Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg trener styrke hjemme. Bruker manualer og tar øvelser med egen kroppsvekt , følger i perioder videoene til jillian michaels osv... jeg lurte på om man må løfte tungt for å få synlige muskler? Eller kan man løfte lettere, men ta flere repetisjoner og oppnå godt resultat? Har trent i 3 år ser på overkroppen at musklene er blitt større og merker i hverdagen at jeg er sterkere. Men føler det har stagnert litt. Jeg er ikke noen tungvekter , får fort vondt i ryggen o.l, mellom 8-10 kg med 10/15 rep på squats og utfall. Tar det samme på biceps. 

Anonymkode: 37881...0c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke noen massiv muskelvekst med så mange rep hvert fall. Hva er målet med treningen?

Anonymkode: eae2c...487

Skrevet (endret)

Om du får vondt så trener du feil, som regel. Enten for tungt eller feil teknik. Spesielt knebøy (squats) er det mange som har feil teknikk.

Stagnerer man så kan en av årsakene være at det er for ensidig. Bytt øvelser en stund og se om du får framgang. :)

Eventuelt endre intervall, gjøre mer eksplosivt (men krever rett teknikk!). Muskler er flinke til å anpasse seg utfordringene, så hver 3 mnd bør man bytte/endre.

Ps. Jeg bruker gå for 8-12 rep x 3. Kan jeg 12 x 3, så legger jeg på mer vekt neste gang. Kan jeg mindre en 8 så har jeg for tungt.

EDIT: Ja du kan få definerte muskler av egen vekt, bare se på ballettdansere, de som driver med yoga eller mest springer. Men krever fortsatt at musklene utfordres med flere rep, nye øvelser, tyngre øvelser - kort sagt progresjon.

Endret av BlendaSensitive
Gjest Peaches
Skrevet
2 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Om du får vondt så trener du feil, som regel. Enten for tungt eller feil teknik. Spesielt knebøy (squats) er det mange som har feil teknikk.

Stagnerer man så kan en av årsakene være at det er for ensidig. Bytt øvelser en stund og se om du får framgang. :)

Eventuelt endre intervall, gjøre mer eksplosivt (men krever rett teknikk!). Muskler er flinke til å anpasse seg utfordringene, så hver 3 mnd bør man bytte/endre.

Ps. Jeg bruker gå for 8-12 rep x 3. Kan jeg 12 x 3, så legger jeg på mer vekt neste gang. Kan jeg mindre en 8 så har jeg for tungt.

EDIT: Ja du kan få definerte muskler av egen vekt, bare se på ballettdansere, de som driver med yoga eller mest springer. Men krever fortsatt at musklene utfordres med flere rep, nye øvelser, tyngre øvelser - kort sagt progresjon.

Takk for svar😊

Gjest Peaches
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke noen massiv muskelvekst med så mange rep hvert fall. Hva er målet med treningen?

Anonymkode: eae2c...487

Det er vel å få litt mer synlige muskler...jeg er slank og høy....er godt trent, ønske mer sprettrumpe😊 synes den er stagnert....🤔 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...