Gå til innhold

Mannen min og jeg er de eneste som ikke er bedt med på tur for "hele" familien. Fordi han sitter i rullestol.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Neste vår fyller farfar rundt år og han har bestemt seg for at han vil feire dagen i New York.  Han var der som ung, da han var på sjøen, men det er over 50 år siden sist og han vil gjerne tilbake.  I går var en del av familien samlet hos broren min for å feire bursdagen til datteren hans.  Selv var jeg ikke der pga at jeg jobbet og feiringen var på dagtid, men mannen min tok turen og når han kom hjem i går kveld skjønte jeg at noe plaget ham.

I bursdagsfeiringen i går hadde farfar invitert med seg barn, barnebarn og oldebarn på New York turen.  Han skal spandere flyreisen og to hotellnetter på hele hurven.  Mannen min og jeg er ikke invitert, men begrunnelse i at vi ikke har barn.  Vi er det eneste barnløse paret i vår generasjon i familien, noe som er delvis frivillig.  (Grunnen til at jeg skriver delvis frivillig er at mannen min ikke kan bli far på "normal" måte pga at han har en ryggmargsskade og på grunn av at ingen av oss har et brennende ønske om å bli foreldre har vi valgt å ikke kjempe for å få det til.)

Men det var ikke det som plaget mannen min mest.  Han er sikker på at rullestolen hans er en større grunn til at vi ikke er bedt med enn at vi ikke har barn. Grunnen til det er at når han hadde sagt takk for seg og var i ferd med å rygge ut av gårdsplassen hadde farfars kjæreste kommet løpende etter ham med en boks med et kakestykke til meg og hun hadde sagt noe sånn som at "Vi tenkte at det er like greit for deg å slippe å streve med å komme deg rundt i en storby. Vi vet jo at du foretrekker å la Christiane dra på tur alene."  Han hadde blitt litt satt ut og hadde ikke svart på det, men jeg skjønner jo hva han tenker.

Mannen min er ikke veldig glad i å reise og jeg har reist på mange storbyturer på egenhånd (noe farfar har uttalt at han synes er "skummelt"), men noen har vi vært på sammen.  Blant annet har vi vært sammen i New York, noe som gikk veldig fint.  Er de gamle europeiske byene som er fylt av brostein og utilgjengelig arkitektur han helst unngår.

Jeg er veldig usikker på hvordan vi bør gripe dette an.  Og om vi bør gjøre noe med det i det hele tatt.  Noen råd/tips/innspill?

Endret av Christiane_W
Redigert bort innledning som ikke var relevant for problemstillingen.
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si "Vi ønsker også å være med, egentlig."

Anonymkode: 61e3b...aa4

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Veldig, veldig dårlig gjort 

Både å ikke be dere fordi dere er barnløse(som om det gjør det mindre morro for dere å være med), og pga rullestolen som slett ikke trenger være et hinder. 

Snakk med din farfar og fortell hvordan eksluderingen føles - for dere begge. 

Anonymkode: d57ac...c50

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt farfar og spurt rett ut om den egentlige grunnen er at mannen sitter i rullestol, at du er svært skuffet over at dere blir ekskludert, at dere godt kunne tenkt dere å være med, og at dere har vært i NY før uten vansker. Her nytter det ikke å gå rundt grøten, men ta tyren ved hornene. Jeg hadde nok ringt min far også og spurt hva i helvete det var den gamle tullingen holdt på med, han trenger gjerne innspill fra flere. For øvrig har jeg noen bekjente der han sitter i rullestol og de reiser hele tiden, over alt i verden. Fly, tog, bil, rullestol ingen hindring. Vil tro det trengs litt planlegging, men umulig er det ikke. Gi den gamle mannen dårlig samvittighet med alle midler, det fortjener han. 

Anonymkode: c8917...ad6

• Liker 23
Gjest Rosemoren
Skrevet

Dette ble gjort på en særdeles dårlig måte.

Dere burde blitt invitert med, med beskjed om at de forstår om dere takker nei på grunn av utfordringene din mann har.

Du må snakke med dem om at det ikke er greit at de tar beslutninger på deres vegne, og at valget burde være deres.

AnonymBruker
Skrevet

FY søren så utrlolig dårlig gjort! Begge grunnenen for at dere ikke skulle bli invitert er jo helt på trynet. Jeg hadde blitt skikkelig lei meg, og det hadde jeg gitt klar beskjed om til både foreldrene mine og til farfar. Det er jo ren ekskludering, og dere går glipp av en begivenhet og reise som bygger bånd i familien, hvor de skal lage seg gode minner sammen. 
Skjønner han ikke at dette kommer til gjøre at dere føler dere ekskludert når de snakker om denne turen i etterkant også?

De burde i det minste ha invitert, men sagt at de forstår om dere, eller mannen din ikke ønsker å bli med. Men det er jo et valg dere og mannen din må ta. Det er jo han som har utfordringene, ikke farfaren din. 

Synes du skal ta opp dette, og fortelle hvordan dette føles for både deg og mannen din. Og si det med klartekst, ikke pakk det inn i noe bomull. 

Anonymkode: e9826...94a

• Liker 15
Skrevet

Veldig merkelig uansett, man må ha barn for å kunne være med på en tur til NY?! Og om det var bare en særdeles dårlig unnskyldning for å skjule den virkelige grunnen som er at din mann trenger rullestol, regner jeg også med at de vet godt at du liker å reise, så det hadde ikke vært verre enn å invitere dere begge og at din mann høflig takket nei hvis han ikke ønsket å være med. Det gir så liten mening å ikke invitere dere at det er nesten sånn jeg lurer på om dette er et dårlig skjult forsøk på å holde nede kostnaden rundt feiringen 😟 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres bare helt, helt merkelig ut, og ikke minst urimelig... Jeg synes at alle i en familie bør få invitasjon, og at det deretter er opp til de selv om de ønsker/har mulighet til å bli med. Hadde jeg vært din svigerfar hadde jeg reagert på dette og sagt i fra. Jeg synest først din mann skal snakke med faren sin og høre litt om opplegget og om faren visste at mannen din og du ikke ble invitert med....

Kan på sett og vis skjønne at ikke alle familiemedlem alltid har fysisk eller psykisk god nok helse til å bli med på tur, men man lufter vel slikt på forhånd med partner/foreldre i slike tilfeller? 

Anonymkode: 34dcc...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi se. Mannen din liker ikke å reise og dere føler dere snurt fordi dere ikke ble invitert med til NY....

Så med andre ord føler dere snurt fordi dere ikke fikk sjansen til å si nei til å bli med til NY?

Hvorfor ikke bare spørre om dere kan pengene som turen ville kostet han?

Anonymkode: d7a74...c19

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord føler dere snurt fordi dere ikke fikk sjansen til å si nei til å bli med til NY?

Mange som av forskjellige årsaker ikke kan være med på alle slags turer og aktiviteter foretrekker å få muligheten til å vurdere det selv, og evt takke nei,  fremfor å bare bli ekskludert. 

Endring: la til "på"

Endret av Viktualia
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se. Mannen din liker ikke å reise og dere føler dere snurt fordi dere ikke ble invitert med til NY....

Hvorfor ikke bare spørre om dere kan pengene som turen ville kostet han?

Skjerp deg. :angry:

Anonymkode: 94a42...1cd

• Liker 24
Gjest Råkkenråll
Skrevet (endret)

Dette var sinnsykt dårlig gjort, med begge begrunnelser.

Jeg synes dere to skal være åpne om dette til farfar, og resten av familien. Han har blitt fratatt muligheten til å få barn, og har en funksjonsnedsettelse. Dere forventer ikke at en ferie skal tilrettelegges for dere, men at dere ikke blir invitert med den begrunnelse at dere ikke har barn - og indirekte med at han har funksjonsnedsettelse er direkte ufint, ekskluderende og nedlatende. 

At ingen sa ifra der og da, eller gikk etter mannen din og sa at dette ville de ta opp med farfar i etterkant er også helt utrolig. Selv hadde jeg tatt mannen til side og forklart at det er ordnetlig dårlig gjort å ekskludere på den måten, og han må invitere dere. Enten det, eller så hadde ikke ejg heller kunne dratt.

Dette må dere ta opp, og om ikke mannen din ønsker det - så gjør det du. 

For en sinnsykt kjip oppførsel!

Jeg hadde personlig ikke takket ja til en eventuell invitasjon, og gjort det klart at dette var noe som rett og slett var helt uakseptabelt. Dette er ikke en måte å oppføre seg på ovenfor mennesker.

Endret av Råkkenråll
Skrevet

Eller kanskje vil den gamle ganske enkelt vise sine barne- og oldebarn NY og inviterer foreldrene med som "barnevakter" fordi det blir for mye å reise alene med dem? Dessuten vet han jo garantert at dere har vært der før så kanskje han føler at det er litt "bortkastede penger" å spandere enda en tur på dere dit siden dere allerede har vært der? Hvem vet? Den eneste som kan svare på det er ham og da må man spørre! ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli invitert fordi man er barnløs = uhørt. Ikke bli invitert fordi man sitter i rullestol = uhørt. Samtidig blir det jo feil å tigge penger selv om de andre får, men jeg ville nok bestilt tur selv og latt de andre leve med samvittigheten. For hvis jeg var en av de inviterte ville jeg også sagt fra at dette ikke var rettferdig. 

Anonymkode: 26abd...a33

• Liker 4
Gjest Rosemoren
Skrevet
5 minutter siden, Leo skrev:

Eller kanskje vil den gamle ganske enkelt vise sine barne- og oldebarn NY og inviterer foreldrene med som "barnevakter" fordi det blir for mye å reise alene med dem?

Da burde jo trådstarter bli invitert, for hun er også et av barnebarna.

Skrevet
2 minutter siden, Rosemoren skrev:

Da burde jo trådstarter bli invitert, for hun er også et av barnebarna.

Det er ikke godt å vite hvordan farfar har tenkt før man har spurt! ;) Bedre det enn å gå rundt og være fornærmet og tillegge ham motiver han kanskje ikke en gang har tenkt på! 

Svigerforeldrene min har for eksempel invitert med seg de yngste barnebarna og foreldrene deres ved noen anledninger rett og slett fordi de har hatt lyst til å tilbringe tid med dem før de blir "for store". Tanken på at vi ikke har blitt invitert fordi vi er barnløse har aldri slått meg egentlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God ide!
Fortell at dere vil bli med, og bestill turen selv. Så får heller denne bestefaren insistere på å betale selv.
Dette er ikke greit, og kanskje noen innser at de heller spør først, enn å ekskludere!

Anonymkode: 1ac04...565

• Liker 3
Gjest Rosemoren
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Det er ikke godt å vite hvordan farfar har tenkt før man har spurt! ;) Bedre det enn å gå rundt og være fornærmet og tillegge ham motiver han kanskje ikke en gang har tenkt på! 

Svigerforeldrene min har for eksempel invitert med seg de yngste barnebarna og foreldrene deres ved noen anledninger rett og slett fordi de har hatt lyst til å tilbringe tid med dem før de blir "for store". Tanken på at vi ikke har blitt invitert fordi vi er barnløse har aldri slått meg egentlig. 

Jeg er for så vidt enig, men siden trådstarters mann fikk servert to virkelig dårlige bortforklaringer på hvorfor de, som de eneste, ikke var inviterte, er det vanskelig å ikke føle seg utelatt fra resten av familien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt en melding a la; 

"Hei farfar! Jeg og navn vil gjerne også dra til NY og tilbringe familieferie sammen med dere - hvem vet hvor ofte vi får muligheten til det? Herlig at dere valgte NY, det er en så fin og rullestolvennlig by! Kan du derfor sende med informasjon om når dere drar og hvilket hotell, slik at vi får bestilt snarest? Jo tidligere vi får bestilt, jo mindre må vi betale, vet du! :) Klem!"

Anonymkode: d7d8b...cde

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sendt en melding a la; 

"Hei farfar! Jeg og navn vil gjerne også dra til NY og tilbringe familieferie sammen med dere - hvem vet hvor ofte vi får muligheten til det? Herlig at dere valgte NY, det er en så fin og rullestolvennlig by! Kan du derfor sende med informasjon om når dere drar og hvilket hotell, slik at vi får bestilt snarest? Jo tidligere vi får bestilt, jo mindre må vi betale, vet du! :) Klem!"

Anonymkode: d7d8b...cde

Supert! Ingen sure miner, så får denne farfaren velge selv hvordan han vil reagere på dette! :)
Hold oss oppdatert! :D

Anonymkode: 1ac04...565

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...