Filippa90 Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Har vært flink til å spare + solgt leilighet i Oslo. EK på 1,2 mill. Får likevel bare 1,9 mill i lån, inntekt på 475 i året. Studielån på 350. Har også mulighet til å bruke kausjonist/medlåntaker, men det vil ikke banken. De sier det ikke gjøres lenger med mindre det er for en begrensa periode? På tide å bytte bank kanskje.. Har sparebank 1.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 Med 1,9 mill i lån og 350" i studielån er lånebelastningen din 4,75 ganger brutto årsinntekt. Det er nært opptil max. grensen på 5 x brutto årsinntekt. Jeg er enig med banken din, men du må gjerne prøve å få låne mer hos andre banker. Anonymkode: f2e79...e6a 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med 1,9 mill i lån og 350" i studielån er lånebelastningen din 4,75 ganger brutto årsinntekt. Det er nært opptil max. grensen på 5 x brutto årsinntekt. Jeg er enig med banken din, men du må gjerne prøve å få låne mer hos andre banker. Anonymkode: f2e79...e6a Det står deg fritt å prøve hvor mye eller lite lån du kan få i andre banker. Er du offentlig ansatt eller har andre fordelsmuligheter gjennom medlemskap så bør du prøve ut en lånesøknad via disse kanalene før du bytter bank. Anonymkode: ff133...5f1
Hurepoix Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 (endret) Får bare mer og mer forakt for banker og Sparebank1 spesielt, som ikke gir mer lån og bedre renter til oss som er flinke å spare. Bruker Skandiabanken og låner privat, så kan SB1 bare gå konk når krakket kommer! Endret 29. juli 2017 av Hurepoix 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Jeg vil heller si at inntekten din er såpass moderat at lånebelastningen grenser mot uforsvarlig. Jeg hadde aldri gitt deg en så høy låneramme. Anonymkode: 74064...e65 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 Nei. Syns ikke det er rart.. Anonymkode: df2ec...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #7 Skrevet 30. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil heller si at inntekten din er såpass moderat at lånebelastningen grenser mot uforsvarlig. Jeg hadde aldri gitt deg en så høy låneramme. Anonymkode: 74064...e65 På hvilket grunnlag?Jeg tjener ca det samme som ts og jeg har 3 mill i lån, går helt fint å betjene det. Jeg har per i dag akademikerrenta som er den laveste de har lov å gi ut. Sitter igjen med mange tusen hver mnd når faste utgifter og mat er betalt(så tåler en klekkelig renteoppgang som sikkert noen kommer til å påpeke). 1,9 millioner i lån er mellom 7000-8000 kr(?) i måneden, det er langt mindre enn hva man kan betjene med en slik inntekt. Anonymkode: 506bb...645 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #8 Skrevet 30. juli 2017 2 millioner er en lek å betjene med lønn rundt 500k. Man har, etter alle faste utgifter er trukket fra, 6-8k igjen i månden, mer avhengig av skatt, overtid osv. Anonymkode: e85b8...15d
Gjest Mass Skrevet 30. juli 2017 #9 Skrevet 30. juli 2017 Var jo nye regler for å prøve å presse boligprisene ned, var det ikke det da?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #10 Skrevet 30. juli 2017 Bankene har skjerpet kravene til lån betraktelig den siste tiden. Nå ser de omtrent kun på inntekt. Dette kommer nok til å snu etterhvert da boligmarkedet ikke har hatt så bratt kurve i det siste. Anonymkode: 7e343...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #11 Skrevet 30. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bankene har skjerpet kravene til lån betraktelig den siste tiden. Nå ser de omtrent kun på inntekt. Dette kommer nok til å snu etterhvert da boligmarkedet ikke har hatt så bratt kurve i det siste. Anonymkode: 7e343...3f6 Det er ikke bankene selv som styrer dette, men pålegg fra staten. Anonymkode: 3cc9d...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #12 Skrevet 30. juli 2017 8 timer siden, Filippa90 skrev: Har vært flink til å spare + solgt leilighet i Oslo. EK på 1,2 mill. Får likevel bare 1,9 mill i lån, inntekt på 475 i året. Studielån på 350. Har også mulighet til å bruke kausjonist/medlåntaker, men det vil ikke banken. De sier det ikke gjøres lenger med mindre det er for en begrensa periode? På tide å bytte bank kanskje.. Har sparebank 1. Som en annen påpeker ovenfor, er lånetilbudet du har fått, nært opptil den nye maksgrensen bankene har å forholde seg til. Fra 1. januar skal totalgjelden en kunde har (inkl studiegjeld og billån, alle lån) inkluderes i maksbeløpet kunden får til boliglån, slik at det blir maks 5 ganger inntekten i totalgjeld. Dine tall: 1,9 + 350.000 kr i lån = vil bli 2.250.000 kr. i gjeld Du har 475.000 i inntekt. 5 x 475.000= 2.375.000,- som er ditt absolutte maksbeløp. Da er du presset opp til grensen. At banken derfor velger å stoppe på 1,9 slik at du havner på 2.250.000 totalt, er fornuftig. Jeg tror ikke du vil få noe mer noe annet sted, men det er lov å prøve. De færreste banker vil nok gi absolutt maksbeløp til en ny og fremmed kunde de ikke har historikk på en gang. Studielånet ditt gjør altså at du får mindre i boliglån. Men uansett, du hadde jo god egenkapital, 1.2 mill. Med lånet blir det 3.1 mill. Du klarer vel å få deg en bolig til den prisen, iallfall i de fleste byer i Norge? Leilighetene her jeg bor i Oslo, 3 roms, koster litt under det. Et kvarter fra sentrum med t-banen. Anonymkode: 5badd...216 5
Gjest Anonym Bruker Skrevet 30. juli 2017 #13 Skrevet 30. juli 2017 (endret) Siv og co har den senere tid blitt bekymret for den høye private gjeldsveksten,og skjerpet kravene overfor bankene,og har presset frem dyrere låneavtaler........50 % av boligene som m.a er blitt solgt i Oslo de senere årene er solgt på spekulasjon ......Tidligere så satte bankene lånerammen til 3 x bruttoinntekt (en inntektsfamilier) ,men idag er den forlengst økt til 5 x bruttoinntekt.....Mange har troleg forlengst sprengt denne lånerammen,og gått over på kredittlån til blodpris....Taperene i denne lånekarusellen er selvsagt dem med lav inntekt,og utan formue,og rike foreldre,besteforeldre,som ikkje får lån,og råd til å kjøpe seg en heller nøktern bolig,og komme seg innpå boligmarkede... Bankene har pøst ut penger til offshore-rederiene for noen år siden,og milliardene satt løst både hos rederne,og bankene...Gode tider for verftsnæringen,,som jobbet på høg-gear døgnet rundt, og som m.a. bidro til at mange utenlanske arbeidere har nytt godt av lånefesten,og nå reist hjem å lever gode dager på norske velferdsordninger... kanskje er boligkrisen ikkje så stor som mange vil ha det til ettersom det står mange tome boliger rundt om i landet Kanskje er det til syvende og sist noen fellestrekk her som bør gji grunn til bekymring..... Endret 30. juli 2017 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå