Gå til innhold

Rå kake, hjelp!

Rosa enhjørning

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg prøver å bake kake i rundt springform så er den alltid godt stekt på siden men rå inni, og i dag forventer folk at jeg skal lage en kvikk lunsj kake men er redd for at den skal bli rå inni IGJEN sånn at jeg kan ikke skjære den i to for å ha sjokolade inni.. noen som har tips? 

Sist jeg prøvde å bake en kake i rundt springform så såg den ferdig ut men den eksploderte etterhvert da den skulle kjøle seg, så va den helt rå inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Steke på lavere temperatur, eventuelt lengre? :) La hvile i ovnen en stund, og kjenne om den er rå med kakepinne 

Anonymkode: 97a20...191

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steke på lavere temperatur, eventuelt lengre? :) La hvile i ovnen en stund, og kjenne om den er rå med kakepinne 

Sjekker alltid med pinne og den ser bra ut.. steker heller ikke i høy temperatur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjer det med alle typer kaker? Sukkerbrød, nøttebunn og sjokoladekake? Merket at ovnen steker noe annet skjevt som former med gratinering eller noe? 

Anonymkode: 6f825...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Rosa enhjørning skrev:

Sjekker alltid med pinne og den ser bra ut.. steker heller ikke i høy temperatur :(

Følger du alltid oppskriftene 100% ? Hvis det ikke kommer noe på pinnen så skal ikke kaka være rå :P

Ellers så kan du jo polstre kakeformen med aluminiumsfolie og helle på varmt vann på stekebrettet slik at kantene ikke blir like fort stekt, og dermed steke kaka lengre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stek lenger ja, rist litt på kaken før du tar den ut, om den beveger seg som gelé er den ikke ferdig. Om du syntes den begynner å bli for stekt på toppen, men samtidig er rå inni kan du legge alu-folie over kaken, da vil den ikke bli mer stekt på toppen.

Som en annen sier, om du tester med pinne skal det ikke være noe som sitter fast på pinnen når du tar den ut igjen. :) 

Anonymkode: e8e52...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kaka har stekt så lenge som det står i oppskriften sjekker jeg med pinne om den er stekt. Hvis deigen henger igjen på pinnen sjekker jeg igjen hvert 5. min. Når deigen ikke fester seg steker jeg i ytterligere 5 min. Jeg steker sjelden kaker på mer enn 175 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger oppskriften ja..

kanskje det har noe å si, at jeg bruker sånn kakerøre som står "langpanne" på en rund springform? Vet ikkje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Rosa enhjørning skrev:

kanskje det har noe å si, at jeg bruker sånn kakerøre som står "langpanne" på en rund springform? Vet ikkje 

Ja, det kan absolutt ha noe å si. Størrelsen på formen er jo som oftest nevnt i oppskriften og dersom man bruker mindre form så må den stekes lengre på lavere temperatur

Husker du forresten å forvarme ovnen? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du bruker for liten form? Bruk en større form eller del røren i flere former.

Anonymkode: 8fc48...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosa enhjørning skrev:

Du sier jo at du har problemer med alle kakene du baker. Er alle oppskriftene dine for langpanne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du likevel skal dele den kan du jo heller fordele røren og steke i to omganger om hele røren i en form blir rå i midten.

Anonymkode: c6143...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Rosa enhjørning skrev:

Hver gang jeg prøver å bake kake i rundt springform så er den alltid godt stekt på siden men rå inni, og i dag forventer folk at jeg skal lage en kvikk lunsj kake men er redd for at den skal bli rå inni IGJEN sånn at jeg kan ikke skjære den i to for å ha sjokolade inni.. noen som har tips? 

Sist jeg prøvde å bake en kake i rundt springform så såg den ferdig ut men den eksploderte etterhvert da den skulle kjøle seg, så va den helt rå inni.

Skjær ut det som er rått og ha surprise fyll inni. Jeg gjorde dette på 17 mai og alle elsket den sjokoladekaken med fyll som RANT ut. :P

Funker veldig bra og kaken blir god skal du se.

Anonymkode: 01792...ee6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, petterm skrev:

Du sier jo at du har problemer med alle kakene du baker. Er alle oppskriftene dine for langpanne? 

Bruker alltid samme kake røre haha 

så ikke rart den blir rå, har ikke tenkt på det at jeg burde ha i en mindre form eller eventuelt dele og steke to ganger 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips alle sammen! Kaka ble veldig bra etter at jeg delte den i to og stekte to ganger istede for å bake hele og kutte i halv. 

Da lærte jeg noe nytt! 

Endret av Rosa enhjørning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...