Gjest Bellatrix Skrevet 10. januar 2005 #1 Del Skrevet 10. januar 2005 Kirkegjengere lever lengre enn folk som ikke går i kirka. Har den amerikanske forskeren rett? http://vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...R/50104010/1036 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 10. januar 2005 #2 Del Skrevet 10. januar 2005 Alt de finner ut over there Ikke forurenser de lengre heller i USA har forskere til George funnet ut, så derfor bruker de ikke penger lenger på miljøtiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 10. januar 2005 #3 Del Skrevet 10. januar 2005 Sprøtt :o Den dagen USA sluttar å irritere eller sjokkere meg så skal eg.....ja....kva som helst!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 10. januar 2005 #4 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg kan godt tenke meg at faste kirkegjengere føler at de lever lenger. En time i kirken kan jo virke som tre vanlige. Trøtte greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 10. januar 2005 #5 Del Skrevet 10. januar 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 10. januar 2005 #6 Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg kan godt tenke meg at faste kirkegjengere føler at de lever lenger. En time i kirken kan jo virke som tre vanlige. Trøtte greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 10. januar 2005 #7 Del Skrevet 10. januar 2005 Nåja, ut frå det eg las av artikkelen, så er det nok eit eksempel på å dra gale slutningar ut av talmaterialet. Slikt skjer ofte, når ein ikkje bryr seg om samanhengane At kyrkjegjengarar lever lengre enn andre, ok. Tala viser det. Men at dei lever lengre på grunn av kvar dei oppheld seg ein time i veka, det blir å dra litt for raske konklusjonar. Grunnen til at dei går i kyrkja er jo fullstendig ignorert, ser det ut til. Ei anna undersøkjing (som eg leste om for mange år sidan, i samband med forsikringsselskap) vista at kristne var mindre sjuke enn ikkje-kristne. Ser ingen grunn til å tvila på dei tala heller, men igjen må me sjå på andre ting som spelar inn; er dei mindre sjuke fordi dei er kristne, eller fordi kristne gjennomsnittleg lever sunnare enn ikkje-kristne? (Om dei gjer det veit eg ikkje - var berre eit døme.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 11. januar 2005 #8 Del Skrevet 11. januar 2005 ..eller fordi kristne gjennomsnittleg lever sunnare enn ikkje-kristne? (Om dei gjer det veit eg ikkje - var berre eit døme.) Det er vel dette som er sakens kjerne. Alkohol og røyk dreper mange, og senker gjennomsnittsalderen. Alkohol- og røykekonsumet er vel lavere blant kristne enn andre. Fristende å si at kristne også lever et mindre bekymringsfritt liv, men de som er livredd for evig pinsel og dommedag, gjevner nok ut de gladkristenes positive livssyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 11. januar 2005 #9 Del Skrevet 11. januar 2005 Jojo., mange av dem smaker jo ikke alkohol og det er vel greit, men de bøtter nedpå med kaffe. Misjonskjele er et kjent begrep på området og kirkekaffe er et annet. Om dette er livsforlengende? Hvem vet. At svært mange av dem er surmaget og dømmesjuke er også en kjennsgjerning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 11. januar 2005 #10 Del Skrevet 11. januar 2005 At svært mange av dem er surmaget og dømmesjuke er også en kjennsgjerning. Snakk for deg sjøl... Farfaren min var adventist og levde til han var nesten 100. Statistisk sett lever visst adventister kjempelenge, for de rører ikke alkohol, tobakk, kaffe eller te. Eller svinekjøtt, men vet ikke om det virker inn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrek Skrevet 11. januar 2005 #11 Del Skrevet 11. januar 2005 At svært mange av dem er surmaget og dømmesjuke er også en kjennsgjerning. Dømmesjuke? Nasj. Jeg tror det er folks usikkerhet som snakker i det tilfellet. Folk har en tendens til å tro at jeg dømmer dem når jeg ikke drikker også. Folk tenker ofte gjerne i disse baner; "kristen = høyere moral" "avholds = høyere moral" "Folk med høyere moral enn meg kan dømme meg" ... og hopper derifra rett i forsvar. *sigh* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 11. januar 2005 #12 Del Skrevet 11. januar 2005 Dømmesjuke? Nasj. Jeg tror det er folks usikkerhet som snakker i det tilfellet. Folk har en tendens til å tro at jeg dømmer dem når jeg ikke drikker også. Folk tenker ofte gjerne i disse baner; "kristen = høyere moral" "avholds = høyere moral" "Folk med høyere moral enn meg kan dømme meg" ... og hopper derifra rett i forsvar. *sigh* Helt enig. Og AMEN si er jeg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 12. januar 2005 #13 Del Skrevet 12. januar 2005 "De nåværende data har en begrenset kvote for helserelaterte faktorer, slik som søvn, alkoholinntak, røyking og overvekt», skriver forfatterne. Studien mener de er den første som støtter hypotesen om at religiøs aktivitet er forbundet med lavere dødelighet." Problemet med slike "revolusjonerende" undersøkelser er mangelen på mangfold. Forskerne ser det de vil se, og gjerne det de får betalt for å se. Imidlertid finnes det ikke tvil om at religiøs aktivitet kan være "helsefremmende". Men er det på grunn av religionen i seg selv? Det kan vi ikke svare på ut fra den artikkelen. Ei heller ut fra den originale undersøkelsen, rett og slett fordi undersøkelsen ikke inneholder andre, og like viktige faktorer for resultatet. Det kan også stilles spørsmål ved utvalget av forskningsobjekter. Er de representative for det religiøse livet? Det sier artikkelen ingenting om. Hva med kontrollgruppen? Som jo er det resultatene måles opp mot. Har de valgt storrøykende og drikkfeldige mennesker? Så lenge vi ikke vet det, og så lenge artikkelen ikke sier noe om det, så kan man ikke ta artikkelen for god fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2005 #14 Del Skrevet 13. januar 2005 Tull og vas.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 14. januar 2005 #15 Del Skrevet 14. januar 2005 jeg tror de kristne lever et kortere liv enn oss andre fordi de ikke kan vente med å komme til himmelen, mens vi som ikke er kristne vel unnslippe helvete lengst mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 14. januar 2005 #16 Del Skrevet 14. januar 2005 jeg tror de kristne lever et kortere liv enn oss andre fordi de ikke kan vente med å komme til himmelen, mens vi som ikke er kristne vel unnslippe helvete lengst mulig Helt riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #17 Del Skrevet 14. januar 2005 Men grunnen til at de ikke drikker røyker eller bedriver andre farlige aktiviteter er jo nettopp fordi de er kristne, dermed er kristendommen den opprinnlige grunnen til at de lever lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2005 #18 Del Skrevet 14. januar 2005 Men grunnen til at de ikke drikker røyker eller bedriver andre farlige aktiviteter er jo nettopp fordi de er kristne' date=' dermed er kristendommen den opprinnlige grunnen til at de lever lengre.[/quote'] Jeg tror de lever kortere. For de kjeder seg ihel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 15. januar 2005 #19 Del Skrevet 15. januar 2005 Du vet ikke mye om å være kristen du hører jeg. Ikke vanskelig å forstå at dere som ikke er kristene går glipp av veldig mye. Et liv i bønn KAN nok virke kjedelig for å si det sånn. Men en ting er at det er ikke bare å be til ingen nytte. Man vet aldri hvor Gud er og hva hvilken plan har har for hvert enkelt. For mitt vedkommende, så har jeg aldri levd et så spennende liv med mangen verdifulle opplevelser som etter at jeg ble kristen. Å få oppleve en trygghet og godhet som ABSOLUTT INGEN mennesker kan gi hverandre. Bare det er verdt alt sammen. Men selvsagt det er umulig å forstå vist man ikke er oppe i situasjonen selv. Gud er........ og han er stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. januar 2005 #20 Del Skrevet 15. januar 2005 For mitt vedkommende, så har jeg aldri levd et så spennende liv med mangen verdifulle opplevelser som etter at jeg ble kristen. Å få oppleve en trygghet og godhet som ABSOLUTT INGEN mennesker kan gi hverandre. Bare det er verdt alt sammen. Men selvsagt det er umulig å forstå vist man ikke er oppe i situasjonen selv. Gud er........ og han er stor. Nettopp, egentlig misunner jeg de religiøse den følelsen det må gi å tro på noe større enn seg selv. En slags mening for hvorfor man er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå