AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 (endret) Jeg er 87 kg. Var normalvektig til jeg begynte på medisiner som jeg må gå på. Jeg har prøvd så mange ganger å gå ned igjen, og greide det i en periode hvor jeg trente veldig ofte. Fordi jeg nå jobber og ikke lenger er student så har treningen sklidd ut. Vekten er på vei opp igjen. Veide meg i dag og ble helt knust, det er en stund siden jeg har turt å veie meg nå. I mange omganger så har jeg prøvd å kutte ut alt det usunne. Medisinene gjør at jeg får et kraftig søtsug, som jeg ikke har hatt før. Jeg har også økt matlyst. Jeg tenker daglig på vekten og nå har det kommet til det punktet at jeg helst ikke vil være sosial pga dette. Hver gang jeg har tenkt at nå skal jeg slanke meg så holder jeg ikke mer enn noen dager, det er veldig flaut å innrømme. Jeg vet ikke hvordan jeg skal endre tankegangen min, slik at jeg klarer å gjennomføre trening og kostholdsendring over tid, og faktisk lykkes? Anonymkode: 80906...52f Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.sofie777, mod Endret 30. juli 2017 av sofie777
Pringle Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 Du trenger ikke kutte ut noe, men du må kutte ned, totalt. Kanskje du ikke skal tenke at du skal slanke deg, men bare få inn bedre kostholds- og treningsvaner? Men selv for å få til det, må du finne fram til et trenings- og kostholdsopplegg du tror du faktisk kan lykkes med. Siden du har mer matlyst, og mer søtsug, hva med å fokusere på å få inn mer næringsrik men kalorifattig mat - frukt og spesielt grønnsaker - prøv å spise mer grovt enn fint - balanser måltidene dine sånn at du får i deg nok av alt (også fett og protein) - velg mat du synes smaker godt - spis så mye forskjelig som mulig. Og prøv, selv om det er vanskelig, å ikke stresse med mat. Å planlegge måltidene dine, sette av bestemte tider for å spise, og spise i ro og fred, kan hjelpe. Du kan også bestemme faste tider for trening - eller bare finne måter du kan få inn mer hverdagsaktivitet. Å gå til og fra istedenfor å kjøre, er noe som over tid kan gjøre en stor forskjell.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #3 Skrevet 30. juli 2017 TS her. Takk for råd. Jeg må bare atter en gang prøve å finne et system på både matinntak og trening. Får bare håpe at jeg klarer å fortsette. Noen som vet om det finnes en god motivasjonsbok f.eks? Anonymkode: 80906...52f
Pringle Skrevet 31. juli 2017 #4 Skrevet 31. juli 2017 Motivasjon kommer innenfra, fra deg - motivasjon er ikke noe magisk eller mystisk, men grunnen til og hensikten med å gjøre det du har tenkt å gjøre - du kan ikke få det fra bøker eller andre mennesker. Ingen kan heller gi deg innsikt, den må du jobbe for. Du kan få inspirasjon, gode tips, og informasjon, fra bøker, og ikke minst moralsk støtte, fra andre mennesker, men hvis du ikke vet "hvorfor" du skal ned i vekt, kommer du ikke til å gjøre det som skal til. Det høres ut fra ditt svar her at du ikke er klar ennå? Det er helt greit. Jeg var ikke klar selv om jeg hadde fedme og var underernært og livredd for helseproblemer. Min "motivasjon" kom da jeg måtte kneppe opp bukseknappen mens jeg satt og hørte på et foredrag. Jeg følte at jeg hadde nådd bunnen. Men jeg var også dritlei av det som førte til at jeg hadde fedme - å føle at jeg "bare måtte ha" stadig mer sjokolade, potetgull, kaker og smågodt. Så jeg var klar for å endre atferd, ikke bare klar for å bli slank. Jeg pleide å "kaste inn håndkleet" omtrent etter et år, da jeg var tilstrekkelig lei av "slankemat" og "trening". Den store forskjellen nå, som gjør at jeg fremdeles har målvekt, er en total omlegning av vaner, innstilling og omgivelser. Jeg tar grep, som jeg vet at jeg får til, istedenfor å håpe at jeg skal klare å fortsette. 2
Leo Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 Du må starte i det små og finne frem til løsninger som fungerer for deg. De skal dessuten ikke bare fungere nå eller om to måneder, men kanskje resten av livet. Du kan for eksempel tenke hva du faktisk har gjort i forhold til kosthold og aktivitet de siste årene som faktisk er bra for deg, for noe er det helt sikkert. Det er som kjent mye lettere å forsterke en vane man allerede har fremfor å prøve og etablere nye eller til og med slutte, så da kan du se på hvordan disse gode vanene kan bidra til å få deg dit du vil. Som nevnt, er det neppe alt du gjør og alt du spiser som er feil. Skaff deg en kosholdskalkulator og skriv inn alt du spiser for eksempel i løpet av 14 dager. Først da kan du se hvor problemet med de ekstra kaloriene egentlig ligger. Kanskje er det bare små justeringer som skal til for å gå ned i vekt betyr ikke at man skal være nødt til å knaske bønnespirer og grønn salat 24/7 eller spise torsk til middag hver dag. Det er det, forståelig nok, svært få som takler over tid. For det tredje må du ta tiden til hjelp. Mange "slankekurer" tilsier at man skal gå ned +/- en kilo i uken. Hvis man ikke er svært overvektig vil det for de fleste kreve store restriksjoner for det tilsvarer et kaloriunderskudd på ca. 1.000 kcal pr. dag. Da vil man ofte oppleve å bli sulten, slapp og drittlei. Og så går man på en smell etter en uke eller to og føler seg bare enda mer mislykket. Det fungerer selvfølgelig for noen, men det er krevende og hvorfor må det egentlig gå så fort? Hvis du kan få til et kaloriunderskudd på f.eks. 300 - 500 kcal. pr. dag så går du fremdeles ned i vekt. Ingen sier at du må spise like mye hver dag heller. De fleste av oss har dager hvor vi trenger litt ekstra næring og andre dager hvor matlysten ikke er på topp. Det er kaloriunderskudd over tid som gjør at du går ned i vekt. Man trenger heller ikke å tilbringe fire kvelder i uken på ett eller annet treningssenter for å gå ned i vekt. Trening i normale mengder er bra på alle måter, men for å gå ned i vekt er det av svært liten betydning. Føler du at du har mye mer lyst til å ta en rusletur gatelangs eller i skogen enn å trene? Da velger du rusleturen og kanskje, bare kanskje, finner du motivasjon til å begynne og trene når du kjenner at disse rusleturene gjør godt i kropp og sjel. Kanskje er det også andre hverdagsaktiviteter som du faktisk liker og som du kan holde på med fremfor å trene? Det er ikke så mye fysisk aktivitet som skal til for å holde oss i rimelig grei form, men også her er det små doser over tid som har effekt. Ikke skippertakene som man går lei etter en kort stund. Jeg sier ikke at det jeg skriver her er fasiten. Det er bare mine tanker om hvordan du kan tilnærme deg dette. Lykke til! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå