Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei. Jeg begynner på mitt første år som student nå (årsstudium), og stresset allerede med veien videre til neste år. Jeg har et ønske om å jobbe med vanskeligstilte mennesker, da vinklet inn på psykisk sykdom. Barnevernsinstitusjon (ikke at man må være psykisk syk av å bo der, men de fleste er jo i en vanskelig situasjon som har opplevd sin del i livet), psykiatri, rus-, kriminalomsorgen osv. Men jeg vet ikke hva jeg skal bli. Planen var lenge sosionom, men jeg ser at snittet på de aktuelle studiestedene er for høyt, og jeg må da tenke litt alternativt. Ser at det er et utdanningsprogram som heter spesialpedagogikk, der du da blir spesialpedagog, og lurer på om dette er aktuelt på områdene jeg har nevnt over? 

På linken http://www.uio.no/studier/program/spesped/jobb-studier/ står det følgende ;

Sitat

Spesialpedagogisk kompetanse er sterkt etterspurt innenfor områder hvor læring og utvikling er vesentlig. Du får nyttig kunnskap som kan brukes for eksempel i arbeid med personer som har adferdsutforsdringer og ungdom som faller fra i den videregående skole. (.....) Noen velger å jobbe innen kriminal- og rusomsorg, politikk, integrering og kultur. Helse- og sosialsektoren samt barnehage og skole er også aktuelle arbeidsplasser selv om studiet ikke gir formell undervisningskompetanse.

Her virker det som at det er en mulighet for dette, men når jeg så en liste over vanlige yrker, så står det at nesten alle med denne utdanningen jobber i grunnskolen. Dette ønsker jeg ikke. Så er litt usikker på om det er en lur vei å gå, utfra ønskede arbeidsplasser. Noen her som vet noe?

Anonymkode: 05bc0...8ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet om spesialpedagoger som jobber i BUP, så det er jo en mulighet.

Anonymkode: 14688...821

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro du kan få jobb som B.la. Miljøterapeut på barnevernsinstitusjon, bofellesskap, avlastningsboliger o.l. med bachelor i spesialpedagogikk. I BUP og PPT regner jeg med de krever master i de fleste stillinger. 

Anonymkode: 11303...b6c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet om spesialpedagoger som jobber i BUP, så det er jo en mulighet.

Vet du hvilke oppgaver de har der?

TS

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvilke oppgaver de har der?

TS

Der arbeider de som behandlere for pasienter i samarbeid med psykologer og leger/psykiatere. 

Skrevet

Spesialpedagoger jobber vanligvis innenfor skoleverket og PP-tjenesten, og avhengig av fordypning kan man jobbe med alt fra audiopedagogikk til lese- og skrivevansker til atferdsvansker, for å nevne noe. Bacheloren er en generell utdanning, mens master (hvis man ønsker en mastergrad) gjerne krever at man velger en fordypningsretning.

Hvis du ønsker å jobbe mer administrativt, eller mer rettet mot rus/psyk. og lignende er kanskje sosionom et alternativ du bør se nærmere på :)

Har venninnger som er spesialpedagoger (med mastergrad), og de jobber f.eks. i barnehage med ansvar for barn med autismespekterforstyrrelser, i institusjoner med barn og unge som skal lære tegn til tale, med spesialundervisning i skolen, eller med utredning av ulike vansker. For eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Strixvaria skrev:

Spesialpedagoger jobber vanligvis innenfor skoleverket og PP-tjenesten, og avhengig av fordypning kan man jobbe med alt fra audiopedagogikk til lese- og skrivevansker til atferdsvansker, for å nevne noe. Bacheloren er en generell utdanning, mens master (hvis man ønsker en mastergrad) gjerne krever at man velger en fordypningsretning.

Hvis du ønsker å jobbe mer administrativt, eller mer rettet mot rus/psyk. og lignende er kanskje sosionom et alternativ du bør se nærmere på :)

Har venninnger som er spesialpedagoger (med mastergrad), og de jobber f.eks. i barnehage med ansvar for barn med autismespekterforstyrrelser, i institusjoner med barn og unge som skal lære tegn til tale, med spesialundervisning i skolen, eller med utredning av ulike vansker. For eksempel.

Ja, er sosionom jeg vil, sånn egentlig :) Men da snittet er for høyt på de aktuelle studiestedene (oslo eller kristiansand), så er det litt vanskelig.. 

TS

Skrevet

hva med vernepleier eller barnevernspedagog da? vernepleier er veldig allsidig. studerer det selv :) jeg ønsker å jobbe med barn og ungdom innen atferdsproblematikk, psykisk helse og/eller rus når jeg er ferdigutdanna..

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, fresia skrev:

hva med vernepleier eller barnevernspedagog da? vernepleier er veldig allsidig. studerer det selv :) jeg ønsker å jobbe med barn og ungdom innen atferdsproblematikk, psykisk helse og/eller rus når jeg er ferdigutdanna..

Har tenkt på dette og! Men snittet er litt høyt, også her... men får bare se til neste år tror jeg...

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvis du uansett skal vente et år, hvorfor ikke ta opp fag så du kan komme inn på det studiet du ønsker mest? :) Det går jo an å ta opp noen fag til jul, og noen til sommeren.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Strixvaria skrev:

Hvis du uansett skal vente et år, hvorfor ikke ta opp fag så du kan komme inn på det studiet du ønsker mest? :) Det går jo an å ta opp noen fag til jul, og noen til sommeren.

Jeg tar et årsstudium i år, og har ikke kapasitet til mer enn det :/ 

TS

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar et årsstudium i år, og har ikke kapasitet til mer enn det :/ 

TS

Hvis du uansett har tenkt å bli sosionom eller gå et annet løp er det kanskje lurt å vurdere å ta opp fag i stedet for å ta et årsstudium? Årsstudiumet gir deg 2 ekstra poeng i ordinær kvote når du søker via Samordna, men hvorvidt dét lønner seg mer enn å ta opp fag avhenger av snittet ditt - og ikke minst må du forvente en økning i opptakspoeng neste år.

Hva med barnevernspedagog? Og har du sjekket alle studiesteder? Det er ofte vesentlig lavere snitt hvis du flytter deg utenfor Oslo, Bergen og Trondheim..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...