Vakkertliv Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 Hei. Jeg har hatt disse tomatplantene i over en mnd nå. Men for to dager siden begynte de å henge. Vanner jeg for mye/for lite? Jeg har desverre ikke grønne fingre, men de har vokst og vokst frem til nå. Har også plantet de om 2 ganger i større potter. Plutselig bare falt de sammen:(
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 Om du har plantet dem direkte i keramikkpotter så kan det være at røttene ikke får nok luft siden overflødig vann ikke renner bort, kombinert med for mye vann vil det gjøre at planten råtner. Har du gjødslet? Hvis gjødslingen er for kraftig kan de også ende opp med å se ut som på bildet. Anonymkode: 57702...e8d 2
Vakkertliv Skrevet 30. juli 2017 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2017 De har klinkekuler på bunnen så håpet det skulle hjelpe mot vann. Kanskje jeg bør vanne mindre. Har vannet når jorden har virket tørr. (kvart lite glass) Kan det være mangel av gjødsel? har bare byttet jord, ikke gjødslet:s
Gjest Coolaid Skrevet 30. juli 2017 #4 Skrevet 30. juli 2017 Jeg tenker at de trenger lys. Og så virker det som om de har problemer med vann, enten for lite eller for mye. Er det hull under for at vann skal kunne renne ut? Stikk fingeren i jorda, lengst ned, og kjenn etter hvor fuktig det egentlig er der nede. Ofte tror vi at vi vanner greit men så viser det seg langt nede at det ikke er slik. Jeg tenker bare høyt her...
Gjest Coolaid Skrevet 30. juli 2017 #5 Skrevet 30. juli 2017 Legg ut bilde på ulike hageforum på facebook - der er det også mange flinke folk
dillyduzit Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 Våre ser slik ut ved for lite vann. Vi fyller en 1,5l flaske og bruker ca 2,5dl på alle de 6 plantene, vanner hver dag.
A4-livet Skrevet 1. august 2017 #7 Skrevet 1. august 2017 Har du tre stk i den lille potten der? De har veldig liten plass. Ikke at det forklarer hvorfor de plutselig har kollapset da. Meld deg inn i "Tomatdyrkere på Facebook"-gruppen, der er det mange flinke folk! Og så anbefaler jeg bloggen http://tomatprat.blogspot.no/?m=1 Har lært masse der selv (er hun som driver Facebookgruppen også)
Vakkertliv Skrevet 1. august 2017 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2017 Haha, de kim sånn, så tenkte ikke noe over at de var tre stk:p Nå har jeg gitt de gjødsel så håper det hjelper. Og skal stikke fingeren nedi jorden Takk for alle tips
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 Du kan ikke plante rett i en potteskjuler. Du må plante i en (plast)potte som du så setter i potteskjuleren. Anonymkode: e625b...ce3 1
Try2 Skrevet 1. august 2017 #10 Skrevet 1. august 2017 På 31.7.2017 den 11.09, dillyduzit skrev: Våre ser slik ut ved for lite vann. Vi fyller en 1,5l flaske og bruker ca 2,5dl på alle de 6 plantene, vanner hver dag. Men da er det kanskje hull i potta? Slik at vannet renner ut ? ps. Tomatene bør kanskje stå ute og ikke inne...
Vakkertliv Skrevet 1. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 1. august 2017 ÅH! Trodde man kunne det hvis man hadde klinkekuler i bånn:s Haha, rart de har overlevd hittil, for jeg er grønn på dette😂
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #12 Skrevet 1. august 2017 Det er garantert nok gjødsel i jorda. Tipper også at røttene har råtnet. Gjødsel vil bare gjøre det verre... Ta ut planten fra den hvite potta og sjekk fuktigheten i jorda. Røttene skal være hvite, ikke brune. Anonymkode: 4731e...b1e
dillyduzit Skrevet 1. august 2017 #13 Skrevet 1. august 2017 Akkurat nå, Try2 skrev: Men da er det kanskje hull i potta? Slik at vannet renner ut ? ps. Tomatene bør kanskje stå ute og ikke inne... Når de stod inne stod de med plate under, så vannet ville uansett ikke ha forsvunnet sånn sett. Plantene på bildet ser ut som våre gjorde ved typisk; Osloreise i 2 dager for å komme hjem til type det bildet viser. En god dose vann og vips så var de tilbake som vanlig.
Vakkertliv Skrevet 1. august 2017 Forfatter #14 Skrevet 1. august 2017 Akkurat nå, dillyduzit skrev: Når de stod inne stod de med plate under, så vannet ville uansett ikke ha forsvunnet sånn sett. Plantene på bildet ser ut som våre gjorde ved typisk; Osloreise i 2 dager for å komme hjem til type det bildet viser. En god dose vann og vips så var de tilbake som vanlig. Da håper jeg det hjelper her og. Har skjedd en gang før og, men da ble de fine igjen like etterpå. Men nå har det gått 6 dager uten noe fremgang :/
dillyduzit Skrevet 1. august 2017 #15 Skrevet 1. august 2017 16 minutter siden, Vakkertliv skrev: Da håper jeg det hjelper her og. Har skjedd en gang før og, men da ble de fine igjen like etterpå. Men nå har det gått 6 dager uten noe fremgang :/ Yikes, da ville jeg rett og slett ha sett på hvordan røttene ser ut, som nevnt over her; brune - no go. Hvite? Gi dem tid og sollys. Vi pleide å komme hjem ved 22-23 tiden, vannet da og våknet til fine planter ved 6-7 tiden morgenen etterpå. Vi har dog flyttet dem ut, og vanner nå 1gang pr dag med fri vanntilførsel (vannet blir ikke liggende igjen)
Try2 Skrevet 1. august 2017 #16 Skrevet 1. august 2017 no expert. Men skal det være hull slik at vannet renner ut? Tror nesten det siden det skal vannes så mye...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå