AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 Hei! Jeg har per dags dato ikke hund (og har heller aldri hatt det), men vet at jeg i løpet av livet vil skaffe meg en - selv om dette sannsynligvis vil bli en god stund (flere år) til. MEN - noe jeg har tenkt mye på er dette med alenetid. Hvordan løser man det? Forstår jo at en helt ung valp ikke kan være alene, og ser derfor for meg at man må legge anskaffelsen av valp til ferien, men hva skjer så når disse 4 eller 5 ukene er over? Det er jo ikke slik at en 12-14 uker gammel valp kan være hjemme alene en hel arbeidsdag? Jeg har et yrke som gjør at jeg ikke vil kunne ta med hunden på jobb, så hvordan løser man dette? Er det slik anskaffelse av hund helst bør skje i et parforhold der man jobber motsatt av hverandre (turnusarbeid) slik at det alltid er noen som kan være hos hunden de første månedene? Eller at en familie helst bør ha to hunder slik at de har selskap i hverandre når eier er på jobb? Forstår at hunden gradvis må trenes opp til lengre og lengre alenetid, men igjen: hvordan løses dette praktisk mtp jobb? Takknemlig for svar! Anonymkode: 70813...3df
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 Hvor mange timer jobber du da? Altså hvor mange timer blir det aleine? Nei, det er ikke ideelt at en valp (og de er valp til de er året) er alene hjemme alt for mange timer. Både med tanke på renslighet, men også med tanke på velferd. Det skal sies at to hunder finner mye selskap i hverandre. Det er dog mange som velger å kjøpe hund og lar de være alene hjemme 8 timer om dagen fra de er små. Selv om mange gjør dette og det kanskje går fint, betyr det ikke at det er riktig. Man bør ha mulighet til å aktivisere de litt i løpet av arbeidsdagen, lufte de noen ganger, gi de selskap. Jeg tenker i hvert fall for meg selv at de som har det såpass strengt på jobben faktisk ikke burde kjøpe seg valp. Jeg har det selv veldig fleksibelt, og hunden min går ikke i krisemodus om hun er hjemme 8 timer alene en dag. Problemer er når dette er en vane. Man er jo ikke utelukkende sammen med hunden når man ikke jobber heller... Kanskje man skal ut og spise middag eller hva som helst, og igjen må hunden være hjemme. Det blir mange timer, og dette er flokkdyr. Mitt tips i en sånn situasjon (derosm du absolutt skal ha valp) ville egentlig vært å starte med en hund, ha en ordning med hundepasser eller hva som helst det første året, deretter kjøpe en ny hund, når den nye hunden har rundet året og den eldste da er rundt 2, kan du begynne å la de være hjemme alene sammen på jevnlig basis. Men å starte med å trene til dette, starter det sekundet du får hunden hjem. Jeg vil påstå at svært mange av de problemene mange har med hundene sine, både seperasjonsangst, at de ikke er renslige, at de ødelegger ting, atferdsproblemer, en svært stor prosentandel av dette (kanskje 80-90%) kommer av at hunden er masse alene og i tillegg ikke får nok tur og stimulering ellers. Dette skaper et meget ulykkelig hundeliv. Og jeg er ingen panisk hundeeier. Jeg har flere hunder, og de får ekstremt stor glede av hverandre, men man må også ha kompetansen og muligheten til dette. Hund er ikke for alle, selv om det virker til at de fleste forventer det. Men du er jo over gjennomsnittet ansvarlig, siden du faktisk spør om dette flere år i forkant Noe enkelte gjør, er jo også det at de kjøper voksen hund. Her er det mye "søppel" (sorry) fra nettopp overnevnte eiere som har kjøpt en valp som gjerne nettopp har endt opp med å være masse alene og ikke få noe av det den trenger.... Disse hundene er kanskje ikke renslige selv om de er godt over et halvt år, de er ikke sosialisert godt nok, de er kanskje usikre på folk... Det å ha hund er jobb, masse jobb, også når den er voksen, for de å sosialisere en hund må man gjøre jevnlig hele livet, hvis ikke kan den bli redd for både folk og fe (avhengig av hvilken type du har, hunderasen jeg har krever mye sosialisering selv som voksne f.eks, mens andre ikke gjør det i samme grad). Men det er også mange flotte hunder som blir omplassert av diverse grunner, som er godt oppdratt. Og dette er kanskje det smarteste man kan gjøre som førstegangshundeeier. Opprettholder man dog ikke denne oppdragelsen vil det gå skeis. Men så er det jo slik, at i mange situasjoner så har man enten hunde/dyretekke, eller så har man det ikke... Og min siste anbefaling - ikke følg denne fri oppdragelsen som går på både dyr og barn her om dagen, man skal ikke fysisk straffe hunder nei, men man skal være streng. Dette er dyr og konsekvensene er langt verre. Anonymkode: fb898...afc 1
Simbyxor Skrevet 30. juli 2017 #3 Skrevet 30. juli 2017 Noen har hundepassere, noen drar fra valpen lenge, noen drar hjem i lunsjen, noen har med hunden på jobb, noen er sammen med en som er arbeidsledig.
Krokanis Skrevet 30. juli 2017 #4 Skrevet 30. juli 2017 Jeg var student, og valpen var med samboer på kontoret hvis jeg måtte på obligatiske forelesninger på skolen. Hentet hun hjem i oktober, og var student fram til nå. Harde prioriteringer, lese hjemmefra, heller skrive oppgave alene enn i gruppe osv gjorde at vi fikk en veldig myk start. Bor på bygda, så går fort en time om jeg skal i matbutikken, så hun fikk en gradvis trening i å være alene. Nå er hun 11 mnd og har vært alene Max 10 hele arbeidsdager tror jeg, jeg går turnus og kan ofte lufte i lunsjen (ubetalt pause). Glad vi fikk til en slik gradvis overgang 😊
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #5 Skrevet 30. juli 2017 Vår var hjemme da vi var på jobb. Null problem Om hunden ikke klarer seg hjemme sier det seg selv at du ikke bør få hund. Tenk litt! Anonymkode: 747f3...1ef
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 Du tar deg fri eller får hundepass. Anonymkode: 4364b...5ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå