Gå til innhold

Lite penger - tar i mot gode tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo lurt å droppe utgifter til nytelsesmidler som tobakk og alkoholholdig drikke, når man skal spare. Men her er en oppskrift på hjemmelaget risvin. Når den har fått litt tid på seg, smaker den noe i likhet med tørr sherry (Manzanilla-type), altså nokså nøytralt. Så den kan smaksettes med hva man måtte ønske.

Risvin

Anonymkode: 274e7...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal gå til mat, klær, husholdningsartikkel, evt sparing, uforutsette utgifter osv.

Anonymkode: fb133...cad

Min første tanke er at man ikke trenger nye klær hvert år, og frem til du får mer jobb så er det shoppestopp hos dere. Rydd klesskapene, og få oversikt over hva du har. De fleste av oss har mye mer enn vi tror, men mangler oversikt. Kanskje finner du noen glemte skatter. Er noen fine tråder om shopestopp, her på forumet. (Hvis du ser for deg at dette blir en langvarig situsajon, så stiller det seg såklart anderledes).

Mitt beste tips for å spare på matposten er å bake! Da kan du få godt sundt grovbrød til (nesten) samme pris som den kjipeste kneipen på Rema. Du har jo tid når du bare jobber deltid, og det burde være veldig greit å kombinere med å sitte hjemme å søke jobber: Sett en brøddeig > skrive jobbsøknader/lete på finn o.l. mens den hever > ta en pause fra søkinga mens du slår opp brødet, og se på søknaden med "nye øyne" mens brødet steker :)

Jeg er også til dels enig med AB tidligere i tråden, om at alkohol og snop er luksusgoder. Jeg tenker imidlertid at det er urelaistisk å ALDRI ha noe godt å kose seg med, servere til folk på besøk o.l. Så da slår jeg et slag for den veldig rimelige gjærbaksten. En porsjon kanelboller koster ikke mye, og varer mye lengre enn en sjokoladeplate. Andre ting som er "unødvendige" luksusgoder når man har stramt budsjett er ting som juice og yoghurt. Det trenger man ikke ha til hverdagsfrokostene, men er noe man kan ha av og til i helga f.eks.

Ellers er frossne grønnsaker undervurdert, de er sunne og billige. Frossen spinat koster vel ca en femtedel av den ferske.

Dere burde uansett gå gjennom de faste utgiftene deres: Kan dere kutte ned på bilbruken? Har dere riktig strømavtale? Har dere riktige forsikringer for dere, eller er dere overforsikret? Vi byttet f.eks. nylig fra kasko til delkasko på bilen (den er ikke så ny lengre) og sparer flere tusen i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre som lever på 5000 når faste utgifter er betalt, hva gjør dere?

Anonymkode: fb133...cad

Iflg. Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) sin tabell, bruker en ung mann og en ung kvinne ca 5030,- kr i måneden på matposten. Altså fra dagligvarebutikken. Jeg er kvinne og forsørger en halvvoksen ung mann, og har merket at dette tallet fra SIFO stemmer overraskende bra.

Dette gir med andre ord ikke særlig rom for handling av klær og annet du nevnte at de 5000 kronene deres skulle rekke til. Dere må nok klare dere med det dere har av klær og sko, og ikke kjøpe noe nytt fremover.

Gå heller igjennom klesskapene deres, og ta ut pent og ikke slitt tøy som dere ikke bruker eller som kanskje viste seg å være bomkjøp, og selg det på Finn. Gjør det samme med andre ting dere kanskje har stuet vekk i kjellerbod eller loft, selg alt dere strengt tatt ikke trenger. Ikke behold bare fordi "det er kjekt å ha". Selg unna! Det er alltids noen som er på utkikk etter akkurat det du ikke trenger lenger.

Et godt tips hvis dere går for den løsningen, er å ta gode og klare bilder i dagslys. Ikke bruk blitz eller lampelys, få det frem i dagslyset og fotografer det der. Det gir best bilder, og gode bilder selger!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må i hvert fall få oversikt over utgifter før dere kan begynne å kutte...

Anonymkode: 62ac4...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2017 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Dette er IKKE en tiggetråd, vi klarer oss og trenger ikke penger. Men for tiden har jeg bare deltidsjobb og samboer har fulltidsjobb. Jeg leter selvsagt etter mer jobb, men frem til jeg får noe mer/annet, så må vi klare oss på det vi har. Vi satt oss ned i dag og regnet på det, og har funnet ut at etter faste utgifter (samt drivstoff/bompenger) er betalt, så har vi 5000 kroner igjen. Det skal gå til mat, klær, husholdningsartikkel, evt sparing, uforutsette utgifter osv. Alt som ikke er direkte faste utgifter (strøm, lån, forsikring, internett...).

Vi er to voksne, ingen barn. Noen gode tips til å spare penger? Nå har vi begge blitt bevisst kostholdet vårt, og kjøper god, sunn mat (som er billig) og lager egne middager. Men alle tips tas i mot med takk! :)

Anonymkode: fb133...cad

Få full oversikt over inntekt, utgifter og hva dere bruker pengene på. Dere kan spare inn på mye. Tv må man ikke ha. Det meste finnes på nett, gratis til og med. Der sparer du veldig mye penger! Man behøver ikke Tv OG netflix..velg en av de liksom...Youtube har veldig mye bra, om man er flink til å lete seg litt frem :) 

Sparing har dere ikke mulighet til, med bare 5000 kr å leve for pr måned. Klær behøver ikke kjøpes hvert år heller. Gå gjennom klesskapet og få full oversikt over hva du har. Noe med små hull i? Fiks det. Noe som er for lite eller noe du ikke bruker? Selg det. Arranger byttekvelder med venninner for eksempel.

Ta på deg vaskeoppdrag! :) Det tjener du litt på, ved å vaske for andre  ved siden av jobben du har.
Når du søker jobber, så håper jeg du går rundt og leverer for å vise deg frem og vise at "her er jeg, velg meg" ? Ikke bare sitter på rumpa og sender mailer med Cv og søknad?...  Du kan og lufte hunder, handle for eldre, være støttekontakt, lage og selge selv. Det er så mye du kan tjene penger på, du må bare være åpen for ulike forslag, selv om du ikke liker forslagene og prøve ut. Det kommer ann på hvor dere bor, men bruk kollektiv transport mer, og la bilen stå så mye som mulig. Behøver dere egentlig bil? Hvordan bor dere? Kanskje vurdere bosituasjonen deres? Leie ut et rom? Hvis dere har et ekstra rom som ikke brukes, kan dette leies ut for eksempel? 

Jeg kunne fortsatt i evigheter med tips og råd, men dette får holde...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, og har 3000 igjen til mat, bensin og husholdning i mnd, og det går helt fint :)
MYE bra firstprice/Xtra osv. Frosne grønnsaker er gull, og følg med på når bensinprisene er lavest. Styr unna de aller billigste frokostblandingene/knekkebrødene osv (les hvert fall bakpå, det e rsom regel en grunn til at de er billige ;) ) drikker dere lite melk, og opplever ofte å måtte kaste en halvtom melkekartong og kjøpe ny fordi den er dårlig? Laktosefri melk :) 

Og Mattilbud-appen er fantastisk! Veldig greit å kunne orientere seg om tilbud. Har du fryser, ikke vær redd for datovarer.

Anonymkode: 30878...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Tusen takk for mange gode tips! Vi har vært dårlige på matinnkjøp tidligere, altfor mye ferdigmat og snop - som jo er kjempedyrt. Så nå spiser vi helt annerledes, som er både mye sunnere og mye billigere. Shopping interesserer meg lite, så klarer meg fint med de klærne og skoene jeg har en stund til. (Og med sunnere kosthold så er det nok klær i klesskapet som er litt for små nå som vil passe etterhvert, så da får jeg utvidet garderoben uten å kjøpe noe).

Anonymkode: fb133...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...