Gå til innhold

Katt med atopisk dermatitt (allergi). Atter en gang blitt innekatt med depresjon :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få lagt han i narkose og trekk alle klørne. Da klarer han ikke å skrape seg opp når han klør seg.

Anonymkode: f2ad2...753

Å trekke klørne ville nok verken jeg eller noen veterinær ha vurdert. Dessuten hjelper det ikke noe særlig, ettersom dyr med slike hudlidelser ikke bare klør seg opp, men også bedriver overdreven slikking og vasking. De gjemmer seg under bordene og vasker, vasker og atter vasker. Tungen og spyttet deres er dessuten ikke som hos oss. Tungen er full av tagger, og det er mer enzymer (syre) i spyttet for at de skal kunne vaske seg med det. 

Anonymkode: 31220...9e3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flere her?

Skrevet

Hva med å ta av kragen når du har katten i sele ute? Kragen er jo der for å hindre katten i å klø eller slikke seg selv, så hvis katten kommer seg ut en tur kan det jo godt hende at den blir så gira på å snuse rundt ute at den "glemmer" å klø. Det er verdt et forsøk, og så heller sette på kragen igjen om det ikke funker.
Nå er ikke jeg noen veterinær så jeg skal være forsiktig med å anbefale kortison, men kanskje du kan høre med veterinæren om det går an å ta samtidig som Atopica og kan være til hjelp i de verste kløperiodene. Mulig det ikke går å kombinere de to men det skader jo ikke å høre :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ardwinna skrev:

Hva med å ta av kragen når du har katten i sele ute? Kragen er jo der for å hindre katten i å klø eller slikke seg selv, så hvis katten kommer seg ut en tur kan det jo godt hende at den blir så gira på å snuse rundt ute at den "glemmer" å klø. Det er verdt et forsøk, og så heller sette på kragen igjen om det ikke funker.
Nå er ikke jeg noen veterinær så jeg skal være forsiktig med å anbefale kortison, men kanskje du kan høre med veterinæren om det går an å ta samtidig som Atopica og kan være til hjelp i de verste kløperiodene. Mulig det ikke går å kombinere de to men det skader jo ikke å høre :)

Jo, du sier noe der. Men mener at jeg har prøvd dette tidligere og at han da bare begynte å klø seg, for kløen er sterkere enn nysgjerrigheten. Og jeg mener å huske (dette er lenge siden nå) at jeg har prøvd han i sele med krage før, og at han bare ble redd. Må komme meg ut med han og prøve nå, så vet jeg hvertfall hvordan det funker. Akkurat nå vil han bare ligge rett ut, og setter da pris på mye kos. Men det går ikke sånn her, jeg blir jo deppa av det selv. 

Sånn jeg har forstått det så kan han ikke gå på noe av de medisinene hvis han skal prøve hyposensibilisering. Men det får jeg ta med veterinæren. 

Skrevet

Lykke til uansett og god bedring til pusen :)

Skrevet

Jeg hadde en Golden Retriever som hadde en del hudplager der det verste var våteksem. Ganske håpløst med en hund som elsket å bade og brukte flere timer på å bli tørr. Prøve både kortison og fórbytte uten at det hjalp. Kortison gjorde det nesten bare verre. Så kom jeg over Optima-ph og vi fikk et helt nytt liv. Sårene klødde mindre og ble borte i løpet av dager. Frøkna kunne til og med bade så mye ho ville så lenge jeg vaska ho med optima og/eller spraya på hudspray.

Jeg skal ikke anbefale deg å stoppe på hverken medisiner eller spesialfór for dette er det kun du og dyrlegen din som kan finne ut av. Men jeg ville absolutt gitt optima et forsøk.   https://optima-ph.no/produkt/hudspray-for-dyr/

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Ardwinna skrev:

Tror kortison har samme virkning som Atopika, svekker immunforsvaret. Så man kan neppe bruke begge deler, kanskje kortison i stedet for det. Kortison kan vel også ha bivirkninger på indre organer så spørs om det funker med dårlige nyrer. Med det vet nok dyrlegen. 

Skrevet
39 minutter siden, Tvist skrev:

Tror kortison har samme virkning som Atopika, svekker immunforsvaret. Så man kan neppe bruke begge deler, kanskje kortison i stedet for det. Kortison kan vel også ha bivirkninger på indre organer så spørs om det funker med dårlige nyrer. Med det vet nok dyrlegen. 

Ja det kan sikkert stemme.

AnonymBruker
Skrevet

det må da finnes en krem eller noe som demper kløen?

Anonymkode: 74a58...f41

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Ardwinna skrev:

Lykke til uansett og god bedring til pusen :)

Takk for det :) pus har nå fått time til veterinær på onsdag. Har troa på dette! Håper bare at jeg får råd til å betale alt dette, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Greit at man skal ha en kapital å kunne belaste når man har dyr, men de færreste katter er så dyre i drift som min :( 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en katt før som klødde seg til blods. Var mye frem og tilbake hos vetrinær, men det som faktisk hjalp best var å bytte til for uten FISK! Han var nok rett og slett allergisk mot fisk, men det kan være utrolig vanskelig å diagnotisere allergi og hudplager hos katt så det var litt tilfeldig at en veterinær faktisk foreslo å kutte ut fisk siden han hadde erfaring med at mange katter faktisk tålte det dårlig. 

Anonymkode: c5b94...420

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Lesehest skrev:

Jeg hadde en Golden Retriever som hadde en del hudplager der det verste var våteksem. Ganske håpløst med en hund som elsket å bade og brukte flere timer på å bli tørr. Prøve både kortison og fórbytte uten at det hjalp. Kortison gjorde det nesten bare verre. Så kom jeg over Optima-ph og vi fikk et helt nytt liv. Sårene klødde mindre og ble borte i løpet av dager. Frøkna kunne til og med bade så mye ho ville så lenge jeg vaska ho med optima og/eller spraya på hudspray.

Jeg skal ikke anbefale deg å stoppe på hverken medisiner eller spesialfór for dette er det kun du og dyrlegen din som kan finne ut av. Men jeg ville absolutt gitt optima et forsøk.   https://optima-ph.no/produkt/hudspray-for-dyr/

Takk for tips!

Må spørre veterinær om dette. Det som er vanskelig med å smøre eller spraye noe på han er at han bare får sår i hoderegionen og som oftest over øynene, da er jeg redd det kan være skadelig for øynene hans. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Tvist skrev:

Tror hovedproblemet med demping av immunforsvaret er at da forsvinner effekten av hyposensibilisering. Poenget der er jo at immunforsvaret skal bygge seg opp til å tåle allergenene. Så jeg aner ikke hvordan det skal gå, med tanke på hvor lite som skal til for at han får sår osv, men jeg ser for meg at da kan han ikke bruke noen medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

det må da finnes en krem eller noe som demper kløen?

Anonymkode: 74a58...f41

Ja, det vil jeg tro. Som nevnt er jeg redd at dette kan renne ned i øynene og skade dem, men skal ta opp dette med veterinær. Iallefall hvis det blir sånn at han ikke kan bruke medisin, for da aner jeg virkelig ikke hvordan man kan unngå sår frem til evt. hyposensibilisering viser effekt. Å gå med krage i et halvår vil jo være dyreplageri

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også en katt før som klødde seg til blods. Var mye frem og tilbake hos vetrinær, men det som faktisk hjalp best var å bytte til for uten FISK! Han var nok rett og slett allergisk mot fisk, men det kan være utrolig vanskelig å diagnotisere allergi og hudplager hos katt så det var litt tilfeldig at en veterinær faktisk foreslo å kutte ut fisk siden han hadde erfaring med at mange katter faktisk tålte det dårlig. 

Anonymkode: c5b94...420

Takk for tips, dette har jeg også hørt om tidligere. Ironisk nok har han et spesialfôr for huden som er basert på lakseprotein, bare at proteinene er delt opp i bitte små biter slik at immunforsvaret ikke skal reagere på det. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere i dag var det fint vær her, så da fikk han seg en luftetur. Det funket faktisk greit å la han gå uten krage, han snuste rundt og kosa seg. Men etterhvert begynte han å klø (slikke) seg på hele kroppen, og ville selv gå inn igjen etter en halvtimes tid. Jaja, han får iallefall en pause fra kragetiden ved å ta seg en liten luftetur. 

• Liker 2
Skrevet

PH optima hudvask og spray fungerer veldig bra på både hest, hund og katt etter min erfaring (jeg er ikke noen forkjemper for naturlig medisin, fikk tips om produktene fra dyrlege). Kjenner noen som bruker baby bodyer på katten som sliter med kløe, i tillegg til regelmessig barbering og hudstell. Kanskje du kan finne noen myke, behagelige klær som går høyt i halsen hvis det er der den klør mest?

Skrevet
På 31.7.2017 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Må spørre veterinær om dette. Det som er vanskelig med å smøre eller spraye noe på han er at han bare får sår i hoderegionen og som oftest over øynene, da er jeg redd det kan være skadelig for øynene hans. 

Jeg anbefaler de samme produktene, de gir ikke smerter i kontakt med øyne (prøvde på meg selv for å være sikker :fnise:). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi deg noen rare meninger jeg. Tror du katter er laget for å spise tørrfor? Les på innholdsfortegnelsen på tørrforet så ser du hvorfor katten får allergi. Og les igjen så forstår du hvorfor den får nyreproblemer. Katter hadde ikke disse problemene før i tiden, nå går det ikke en uke uten at noen forteller at katten deres har nyreproblemer her inne.
Google råforing eller raw feeding cats, finn et forum der folk deler erfaringene sine og forteller hvor friske katter de har fått etter de begynte med det.

Sjekk ut denne bloggen også, her finner du ut hva som er i tørrforet (samme gjelder for kattetørrfor): https://kimrio.blog/category/hundefor/

Anonymkode: 42a82...990

AnonymBruker
Skrevet
På 30.7.2017 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Få lagt han i narkose og trekk alle klørne. Da klarer han ikke å skrape seg opp når han klør seg.

Anonymkode: f2ad2...753

Det der er det mest idiotiske svaret jeg har lest tror jeg. Declawing er ulovlig, det er ekstremt smertefullt, det er bare å skyve problemet under teppe, det er ikke kun den type klør som skaper problemer (eller skal man fjerne tenner og tunge også?). 

Anonymkode: f6e17...45b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...