Gå til innhold

Klippe klørne hos vet. priser? + hvordan få det til selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som tar med hunden til veterinær for å klippe klørne? hva betaler dere for dette? hadde vært interessant å se om det er ulike priser rundt omkring. Har hatt hund i 4 år nå, og det siste året har hun bestemt seg for å stritte helt i mot å klippe, nå har det snart gått 2 mnd og jeg får det ikke til lenger. Derfor vurderer jeg å få hjelp til dette, om det ikke er så altfor gærne priser.

Jeg tar også i mot tips til hvordan jeg skal få det til selv, jeg kan de fleste triks men ingenting hjelper lenger. Orker ikke holde på i 2 timer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pris avhenger av hvor du drar. Ring rundt til de du har i nærheten og forhør deg om pris. Det pleier ikke å være så fryktelig ille. 

Anonymkode: e3a90...5d6

Skrevet

Vet ikke hva det er hos vetrinærene, men hos hundefrisøren på dyrebutikken betaler jeg 50kr. Hun gir også opplæring i klipp. 

Eneste tipset jeg har er å holde hunden fast, klippe en klo og aldri slippe før hunden er rolig. Vis ikke lærer hun om hun stritter nok i mot slipper du til slutt. Eventuelt holde hunden og la henne se saksen, hold til hun ikke stritter i mot å gi godbit. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, koko458 skrev:

Vet ikke hva det er hos vetrinærene, men hos hundefrisøren på dyrebutikken betaler jeg 50kr. Hun gir også opplæring i klipp. 

Eneste tipset jeg har er å holde hunden fast, klippe en klo og aldri slippe før hunden er rolig. Vis ikke lærer hun om hun stritter nok i mot slipper du til slutt. Eventuelt holde hunden og la henne se saksen, hold til hun ikke stritter i mot å gi godbit. 

Dette var det som førte til at hunden til et vennepar av meg ikke ville nærme seg en klosaks, og ikke minst gjorde utfall mot mannen, som var den som prøvde. Jeg kom inn, med en haug av ost (godbiten den liker best) og satte meg på gulvet med den. Den fikk godbit for at jeg fikk ta på poten med klosaksen, for å holde poten (den kunne jo gi labb, veldig kjekt), så for å klippe én klo. Etter noen kloklipper med godbit for hver klo, får jeg nå klippe en hel pote før godbit. Og nå har jeg begynt å kreve at han ikke trekker poten unna, men først måtte jeg skape positive assosiasjoner til kloklipp. Det gikk overraskende fort med han, men ost overvinner det meste for denne hunden. Og alt gjennomført uten tvang, jeg har faktisk ikke en gang hatt på sele eller halsbånd når jeg har holdt på, fordi jeg vet hvor enkelt det ville vært for meg å bruke det istedet for å få hunden til å samarbeide. 

Min metode forutsetter selvfølgelig en hund som tar godbiter, hvis ikke må man finne en annen motivasjonskilde, og ikke minst god tid og tålmodighet. 

Anonymkode: 22c23...908

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var det som førte til at hunden til et vennepar av meg ikke ville nærme seg en klosaks, og ikke minst gjorde utfall mot mannen, som var den som prøvde. Jeg kom inn, med en haug av ost (godbiten den liker best) og satte meg på gulvet med den. Den fikk godbit for at jeg fikk ta på poten med klosaksen, for å holde poten (den kunne jo gi labb, veldig kjekt), så for å klippe én klo. Etter noen kloklipper med godbit for hver klo, får jeg nå klippe en hel pote før godbit. Og nå har jeg begynt å kreve at han ikke trekker poten unna, men først måtte jeg skape positive assosiasjoner til kloklipp. Det gikk overraskende fort med han, men ost overvinner det meste for denne hunden. Og alt gjennomført uten tvang, jeg har faktisk ikke en gang hatt på sele eller halsbånd når jeg har holdt på, fordi jeg vet hvor enkelt det ville vært for meg å bruke det istedet for å få hunden til å samarbeide. 

Min metode forutsetter selvfølgelig en hund som tar godbiter, hvis ikke må man finne en annen motivasjonskilde, og ikke minst god tid og tålmodighet. 

Anonymkode: 22c23...908

Er helt enig med deg, liker ikke å bruke tvang selv. Men på valpen her måtte det til, da ikke noe fungerte. Men tvang hjalp frem til hun selv forstod at det ikke var farlig. Nå fungerer godbiter ☺️ Må selvfølgelig se an hunden. 

Holder selvfølgelig ikke hunden og gjør meg ferdig. Holder, børster et stryk på toppen av pelsen, (uten å gå i ned i pelsen) når hunden er rolig, slipper jeg hunden. Og gir godbit. 

Om godbiter fungerer er selvfølgelig det best ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt når pølsetanter kommer og skal reklamere for godbit-metoden, som om ikke det er det første man prøver på. Det er ingenting revolusjonerende ved dette, det er bare at det er en del hunder dette ikke fungerer på. Og da må man bare finne den mest effektive tvangen som skader hunden minst, fordi man kan ikke vente med å klippe klørne, de må klippes, for ikke å gjøre vondt, og dermed gjøre neste klipp enda mer traumatisk. 

Min erfaring med hund som beit når klosaksa kom frem er at man må være minst to personer, og at munnkurv er gull. Selv om hunden ikke biter vil munnkurv passivisere den såpass at man får gjort klippingen mer effektivt. Så har man en som holder kroppen og en som klipper. Går du til dyrlege/dyrehjelper kommer de til å gjøre det på akkurat samme måte. (Var sånn jeg lærte trikset, alternativet er å sedere, og det er jo ikke det beste alternativet i lengden, og koster mye mer.)  På min lokale Tam tar de 250 for kloklipp, hos dyrlegen nesten det dobbelte. 

Anonymkode: 355d7...f57

• Liker 2
Skrevet

Min veterinær tar 100 kr, en Annen i byen tar 300. Hundefrisør 50, og noen dyrebutikker gratis hvis du handler der. Så forhør deg rundt, det varierer mye!

AnonymBruker
Skrevet

Tvang ved å fysisk holde igjen hunden løser ingenting. Vil du ha en krakilsk hund som får panikk hver gang klosaksa kommer frem så så gjør du på den måten og går så langt ved tvang at den gir opp og passiviseres...

Hunden jeg overtok fra ei venninne ble behandlet slik. To stk som tvang stakkaren til å ligge nede med fysisk tvang og en som klipte, gjerne for langt inn ett par ganger slik at hunden virkelig plagdes under behandlingen som man må gjøre ofte. Han løp og gjemte seg hver gang den ble tatt frem. Det var sånn det måtte gjøres måtte jeg da vite.
Tok laang tid før jeg fikk lov til å nærme meg klørne hans med klosaksa. Men her er hva jeg gjorde:

Tok frem klosaksa flere ganger om dagen, og ga han en godbit da han luktet på den og viste "interesse" annet enn frykt.
Jeg satt meg i sofaen og ropte på han, han hoppet opp, og jeg la han på ryggen og tok frem saksa, han hoppet selvsagt ned igjen noe han fikk lov til å gjøre så ofte han ville, men han måtte tilbake på ett punkt. Dette fordi det blir en annen mer ufrivillig tvang der de ikke føler at de holdes fast og får panikk, eller føler de må gi opp.
Gjentok dette mange ganger, til slutt hadde jeg han på ryggen på fanget/sofakanten og jeg klippet klørne på en pote, han fikk fortsatt lov til å hoppe ned når som helst, til slutt ble han liggende for han visste at han ikke hadde noe annet valg, men han slapp unna den panikken/angsten hunder opplever av å bli tvunget fysisk, han misliker det sterkt fortsatt, men så lenge han ligger med hodet vendt en annen vei så går det greit, når jeg er ferdig så legger jeg fra meg saksa, roser han opp i skyene og gir han en skikkelig godbit. Han ligger musestille nå og han stoler på meg.

Samarbeid og tillit er mye bedre enn tvang og det å skape negative assiasjoner både til deg og klosaksa.

Anonymkode: 50e42...7f0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

*frivillig tvang skulle det selvsagt stå. Gikk litt fort i svingene.

Anonymkode: 50e42...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Få tak i en fil. Funker bra med en neglefil for akrylnegler.

Anonymkode: 1f6e1...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 katter, ene kan jeg klippe alle klør på mens han ligger på ryggen i fanget og det er null problem. Han andre er helt krakilsk og er umulig å holde stille, så jeg klipper 2-3 klør hver gang han sover skikkelig :fnise: Hender han blir litt fornærma når han våkner, men jobben blir gjort. Kanskje det kan fungere på en hund også?

Anonymkode: 2dd6e...eeb

AnonymBruker
Skrevet

Fikk klippet klørne på hunden i dag, faktisk. 125,- kroner, vet om steder der det er billigere, men siden denne klinikken er nærmeste nabo gjør jeg det lettvint for meg selv og drar dit.

Anonymkode: 569eb...641

Skrevet

Om du har liten rase prøv "burrito-trikset". Rull hele dyret inn ennet stort håndkle/pledd, og stikk ut én og én labb. 

Ellers vil jeg råde dere til å være bestemte og rolige. Ikke dille og dulke eller være usikre. Dette snapper dyret opp, og tenker at siden matmor/far har hjerteklapp og høy puls, ja så må jo dette være grusomt farlig. 

Har du en miniatyrhund kan du legge den på rygg i fanget ditt. De fleste dyr "melder seg ut" og overgir seg i en slik posisjon. Noen dyr er også lettere å klippe klor på rett etter et bad, da de er i underdanding modus.

Vær også OBS, på at mange dyr er kilene på potene og i mellom tærne. Ikke pill forsiktig, men ta godt tak i poten og tåen du skal klippe. 

• Liker 1
Skrevet

Legg den på fanget uansett str:Pikke noe dill dall. Vær bestemt. Har du gjort dette fra valpestadiet burde det gå greit.

Bruker ikke godbiter fordi den vet at sånn skal det være. Men kan være lurt å bruke det i en ny innlæring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...