Gå til innhold

Hva skjer med at leietakere skal ha så skyhøye priser???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere krever depositum på over 30 000, der leilighetene/huset ikke er strøkent eller nyoppusset engang 😕 

De fleste (hvertfall i min kommune) skal ha 8-10 000 i mnd UTEN noe inkludert.. 

For eksempel huseieren min, han har oppimot 15 hus han leier ut. Jeg leide tidligere en trang kjellerleilighet på 30 kvm med et soverom for 7000 i mnd. Flyttet til nabo-kjellerleiligheten i samme hus der han skulle ha 7000 også med kun ett soverom og ingenting inkludert, og han skal leie ut selve huset for 12000 i mnd uten noe inkludert.. 

Det er faktisk billigere å kjøpe hus å betale på lån enn å leie i dag! 

Anonymkode: 59c6e...c06

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan man kan leie ut så mange hus med flere boenheter i hver og sette prisene så høye, blir kvalm! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Griskhet og menneskehet

Anonymkode: 43641...f41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det verste er at flere av de skatter ikke 😂 når jeg gikk første klasse på videregående, bodde jeg i kollektiv der det var 6 rom, hun skulle ha 5750 pr rom, og når jeg hadde kjærsten min der ville hun at han også skulle betale men da flytta vi 😧 hun hadde visst leid ut i flere år til 8 stk og krevd like mye penger ut av de som ikke hadde rom å bo på, og når folk fant ut at hu drev ulovlig friket hu ut. 

Det er også så mange leietakere som ikke har brannvarsler/brannslukningsapparat i stand😦😦 

• Liker 2
Skrevet

Du har en feil i trådtittelen, TS. Du mener utleiere, tenker jeg.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Arabella skrev:

Du har en feil i trådtittelen, TS. Du mener utleiere, tenker jeg.

Ups så det nå :/ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Boligmarkedet har helt ville priser. Har man mulighet til å kjøpe er det helt klart mer lønnsomt enn å leie !

I Oslo må du bo sammen med fremmede om du skal ha noe til mindre enn 7tusen, og for mer enn en hybel må du ut med 10+ hvertfall om det skal være sentralnært.

Anonymkode: 527fe...0d8

• Liker 2
Skrevet

Tilbud/etterspørsel styrer prisene :)

Om man mener det er så dyrt at man like gjerne kan kjøpe, så får man kjøpe :)

• Liker 12
Skrevet
Sitat

Hva skjer med at leietakere skal ha så skyhøye priser???

En kombinasjon av at folk er villige til å betale og at de nok selv har skyhøye lån de må betale på.

Skrevet (endret)

Høy innvandring (både arbeidsinnvandring og velferdsflyktninger) driver leiene opp. Desto høyere NAV-satsene er, desto mer har navere å bruke på å bo romslig og da kan utleierne kreve høyere pris.

Endret av Hurepoix
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men nå er boligprisene veldig høye og. Tilsvarende min leilighet leies ut for 15 000 i måneden. Men skulle man ha 100% lån og eie denne, så ville det nok kostet ca 20 000 kr i måneden.

Så er det etterspørselen, fordi det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet, så er det mange flere som må leie.

Anonymkode: 7b1ff...f5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi og jeg leier et hus i Grimstad og betaler 7500,- hver.

Ja enig .Veldig dyrt.Men har det veldig greit her da.

Anonymkode: f9a33...e5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, JackIost skrev:

Tilbud/etterspørsel styrer prisene :)

Om man mener det er så dyrt at man like gjerne kan kjøpe, så får man kjøpe :)

Men du skjønner det, at bankene ser ikke på hva man reelt har råd til av boutgifter. De ser på hvilken inntekt man har, også trekker de fra diverse utgifter etter gitte satser, uavhengig av hva disse utgiftene reelt er for den enkelte lånesøkeren. En bil koster så å så mye i året, mat per person koster så og så mye i året, et barn koster så og så mye i året osv. Jeg vet ikke hva de ulike satsene er, men de må være helt hinsides, for jeg har i følge denne utregningen ikke mulighet til å betjene et lån på 600 000 kroner. Det faktum at jeg i flere år har klart åbetaleen husleie som er flere tusen kroner høyere en den måmtligeutgiften lånet fører medseg spiller ingen rolle. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, og egenandel er på plass. Det er kun det faktum at de ikke får regnestykket til å gå opp med disse ulike satsenesine som gjør at jeg ikke får lån, og ja, jeg har prøvd i mange banker, alle sier det samme.

Anonymkode: 1b5e5...ea3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på 26kvm, knapt ett soveromm til nesten 11 000. Ingenting inkludert. Skal vi flytte? Jepp!

Anonymkode: 0289a...1df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tilbud og etterspørsel regulerer markedet. 

For øvrig er den "mye billigere å eie enn å leie" regla like latterlig som "å leie er å kaste penger ut av vinduet". Når man eier er kostnaden mer enn bare boliglån og evt fellesutgifter, det kan være kommunale utgifter, kostnader til reperasjoner, økt forsikring osv som gjør det mer økonomisk uforutsigbart enn å leie. Vet også om flere som har kjøpt borettslagsleilighet der det akkurat går rundt med lån og husleie, og så bestemmer generalforsamlingen seg for å pusse opp, og husleie øker med 3000 pr mnd  nesten over natten. Da nytter det ikke å si at det har vi ikke råd til, da er det bare å bla opp eller selge. 

Anonymkode: d66dd...e6e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Vel, man kan ihvertfall bo bedre om man leier, men betaler jo ingenting som blir av verdi senere. Hvis jeg skulle bodd i en treroms leilighet der jeg bor koster det 15-18 000 å leie. Hvis jeg skulle kjøpt hadde jeg ikke klart mer enn en toroms, maks.

Så hvis jeg hadde blitt skilt hadde jeg faktisk leid så lenge ungene bodde hjemme. Når de flyttet ut ville jeg skaffet meg en mindre leilighet. 

Endret av Ulla Ullsokk
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du skjønner det, at bankene ser ikke på hva man reelt har råd til av boutgifter. De ser på hvilken inntekt man har, også trekker de fra diverse utgifter etter gitte satser, uavhengig av hva disse utgiftene reelt er for den enkelte lånesøkeren. En bil koster så å så mye i året, mat per person koster så og så mye i året, et barn koster så og så mye i året osv. Jeg vet ikke hva de ulike satsene er, men de må være helt hinsides, for jeg har i følge denne utregningen ikke mulighet til å betjene et lån på 600 000 kroner. Det faktum at jeg i flere år har klart åbetaleen husleie som er flere tusen kroner høyere en den måmtligeutgiften lånet fører medseg spiller ingen rolle. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, og egenandel er på plass. Det er kun det faktum at de ikke får regnestykket til å gå opp med disse ulike satsenesine som gjør at jeg ikke får lån, og ja, jeg har prøvd i mange banker, alle sier det samme.

Enig, det suger. Men ditt problem er kanskje lite til ingen egenkapital? Spar opp et par hundre tusen i egenkapital, så kan noen banker se bort fra standardsatsene i FAFOs budsjett, særlig om du kommer med eget budsjett som viser ditt personlige forbruk.

Endret av Hurepoix
Skrevet
49 minutter siden, Hurepoix skrev:

Høy innvandring (både arbeidsinnvandring og velferdsflyktninger) driver leiene opp. Desto høyere NAV-satsene er, desto mer har navere å bruke på å bo romslig og da kan utleierne kreve høyere pris.

Det er ikke Naverne som driver opp prisene i markedet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg betaler 8000kr i måneden, da er internett/tv, varmtvann og renovasjonsavgiften inkludert. Strøm kommer i tillegg. Leiligheten er på 75kvm, to soverom, det ene er litt lite og har et tilhørende kott med. Depositumet er kun en måneds husleie. Men forrige stedet jeg bodde måtte jeg ut med 34.000kr i dep. som var fire måneders husleie, det var gjennom et utleiefirma da.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bankene må ta høyde for at rentenivået kan komme tilbake til "gamle høyder" på sikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...