvgående.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte en gang at hvis man forsøker å behandle barna sine likt, da vil det bli urettferdig. Alle har jo forskjellige personligheter. Tenk på bokormene, da vi var unge. De satt også mye inne og leste. Forskjellen er at det er ipad og ikke bøker nå. Men de rolige, innesittende barna fantes da også. 

Jeg tror jeg ville tatt en prat med gutten jeg. Og spurt om det er noen grunn til det, eller om han bare trives best inne i fred og ro. Og om han trives slik (og det ikke kommer av sjenerthet pga andre barn), så ville jeg latt han være den han er. 

Mitt aktive utebarn ville også blitt et rolig innebarn hvis han fikk ubegrenset tilgang til ipaden. Jeg tviler på at man gjør barna noen tjeneste ved å ikke sette grenser altså.

Anonymkode: 41f10...41e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt aktive utebarn ville også blitt et rolig innebarn hvis han fikk ubegrenset tilgang til ipaden. Jeg tviler på at man gjør barna noen tjeneste ved å ikke sette grenser altså.

Tror ikke jeg nevnte noe om grensesetting eller mangelen på det i innlegget mitt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, mimoe skrev:

Vi er en mine, dine og våre barn familie og har nå en liten utfordring.

Mannen har en gutt på 10 som bor hos moren i en annen kommune, og er her på samvær annenhver helg og i ferier.

Jeg har 3 barn fra før på 11, 8 og 6 og sammen har vi 2 barn på 2 og 3.

Mine barn er på samvær hos sin far når stesønn er hos mor, slik at i helger og ferier er de her sammen.

Alle barna går greit sammen og trives sammen.

Problemet vi har nå er at alle er her i 2 uker. Mine barn har nettopp kommet hjem fra far etter 2 uker der, og vil gjerne treffe venner. Imorgen skal både 6 og 8 åringen til venner og 11 åringen skal på fotballbanen hvor de pleier å møtes en gjeng for fotball og lek.

Så er det stesønnen på 10 da... Han blir alltid invitert med av 11 åringen, men vil ikke være med. Kjenner jo ikke alle de andre og er ikke veldig glad i aktivitet. Så når 11 åringen da går, blir han igjen her med oss og de to små. 

Det han liker best å gjøre er å sitte med ipad, og kunne sittet hele døgnet om han fikk lov. Han har ingen søsken hos mor, og hun liker seg best inne, så der går mesteparten av tiden på ipad. Han er ikke glad i å leke, verken inne eller ute, og lite aktiv. 

Her er også 11 åringen veldig glad i ipad, men han er også aktiv og glad i å være ute. Men den siste tiden har han blitt mer og mer sittende på ipad, derfor pleier vi å si at det er greit med ipad et par timer på morgen og ettermiddag/kveld, men ikke hele dagen.

Så siden stesønn ikke vil være med på noe, så mener han at han må få sitte hele dagen på ipad. Men da vil 11 åringen heller droppe sine planer, hvis det er lov...

Hva gjør man her, for ikke å være kjip og urettferdig? Vi prøver å aktivisere 10 åringen. Han er med oss ut med de små, mannen tar han med i garasjen, småjobber, ut i båt, lekeplass osv. Men alt er bare kjipt. 

Føler ikke jeg kan nekte de andre barna å treffe venner heller, og det er ikke hver dag. Vi er gode til å ta dagsturer, og skal også på ferie. Når alle er her i helgene, pleier de ikke være så mye med venner, da vi finner på mye sammen. Men kan ikke finne på noe hele tiden i to uker..

Noen råd?

Hvorfor må du kontrollere alt?! La far og sønn selv bestemme om iPad er greit!!!

Anonymkode: a3c6e...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde kjenne barnet. Hva gjør barne når er på iPaden? Har han ikke venner? Har dere prøvd å gjøre ting litt mer spennende for han. Liker han å spille spill? Er han konkurransemenneske? Kunne han likt om dere lagde skattekart? Har han prøvd pokémon som er spill han også kan være aktiv ute. Har dere satt dere inn i hans aktiviteter? Jeg ville prøvd å gjenspeile hans aktiviteter på iPaden ute i naturen. 

Henger meg på at barn er forskjellig. Noen blir mer hekta på iPad enn andre. Og noen barn er veldig sosiale igjennom iPad/PC selv om de ser kanskje ensomme og lite aktive på utsiden.

Jeg ville også egentlig tatt fra han iPaden for en stund slik at han måtte tenke, og gjøre ting. Kjedelige barn blir aktive og kreative. Hvis dere feks tar fra han iPad en hel helg ville han bare stirret ut i luften? Jeg tviler på det. 

Uansett prøv å sett dere inn i gutten sitt liv. Hva engasjerer han osv. Og noen ganger må man bare godta at noen er lesehester mens andre er fjellklatrere. 

Anonymkode: f112b...57e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, mimoe skrev:

Nei, tenker også litt sånn. Samtidig som at jeg sliter med å tvinge han. De andre er jo ikke ukjente heller, mange har vært her på besøk ofte. Men han vil bare ikke leke, være ute eller noe.

Tar vi fra han ipaden, sitter han i sofan og ser ut i lufta. Må han ut, gjør han det samme. Så føler liksom at han har det best med den ipaden, men vet jo at han bruker den ufattelig mange timer hos mor og ønsker å gi han litt andre ting å gjøre.

Ikke lett 🙂

Da lar du han sitte og glo. Til slutt begynner han å kjede seg så mye at han finner på noe. Gi han noen forslag så han har mulighet til å gå et sted og gjøre noe. 

Anonymkode: 95355...b5a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ville du satt de samme grensene om guttungen ville sitte inne og lese bøker?

Anonymkode: a205e...ec5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ville du satt de samme grensene om guttungen ville sitte inne og lese bøker?

Anonymkode: a205e...ec5

Om det ble behov for det, så ville jeg satt grenser for det også, men det er det ikke, for bøker er (for de fleste) ikke et like spennende alternativ som ipad.

Men jeg ville ikke satt de samme grensene nei, å lese bøker krever mer hjernevirksomhet enn å se på ipad. Man blir ikke like passiv og fantasiløs av det.

Dessuten har jeg aldri opplevd at et barn har sagt nei til å gå ut å leke når andre barn har ringt på, fordi de heller ville lese en bok. Men har sett flere ganger at det har blitt gjort pga ipad.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det ble behov for det, så ville jeg satt grenser for det også, men det er det ikke, for bøker er (for de fleste) ikke et like spennende alternativ som ipad.

Men jeg ville ikke satt de samme grensene nei, å lese bøker krever mer hjernevirksomhet enn å se på ipad. Man blir ikke like passiv og fantasiløs av det.

Dessuten har jeg aldri opplevd at et barn har sagt nei til å gå ut å leke når andre barn har ringt på, fordi de heller ville lese en bok. Men har sett flere ganger at det har blitt gjort pga ipad.

Ærh, jeg måtte ofte velge mellom å vaske rommet/gjøre lekser eller ut å leke med venner. Ofte valgte jeg lekser, fordi for meg var det mindre krevende enn leking med andre - som tappet meg fullstendig. Vi er forskjellige. Kanskje for denne 10-åringen er det å være sammen med andre slitsomt og mer som et "gjøremål" man må gjennom?

Og jeg er ikke helt enig i at man kan bli mer passiv og fantasiløs av et nettbrett, det kommer da helt an på. Det er ikke  lenge siden foreldre mente at lesing gjorde barn passive og fantasiløse.

Når det er sagt så synes jeg ikke han skal få lov til å sitte hele dagen på iPaden. Hvorfor synes han alt er kjipt? Gjør han seg bare til? Kanskje han synes det er kjekkere å gjøre ting alene, og ser frem til å ha huset "for seg selv"? Si til han at han får være hjemme, men iPaden skal ikke brukes, han kan vel pusle eller lese eller bake eller høre lydbok osv.

Hehe, forresten han dagdrømmer ikke da når han stirrer ut i luften? Min mor lurte en gang på hva i alle dager jeg holdt på med, svarte at jeg så på TV - før jeg så at jeg stirret på en svart skjerm. Var helt borte i mine egne tanker! (Nå høres jeg jo helt sprø ut, jeg kan forsikre om jeg egentlig er ganske normal.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du være proaktiv, det er ikke noe valg. Han skal ut og treffe andre. Jeg er mildt sjokkert over at noen mener han skal få sitte inne hele dagen hvis han vil det. Han må få seg venner og være med ut, punktum. Det er en investering for fremtiden, ellers ender det med at han ikke vil til dere fordi han like godt kan sitte hjemme og spille. I den alderen er sosial trening veldig viktig.

Anonymkode: 32041...dd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leste første delen av hovedinnlegget og bare tenkte - stakkars barna som bor hos dere- den ene hos dere hver annen helg, dine hos faren de ganger, deres egen - søren at folk sette barn i den suppe der....

Anonymkode: 54536...945

• Liker 3
Skrevet

Hva gjør han på denne ipaden? Spiller? Ser film? Online med andre eller alene? Jeg tror jeg hadde satt meg litt inn i det, og dermed fått kartlagt litt av hva han er interessert i. Det kan være noen tips der som kan tas videre. Her har f.eks engelskkunnskapene og arbeidsminnet fått trent seg skikkelig, fordi jentegjengen har oppdaget musically. (Jada, jeg vet hva de legger ut)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for den 10 åringen da?  Eller er du for opptatt med alle de andre barnene dine?  Kanskje du skal kose deg og finne noe å gjøre sammen med han siden han er bare der hver annen helg. Søren...

Anonymkode: 54536...945

Skrevet

Det gjør jo faktisk ingenting å sitte og stirre ut i lufta og filosofere litt. 

Det viktigste her er egentlig at du og far blir enige om regler som gjelder alle. 10-åringen er i en kjip situasjon fordi de andre barna er hjemme, mens han er "på besøk". Men han blir jo ikke kjent med nye barn heller, om han ikke treffer dem. 

• Liker 3
Gjest mimoe
Skrevet

Takk for mange gode og fornuftige svar 🙂

Når han er på ipad er det helst youtube, nrk super og minecraft det går i.

Han virker ikke til å ha mange interesser, liker ikke sport, være ute, hobbyting, lesing, leke inne... Bruker feks aldri rommet sitt. Har kjøpt mye leker for å prøve om noe kan være gøy som lego, magneter, eksepimenter, plusspluss, tegneting, 3d tegning, minecraft figurer, pokemonkort osv, men ingenting blir brukt.

Han ønsket seg en ny merkesparkesykkel til 3000 som var så populær. Vi tenkte at han kanskje ville komme seg mer ut da, så han fikk denne. Han takket, satte den inntil veggen, og der har den stått siden mai uten at han har tatt et spark på den. Mannen ga beskjed om at hvis han ikke ville bruke den, så ble den levert tilbake til butikken, noe som var helt greit...

Spør vi hva han vil finne på så er det ting som kino, badeland, bowling, lekeland, tusenfryd, mcdonalds osv. Disse tingene gjør vi ganske ofte, men kan ikke gjøre det hele tiden.

Spør noen av de andre barna her om han vil være med å leke sier han nei, men sier vi at feks nå MÅ ALLE ut og leke i 2 timer, eller leke med lego, så pleier han ha det gøy. 

Er vi ute alle sammen er det best om vi voksne aktiviserer en bestemt aktivitet. Er det "frilek" setter han seg ned. 

Virker som at han har få interresser og at han ikke har fantasi eller evne til å finne på ting, og dette kommer nok av at han hos mor har fri tilgang på alt av skjerm.

Han har ingen søsken hos mor, og de sitter for det meste inne. Han har iphone, ipad, stor tv på rommet, playstation, xbox, wii osv, og ingen begrensning på tid.

Vi jobber med at han skal få interesser, men det er vanskelig. Han er nok ingen sosial person i utgangspunktet.

Han har allerede en del mer skjermtid her enn resten av flokken. Men synes det blir vanskelig akkuratt nå når 11 åringen, om han fikk velge gjerne kunne droppa vennene for noen hele dager med ipad ikke får lov og må ut, mens 10 åringen skal få lov.

Vi har hatt en prat nå, og havnet ned på 4 timer til dagen med ipad pr dag. Gi han forslag om hva han kan finne på, tilbud om å være med på div ting, og vil han ikke det så får han også gå ut et par timer, om ikke han gjør annet enn å sitte på en benk, så får han ihvertfall luft...

Tror alle har godt av å komme seg litt ut av sofan 😀

Gjest mimoe
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du kontrollere alt?! La far og sønn selv bestemme om iPad er greit!!!

Anonymkode: a3c6e...4fd

Hvem har sagt at JEG kontrolllerer alt?

Og hvordan kan du vite om jeg kontrollerer ALT, med spmål om hvordan løse ipad problem?

Barna her får på ingen måte bestemme selv om ipad er greit.

Og her er vi to voksne i en familie med 6 barn som sammen setter grenser for barna, uavhenging av "hvem det er sine".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...