Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg strøk dessverre VG3. Fikk stryk i Spansk 3. året på VGs .. hadde ikke eksamen i dette faget, men strøk selve faget.

Jeg har absolutt ingen motivasjon til å ta opp faget .. betalt flere tusen kroner for å ta opp faget .. men klarer ikke gjøre dette over nettet alene. 

Er det andre muligheter? Kan jeg f.eks heller ta opp eksamen i ett annet språk som fransk eller tysk? Spansk er dessverre helt ødelagt for meg, og får bare vondt i kroppen når jeg prøver å øve. Må det være spansk? Er ellers flink i språk, og fikk gode karakterer i de andre fagene.

Anonymkode: c8496...418

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke andre programfag har du? :) Du kan jo velge mellom alle som går under samfunnsfag og språk vel?

Anonymkode: d9fb7...08a

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre programfag har du? :) Du kan jo velge mellom alle som går under samfunnsfag og språk vel?

Nei, hun trenger et fremmedspråk. 

Anonymkode: 183da...d98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er spansk ødelagt for deg da? Jeg har studert spansk på høgskolen, kanskje jeg kan hjelpe deg? 

Anonymkode: b28ae...87e

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Nei, hun trenger et fremmedspråk. 

Oi beklager så mye, så får meg at hun hadde tatt spansk i tillegg til tysk eller fransk i vg1+vg2. Jeg ville nok ha jobbet mer med spansken da for å få til denne siste eksamenen, det er nok mye mer jobb å lære seg fransk eller tysk om det er språk du ikke har hatt før.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg strøk dessverre VG3. Fikk stryk i Spansk 3. året på VGs .. hadde ikke eksamen i dette faget, men strøk selve faget.

Jeg har absolutt ingen motivasjon til å ta opp faget .. betalt flere tusen kroner for å ta opp faget .. men klarer ikke gjøre dette over nettet alene. 

Er det andre muligheter? Kan jeg f.eks heller ta opp eksamen i ett annet språk som fransk eller tysk? Spansk er dessverre helt ødelagt for meg, og får bare vondt i kroppen når jeg prøver å øve. Må det være spansk? Er ellers flink i språk, og fikk gode karakterer i de andre fagene.

Utrolig godt gjort å stryke i et fag uten eksamen. Har du fått spansken i vranga så anbefaler jeg deg å finne en spansk talende "venn" å øve med og så prøve å gå opp som privatist. 

Anonymkode: 622ab...8db

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er spansk ødelagt for deg da? Jeg har studert spansk på høgskolen, kanskje jeg kan hjelpe deg? 

Hadde en lærer som visste veldig godt at jeg ikke var god og komfortabel i klassen. Første halvåret av vg3 studerte jeg veldig hardt men kom ingen vei. Etterhvert begynte lærer å ignorere meg og gi opp på meg. Og nå som jeg prøver å studere på egenhånd blir jeg bare sint og lei meg .. har tatt nettkurs, men uten noen tilstede faller jeg ut med en gang. Hvordan tenker du?

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig godt gjort å stryke i et fag uten eksamen. Har du fått spansken i vranga så anbefaler jeg deg å finne en spansk talende "venn" å øve med og så prøve å gå opp som privatist. 

Anonymkode: 622ab...8db

Har dessverre verdt mye med meg rundt spansken siden 8. Klasse på ungdomsskolen. Har gjennom årene mistet motet. Med lærere som gir opp en når jeg ikke forstår så blir man litt ødelagt. Har heller ikke fått veiledning etter jeg strøk. Alt min lærer sa var at jeg burde "Flytte til Spania i helst to år, så kanskje det går." 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Michaa skrev:

Hadde en lærer som visste veldig godt at jeg ikke var god og komfortabel i klassen. Første halvåret av vg3 studerte jeg veldig hardt men kom ingen vei. Etterhvert begynte lærer å ignorere meg og gi opp på meg. Og nå som jeg prøver å studere på egenhånd blir jeg bare sint og lei meg .. har tatt nettkurs, men uten noen tilstede faller jeg ut med en gang. Hvordan tenker du?

Tenkte at du kunne spørre om spesielle emner etc. som du ikke skjønner. ☺ F.eks hvordan verbtider fungere osv.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte at du kunne spørre om spesielle emner etc. som du ikke skjønner. ☺ F.eks hvordan verbtider fungere osv.

Dessverre så kan jeg nesten ingenting. Jeg er flink til å snakke, lese og uttale. Kan vel ikke mer enn man lærer første halvår i 8. klasse på ungdomsskolen ville jeg sagt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre verdt mye med meg rundt spansken siden 8. Klasse på ungdomsskolen. Har gjennom årene mistet motet. Med lærere som gir opp en når jeg ikke forstår så blir man litt ødelagt. Har heller ikke fått veiledning etter jeg strøk. Alt min lærer sa var at jeg burde "Flytte til Spania i helst to år, så kanskje det går." 

Hvis du hadde spansk siden 8. klasse skulle du være ferdig med nivå II i VG2. Er det nivå III du strøk i?

Anonymkode: cb56c...1a8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde spansk siden 8. klasse skulle du være ferdig med nivå II i VG2. Er det nivå III du strøk i?

Hadde spansk i 8.klasse. Så flyttet familien til Qatar hvor jeg måtte bytte over til engelsk. Så da hadde jeg altså ikke språk på ungdomsskolen, og måtte gå 3 år på vgs. Strøk i nivå III ja. 

Skrevet

Hvis du hadde spansk på ungdomskolen så kan du ta opp et annet språk (nivå 1) på vgs.

Jeg hadde fransk på ungdomskolen, italiensk på VGS og tok opp spansk som privatist fordi jeg bommet på en eksamen i italiensk og ville ta et annet språk. Så jeg har hatt 3 fremmedspråk, men har kun spansk 1 på vitnemålet fra VGS. Men husk at du må ta både muntlig og skriftlig da :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde spansk i 8.klasse. Så flyttet familien til Qatar hvor jeg måtte bytte over til engelsk. Så da hadde jeg altså ikke språk på ungdomsskolen, og måtte gå 3 år på vgs. Strøk i nivå III ja. 

Ok, da tok du I + II, ikke nivå III. Den varianten du tok er vel det vanskeligste man kan ta fordi du må ta nivå II i løpet av ett år. Anbefaler deg å ta ett år i utlandet, og lære deg fremmedspråket godt (enten det er spansk, fransk, tysk, italiensk etc), og ta faget som privatist. Det å bo til et annet land er veldig spennende og nyttig, ikke bare for å lære et språk skikkelig, men også for å få flerkulturell kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet. Det beste er å bo hos en vertsfamilie som ikke kan engelsk + å ikke omgås nordmenn. På den måten blir du tvunget til å lære språket. Jeg selv bodde i et spansktalende land i ett år, og hadde ingen forkunnskaper før jeg reiste (på den tiden kunne man bare velge mellom tysk og fransk på skolen). Kom hjem og fikk 6 på nivå III (fordypningsfaget) både muntlig og skriftlig. 

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, du kan ta et hvilket som helst annet språk så lenge du fyller kravet til fremmedspråk. Ettersom du hadde fremmedspråk i VG3 tipper jeg du tok spansk I + II over 3 år da du ikke hadde nivå I på ungdomsskolen. 

Jeg forstår godt de negative assosiasjonene du har til faget. Jeg føler det samme nå selv om jeg klarte å karre meg opp til en god karakter i vg2. Jeg kunne imidlertid aldri ha satt meg ned for å lære spansk igjen nå, og hvis jeg var i din situasjon hadde jeg valgt et annet språk uten tvil. 

Anonymkode: 5f0a7...2ce

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, du kan ta et hvilket som helst annet språk så lenge du fyller kravet til fremmedspråk. Ettersom du hadde fremmedspråk i VG3 tipper jeg du tok spansk I + II over 3 år da du ikke hadde nivå I på ungdomsskolen. 

Jeg forstår godt de negative assosiasjonene du har til faget. Jeg føler det samme nå selv om jeg klarte å karre meg opp til en god karakter i vg2. Jeg kunne imidlertid aldri ha satt meg ned for å lære spansk igjen nå, og hvis jeg var i din situasjon hadde jeg valgt et annet språk uten tvil. 

Huff da, hvorfor det?

Skrevet

Sønnen min strøk på Spansk ll, og prøvde et par ganger som privatist før han hadde hele faget i vrangstrupen. Heldigvis hadde han en super kontaktlærer som tok tak og fikk han over på tysk.

Han har vært delekurs-elev dette skoleåret, gjorde ferdig begge årene med tyskundervisning på ett skoleår, gikk opp til eksamen og fikk en 4-er. En glad gutt som starter på universitet fra høsten. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fotballmamma skrev:

Sønnen min strøk på Spansk ll, og prøvde et par ganger som privatist før han hadde hele faget i vrangstrupen. Heldigvis hadde han en super kontaktlærer som tok tak og fikk han over på tysk.

Han har vært delekurs-elev dette skoleåret, gjorde ferdig begge årene med tyskundervisning på ett skoleår, gikk opp til eksamen og fikk en 4-er. En glad gutt som starter på universitet fra høsten. 

Ja, er noe lignende jeg håper på! Bare at det er 2 år siden jeg ble ferdig på vgs. Og min gamle kontaktlærer jobber ikke lengre på skolen. Og min spansk lærer er en som ikke brydde seg stort om meg. Jeg blir dårlig bare jeg tenker på Spansk nå, blir helt ødelagt .. har prøvd i to år, og kommer ingen vei, til og med tatt meg 8 måneder med fri uten å tenke på språket. Men kom like langt når jeg skulle starte opp igjen.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er noe lignende jeg håper på! Bare at det er 2 år siden jeg ble ferdig på vgs. Og min gamle kontaktlærer jobber ikke lengre på skolen. Og min spansk lærer er en som ikke brydde seg stort om meg. Jeg blir dårlig bare jeg tenker på Spansk nå, blir helt ødelagt .. har prøvd i to år, og kommer ingen vei, til og med tatt meg 8 måneder med fri uten å tenke på språket. Men kom like langt når jeg skulle starte opp igjen.

Ta kontakt med rådgiver på skolen, mulig du kan få tilbud om å være delekurselev. 

Jeg tror det er mye lettere å lære tysk hvis du gjør det gjennom skolen. Sønnen min ble kvalm da han så spanskbøkene sine, og gjorde et rett valg da han byttet språk. Han hadde et friår fra vgs før han begynte på med tysk.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff da, hvorfor det?

Det står i innlegget rett før det du har uthevet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...