straamann Skrevet 30. juli 2017 #1 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg skal ta opp noen realfag jeg ikke hadde på videregående, i forbindelse med omskolering. Studiestart er neste høst, så jeg har det kommende studieåret til å lese meg opp. Ønsker å gjøre det på egenhånd hjemmefra. Hvordan melder man seg opp til privatisteksamen når man ikke er tilknyttet Sonans o.l? Må man ha eksamen både høst og vår, eller bare avsluttende til våren? Er det lokale eksamensavviklinger, eller må man reise til storbyene for å ta det? Eksamensavgiften er vel et par tusen. Vet noen om jeg kan be NAV om å dekke dette, dersom privatisteksamen er nødvendig for omskolering etter påtrykk fra NAV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Del Skrevet 30. juli 2017 Man melder seg opp på privatistweb.no. Du burde sette deg inn i regleverket rundt privatisteksamen på hjemmesiden til fylkeskommunen din. Du bestemmer selv om du vil ta eksamen på høsten eller våren. For høsten er påmeldingsfristen 15. Sept tror jeg, for våreksamen kan du ikke melde deg på før på nyåret. Hvor eksamen foregår kan variere, det kan hende realfageksamen foregår I nærbyen for å samle flest mulige privatister. På privatistweb kan du bestemme hvilken skole du ønsker å ha dine eksamener, men du må beregne at det kan bli satt opp eksamener helt andre steder. Om NAV dekker privatisteksamener vet jeg ikke, det må du kontakte de om. Å ta opp et fag du ikke har hatt før koster ca 1000 kr. Anonymkode: 0c9ed...12e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #3 Del Skrevet 30. juli 2017 Sitat Eksamensavgiften er vel et par tusen. Vet noen om jeg kan be NAV om å dekke dette, dersom privatisteksamen er nødvendig for omskolering etter påtrykk fra NAV? NAV dekker ikke privatisteksamen, og du har heller ikke rett på støtte fra NAV om du tar opp fag - fordi du da er elev i deres øyne. Dersom du vil ta opp fag er det viktig å spørre på forhånd, ellers kan de kutte all støtten du får (det har bla vært i nyhetene om folk som får aap og så meldte seg opp til 1 fag, og så mistet all rett på støtte). Dersom du tar opp fag ved en skole som sonans e.l kan du få støtte fra lånekassen, det er også vanlig å ta opp fag mens man jobber. Hvert fylke arrangerer privatisteksamen, og når du logger inn på privatistweb og melder deg opp får du også noen ganger alternativ på hvilken by i ditt fylke du ønsker å ta eksamen i. I sør trøndelag er de fleste eksamener lagt til Trondheim, men flere plasser i byen. Da jeg tok privatisteksamen i vår var det 2 stykker der som hadde kjørt et par timer for å ta eksamen, fordi deres fag ikke ble holdt hvor de bodde. Du velger om du vil ta eksamen til jul eller til våren, men dersom du skal melde deg opp i mange fag med skriftligeksamen, er det viktig å passe på at de ikke er på samme dato. Muntlig og praktiskeksamen blir tilpasset de skriftlige datoene og de får du ikke vite eksakt dato på før senere. Anonymkode: 0e74b...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #4 Del Skrevet 30. juli 2017 kan være lurte å satse på å ta de til jul, hvis du stryker så kan du ta de igjen til våren og fremdeles komme inn på studiet du ønsker neste høst Vil tipse deg om privatlærer om du syns det er vanskelig. Mange ingeniør studenter f.eks som du kan betale for hjelp med realfag på vgs nivå. Benyttet meg av det selv Anonymkode: a3e56...e0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 30. juli 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 30. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV dekker ikke privatisteksamen, og du har heller ikke rett på støtte fra NAV om du tar opp fag - fordi du da er elev i deres øyne. Dersom du vil ta opp fag er det viktig å spørre på forhånd, ellers kan de kutte all støtten du får (det har bla vært i nyhetene om folk som får aap og så meldte seg opp til 1 fag, og så mistet all rett på støtte). Dersom du tar opp fag ved en skole som sonans e.l kan du få støtte fra lånekassen, det er også vanlig å ta opp fag mens man jobber. Anonymkode: 0e74b...ecb Jeg går på AAP, men få så lav sats at jeg i tillegg får supplende sosialstønad. Er derfor i praksis sosialhjelpsmottager, men på papiret er jeg arbeidssøker. Både jeg og NAV har som plan at jeg skal omskoleres, og jeg vil beholde AAP mens jeg studerer. Jeg har allerede studielån på et yrke jeg ikke lenger kan utføre pga helsetilstand. Jeg synes derfor det er rart hvis det er som du sier, at jeg vil miste AAP dersom jeg melder meg opp til et fag som er nødvendig for at jeg skal bli kvalifisert til omskoleringen som NAV støtter. Men det må jeg selvsagt sjekke opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 30. juli 2017 Forfatter #6 Del Skrevet 30. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan være lurte å satse på å ta de til jul, hvis du stryker så kan du ta de igjen til våren og fremdeles komme inn på studiet du ønsker neste høst Vil tipse deg om privatlærer om du syns det er vanskelig. Mange ingeniør studenter f.eks som du kan betale for hjelp med realfag på vgs nivå. Benyttet meg av det selv Anonymkode: a3e56...e0e Bor utenfor byen desverre og har ikke råd til privatundervisning. Hva med å følge en klasse på VGS som observatør? Har hørt at noen gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #7 Del Skrevet 30. juli 2017 Sitat Men det må jeg selvsagt sjekke opp i. Ja men du, da kan du spørre saksbehandleren din om det går greit og om du kan få det skriftlig, så får du ingen problemer. Dersom du allerede får støtte under studier og må ta opp fag, så er det helt sikkert ikke noe problem - men råder deg virkelig til å spørre, eller google litt på nyhetssaker om dette da systemet kan være ganske firkantet. Å følge en klasse er en kjempegod ide, mange sier ja til hospitanter som det heter, det er bare å ringe å spørre om du kan få følge undervisningen. Jeg hadde heller ikke råd til undervisning eller privatlærer, bøkene og eksamensavgiften var mer enn dyr nok! Det finnes flere steder på nett hvor du kan spørre om hjelp til oppgaver, og på f.eks diskusjon er det en stor matteassistansetråd hvor man kan få hjelp. Om du er stødig i engelsk er det forum over hele verden du kan få hjelp fra, finnes utrolig mange dyktige folk som er supre til å hjelpe andre, så benytt deg av det der du kan Hvilke fag er det du skal ta? Anonymkode: 0e74b...ecb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 30. juli 2017 Forfatter #8 Del Skrevet 30. juli 2017 Skal ta kjemi 1 og matte (R1 eller S1/S2) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #9 Del Skrevet 30. juli 2017 https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=241 Her finner du både matematikk og kjemitråd hvor du kan legge inn oppgaver, spørre om hjelp til ting du sliter med og få ting forklart - veldig hyggelige og hjelpsomme mennesker, og ingen spørsmål er for dumme. Anonymkode: 0e74b...ecb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loppa123 Skrevet 30. juli 2017 #10 Del Skrevet 30. juli 2017 Ett fag du ikke har hatt før koster litt over tusen , ett fag du har hatt koster litt over to tusen. Pluss bøker osv. Jeg selger masse bøker jeg har hatt til privatist eksamen om du er intr 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElineRB Skrevet 30. juli 2017 #11 Del Skrevet 30. juli 2017 Sider som har hjulpet meg masse https://nb.khanacademy.org/https://www.youtube.com/user/crashcourse masse lykke til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 30. juli 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å følge en klasse er en kjempegod ide, mange sier ja til hospitanter som det heter, det er bare å ringe å spørre om du kan få følge undervisningen. Anonymkode: 0e74b...ecb Jeg ser at eksamen i kjemi 1 er muntlig-praktisk. Det kan kanskje derfor være ekstra greit å være hospitant i en klasse i dette faget. https://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/ovingar-i-realfag/rea3011-kjemi-1.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 30. juli 2017 Forfatter #13 Del Skrevet 30. juli 2017 Noen som vet hvilke digitale hjelpemidler som brukes i matematikkfaget nå? Da jeg gikk på VGS, hadde vi en grafisk kalkulator, men jeg ser at det er utdatert nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #14 Del Skrevet 30. juli 2017 3 timer siden, straamann skrev: Jeg ser at eksamen i kjemi 1 er muntlig-praktisk. Det kan kanskje derfor være ekstra greit å være hospitant i en klasse i dette faget. https://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/ovingar-i-realfag/rea3011-kjemi-1.pdf Har selv vært hospitant i kjemi 1 på nærskolen min, det gikk helt greit og labøvelsene var helt supre å være med i. Anbefaler deg å spørre biblioteket der om å låne bøker, synes det er tøft nok å være privatist foruten å kjøpe pensumbøker som er svindyr uansett om det er nytt eller brukt. Selvsagt kan det være lurt å kjøpe eget dersom skolen sine bøker er skikkelig slitte, som en boost på motivasjonen. 1 time siden, straamann skrev: Noen som vet hvilke digitale hjelpemidler som brukes i matematikkfaget nå? Da jeg gikk på VGS, hadde vi en grafisk kalkulator, men jeg ser at det er utdatert nå. Det er Geogebra du skal ha til matematikken, ihvertfall til S1/S2. I sinusbøkene er det veiledning på hvordan du skal anvende geogebra til oppgavene i eksempler de gir i boka. Anbefaler deg å bruke Geogebra så mye som overhode mulig, for dersom du blir god og trygg på å bruke geogebra kan det spare deg veldig mye tid på eksamen. På sinus.no kan du også finne fasit til enkelte oppgaver om du skulle stå fast, og søk opp "matte (S1/S2/R1)" på youtube og du vil finne masse masse masse videoer knyttet til temaer i bøkene. Anonymkode: 0c9ed...12e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 5. august 2017 Forfatter #15 Del Skrevet 5. august 2017 Må jeg vente til skolestart (ca 16. august) for å kontakte skolene og spørre om jeg kan være hospitant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #16 Del Skrevet 5. august 2017 Nei det er bare å ringe de nå, om de er tilbake på jobb etter ferien da. Lønner seg å være tidlig ute, om det er mange som spør er det nok noen som får avslag. Anonymkode: 0e74b...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 5. august 2017 Forfatter #17 Del Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er bare å ringe de nå, om de er tilbake på jobb etter ferien da. Lønner seg å være tidlig ute, om det er mange som spør er det nok noen som får avslag. Anonymkode: 0e74b...ecb Hm ja, får bare prøve. Kanskje administrasjonen er på jobb. Men lærerne har vel fri frem til planleggingsdagene rett før skolestart, og det er vel de som bestemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #18 Del Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, straamann skrev: Hm ja, får bare prøve. Kanskje administrasjonen er på jobb. Men lærerne har vel fri frem til planleggingsdagene rett før skolestart, og det er vel de som bestemmer. Jeg hadde en dialog med assisterende rektor ang hospitantplass, men det var først etter skolestart og jeg fikk ikke med meg de første kjemitimene (men det var null stress). Kan hende de ber deg avvente til etter skolestart for å se om det er ledige plasser I timene, med mindre det er et lite vgs og sannsynligheten for en fullsatt kjemiklasse er liten. Anonymkode: 0c9ed...12e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå