Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest StudentenM
Skrevet

Hei alle sammen!

Vet dere om noen filmer der

- hovedrolleinnhaveren har alzheimers?

- er Shizofren?

Trenger noen eksempler fra film verdenen til en oppgave jeg skriver!

Kan også komme med eksempler fra bøker til meg!

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

En av de fineste filmene jeg vet om er A Beautiful Mind, Ett Vakkert Sinn, som omhandler schizofreni. En meget god film.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Aurélie
Skrevet

Yesss, da vet jeg om en helt nydelig film. Nemlig Shine. Husker ikke navn på verken regissør eller skuespillere, men søk litt på nettet, så finner du nok info. En fantastisk bra film, veldig gripende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bra filmer som er nevnt her. Ellers Donnie Dark, blant annet.

Om alzheimer vet jeg ikke... av en eller annen grunn tenker jeg på Robert Redford eller noe.... Vet det kom en film for noen få år siden om et ektepar hvor den ene får alzheimers . hvis det ikke må være spillefilm er kanskje Margaret Olin inne på emnet i Dei mjuke hendane?

Skrevet

Dei mjuke hendane handler om alzheimer. Ellers er vel ikke de to andre nevnte filmene karkteriske for schizofreni, men handler vel mer om mennesker som på grunn av ulike faktorer utvikler sosiale og emosjonelle vansker. Som det med andre ord bikker litt over for. Men jeg har ingen andre gode filmer og komme med heller. Og både Shine og Et vakkert sinn er nydelige filme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Livets lyse side, med Jack Nicholson?

Gjest Anonymous
Skrevet

Livets lyse side omhandler ikke schizofreni, men tvangsnevroser. Hovedpersonen i Shine hadde vel heller ikke schizofreni så vidt jeg kan huske.

Men jeg vet det kom en svensk film om alzheimers for et par år siden. Husker ikke tittelen, men den var om et middelaldrende ektepar. Han var komponist og utviklet alzheimers. Kanskje noen andre husker?

Gjest Eurodice
Skrevet

Disse bøkene har gjort et uutslettelig inntrykk på meg: Glassklokken av Sylvia Plath, Jeg lovet deg aldri en rosenhave av Hannah Green, Gjøkeredet av Ken Kesey. De to sistnevnte (jeg er litt usikker på den første) er også filmatisert.

Gjest Eurodice
Skrevet

PS til mitt forrige innlegg. De bøkene jeg listet opp, handler om schizofrene/psykotiske mennesker.

Gjest StudentenM
Skrevet

Tusen takk for alle svar!!!!

Jeg fant noe på filmweb, fra de filmene dere nevnte:)

Da er det bare å skrive!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...