Gå til innhold

Katt med atopisk dermatitt (allergi). Atter en gang blitt innekatt med depresjon :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :( Pus har atopisk dermatitt (allergi) som gjør at han klør i huden, og må gå på medisiner daglig for å ikke få sår (nedtrapping er prøvd flere ganger, men feilet). Egentlig går han på allergifôr, men pga noen nyreproblemer han fikk i vår har han måttet gå på nyrefôr. Han må også få gå ute når han er fri for kløing og sår eller annen sykdom, for som innekatt trives han overhodet ikke. Nå har det seg sånn at han har fått sår igjen, og må være inne ukesvis med krage til såret har grodd og kløen (forhåpentligvis) har gitt seg. Men med en gang kragen kommer på, har jeg fått en deprimert katt som ikke har noe godt liv de neste ukene :(

Skal til hudspesialist med han på mandag, til ei dame som har svært god greie på sykdommen hans. Og skal be om ny blodprøve på nyrer og lever. Og høre om hun har noe bedre løsning enn dette. Om hyposensibilisering f.eks kan funke for han/oss, hvordan hun ser prognosene hans osv. For han går på høyeste dose av medisinene, noe som ikke er bra. Og disse periodiske depresjonene han får i kragetiden, er ikke noe bra katteliv :(

Vet ikke hvorfor jeg skriver her, ihvertfall ikke på en lørdagskveld... Når ting føles håpløst så er det ikke feige nett-troll man trenger, men støtte. Men dette føles så håpløst nå at jeg driter i alle slags rare meninger der ute uansett... Må bare få det ut, og kanskje noen av dere der ute har samme erfaringer og kan sende over litt håp? :( 

Hilsen fortvilet pusemamma

Anonymkode: 31220...9e3

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det han får sår mest?

Anonymkode: 56394...457

I hoderegionen. Tidligere var det ved pannen og undersiden av ørene, og en gang fikk han byll over ene øyet som følge av sår. Nå har han fått sår bak øret, det har han ikke hatt før.

Hvordan det? 

AnonymBruker

ok dette høres sikkert helt teit ut, men du får forslaget like vel. På utstillinger er det en del som kjører kattene sine rundt i barnevogner (samme hjul og stativ og så er det et slags bur på topp i tøy), ofte folk som har flere katter eller som er travle og må ha de med rundt uten at de har mulighet til å bære de. Kanskje du kan kjøpe noe slikt og trille han på tur for å underholde?

Siden han har sår på hodet tenker jeg det er vanskelig å dekke til, lettere om det var en plass en body kunne dekke til så han kunne gå tur i sele.

Uansett om det finnes en løsning så han kan bli med ut eller ikke, så lønner det seg å slite ut katten, lek masse til han ikke orker mer, om han er trøtt og utslitt eller underholdt mesteparten av tiden, er det mindre tid igjen på å sture og ønske seg ut tenker jeg.

Anonymkode: 74a58...f41

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Huff.. jeg har dessverre ingen råd å gi, men jeg vil sende deg positive tanker og en god klem! 

Takk, det setter jeg pris på :hjerte:

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok dette høres sikkert helt teit ut, men du får forslaget like vel. På utstillinger er det en del som kjører kattene sine rundt i barnevogner (samme hjul og stativ og så er det et slags bur på topp i tøy), ofte folk som har flere katter eller som er travle og må ha de med rundt uten at de har mulighet til å bære de. Kanskje du kan kjøpe noe slikt og trille han på tur for å underholde?

Siden han har sår på hodet tenker jeg det er vanskelig å dekke til, lettere om det var en plass en body kunne dekke til så han kunne gå tur i sele.

Uansett om det finnes en løsning så han kan bli med ut eller ikke, så lønner det seg å slite ut katten, lek masse til han ikke orker mer, om han er trøtt og utslitt eller underholdt mesteparten av tiden, er det mindre tid igjen på å sture og ønske seg ut tenker jeg.

Takk for tips :) jeg tror det går an å ta han med ut i sele, men er litt redd han skal føle seg for utrygg til at han trives med det, pluss at andre katter og hunder kan se på han som et lett "mobbe"offer. Det var liksom nok av dette da han gikk i sele uten krage også. Men vi taper vel ikke noe på å prøve. Det avhjelper isåfall kragetiden :) selv om jeg synes han skal få slippe flere krageperioder nå. 

Det er i slike situasjoner du må ta ansvar som dyreeier og skjønner når det er best å la dyret få slippe. Du skal ikke holde et sykt dyr i live for enhver pris, store sår og depresjon er grunn nok til å la katten få slippe det. 

Det blir som å ha en kanin i et bittelite bur i tilfelle den blir tatt av reven når den løper i innhegning. 

Kan ikke katten oppleve god nok velferd, så er det kanskje best å ta det tunge valget

• Liker 6
AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hoderegionen. Tidligere var det ved pannen og undersiden av ørene, og en gang fikk han byll over ene øyet som følge av sår. Nå har han fått sår bak øret, det har han ikke hatt før.

Hvordan det? 

Det som er så dumt med at han klør seg er jo at katter har masse bakterier i klørne sine. Han risper opp huden sin pga fragil hud, det høres ut som om dere ikke har helt funnet hans løsning på huden. Katten er vanskeligere å bade hvis han er ikke glad i vann, så det er vel ikke aktuelt med saltvann for huden hans.

Det føles liksom dumt også å sette "sko" på katten, men noe må man gjøre med klør+hud som er uheldig for ham?

Kjip situasjon for katten din da stakkar, og frustrerende for deg. :|

• Liker 1
AnonymBruker
Akkurat nå, Simbyxor skrev:

Det er i slike situasjoner du må ta ansvar som dyreeier og skjønner når det er best å la dyret få slippe. Du skal ikke holde et sykt dyr i live for enhver pris, store sår og depresjon er grunn nok til å la katten få slippe det. 

Det blir som å ha en kanin i et bittelite bur i tilfelle den blir tatt av reven når den løper i innhegning. 

Kan ikke katten oppleve god nok velferd, så er det kanskje best å ta det tunge valget

Det er akkurat det som er underliggende i HI. Men skal til vet med han forhåpentligvis i morgen for å finne ut av ting, som jeg skrev i HI. Gir han ikke opp før jeg er 100% sikker på at det ikke finnes en løsning for han der han kan slippe alt dette. For han er egentlig en veldig livsglad katt som har hatt topp livskvalitet før nyreproblemene i vår, og i sommer før dette nye såret oppsto. Hvis han egentlig vil leve, skal jeg ikke bare gi opp helseproblemene hans hvis han faktisk kan få riktig hjelp og bli frisk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Sitat

Hun tar da ansvar, katten er til utredning hos dyrlege og det jobbes med å finne en løsning. Man avliver ikke dyr som kan leve i 10-15 år til helt uten plager, bare fordi de har en kjip periode der de må være inne mens man finner løsningen..

• Liker 6
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun tar da ansvar, katten er til utredning hos dyrlege og det jobbes med å finne en løsning. Man avliver ikke dyr som kan leve i 10-15 år til helt uten plager, bare fordi de har en kjip periode der de må være inne mens man finner løsningen..

Helt riktig, det er min tankegang også. Men jeg har hele tiden i bakhodet at han skal få slippe hvis jeg ikke greier å finne en god nok løsning. 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Det som er så dumt med at han klør seg er jo at katter har masse bakterier i klørne sine. Han risper opp huden sin pga fragil hud, det høres ut som om dere ikke har helt funnet hans løsning på huden. Katten er vanskeligere å bade hvis han er ikke glad i vann, så det er vel ikke aktuelt med saltvann for huden hans.

Det føles liksom dumt også å sette "sko" på katten, men noe må man gjøre med klør+hud som er uheldig for ham?

Kjip situasjon for katten din da stakkar, og frustrerende for deg. :|

Hadde han akseptert bading så hadde det kanskje kunnet hjelpe, hvis det er noe annet enn fôret han reagerer på. For da kunne man vasket bort allergenene. Men bading er et helvete for han så det funker dårlig. Men det som er bra med at han nå fikk sår bak øret, er at jeg kan rense såret uten at det er fare for at det renner ned i øynene (slik som da han fikk sår i pannen). 

AnonymBruker
Sitat

Helt riktig, det er min tankegang også. Men jeg har hele tiden i bakhodet at han skal få slippe hvis jeg ikke greier å finne en god nok løsning. 

Helt enig i det, måtte selv avlive en katt som hadde store hudproblemer,men det er over 15 år siden og da hadde vi ikke like mange alternativer som i dag :( Savner han enda, tenker ofte at jeg burde ha tatt han med til utlandet eller prøvd mer, selv om han hadde det kjipt. En ting han likte veldig godt var å få en kald klut lagt på sårene, det dempet nok kløen en del.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) jeg tror det går an å ta han med ut i sele, men er litt redd han skal føle seg for utrygg til at han trives med det, pluss at andre katter og hunder kan se på han som et lett "mobbe"offer. Det var liksom nok av dette da han gikk i sele uten krage også. Men vi taper vel ikke noe på å prøve. Det avhjelper isåfall kragetiden :) selv om jeg synes han skal få slippe flere krageperioder nå. 

Hvis han godtar å gå i sele er det null problem med andre katter. Katter "mobber" ikke, hvis du har katter rundt som angriper katten din er det fordi de krangler om reviret. Jeg tviler sterkt på at noen katter tør å yppe seg når katten din har deg på slep. Hvordan har katten din det inne? Har den mulighet til å se ut vinduer og snuse gjennom halvåpne vinduer? Har den muligheter til å klatre og klore på noe? Sånne ting kan også gjøre katten mindre stresset mens den er inne i perioder.

Mange gode råd her, og jeg tror du kan dempe problemet mye ved å lufte ham i sele så han får snust rundt i litt av reviret sitt ute, og i tillegg aktivisere ham mye inne. Dette vil avhjelpe både depresjonen og slikking/kloring på sårene.
Nå vet jeg ikke hvilke medisiner han har gått på men min katt gikk på kortison da hun hadde sår bak ørene og på halsen som hun klødde opp hele tiden. Kortisonen gjorde at hun ikke merket så mye kløe og dermed "glemte" sårene så de fikk gro i fred. Men det er kanskje kortison katten din også har gått på? Jeg regner også med at veterinæren har sjekket for alt annet også og testet ut medisin mot parasitter så dere er sikre på at ikke katten har parasitter i eller under huden som irriterer?

Du har all min medfølelse, for det er slett ikke enkelt når dyrene har det vondt eller plages med noe. Du gjør en god jobb og bruker tydeligvis mye tid og energi på å hjelpe katten så godt du kan. Jeg regnet med du kom til å få forslag om avlivning, men selv om jeg også mener man bør la dyrene slippe når det ikke er mer å gjøre, så tenker jeg at det ikke har kommet så langt enda i ditt tilfelle. Gi det litt mer tid og fortsett å teste ut både løsninger for ham i periodene innendørs og eventuelle medisiner/behandlinger som kan hjelpe ham. Hør gjerne med flere veterinærer også.

• Liker 2
Annonse

Få lagt han i narkose og trekk alle klørne. Da klarer han ikke å skrape seg opp når han klør seg.

Anonymkode: f2ad2...753

Det er en elendig idé. Kanskje blir han kvitt de verste sårene fordi han ikke får klødd, men han kommer til å måtte leve med smerter og ubehag. I tillegg kommer han til å slite med å forsvare seg utendørs og klatring blir svært vanskelig. Å fjerne klørne på en katt er faktisk dyreplageri. Det er ikke for ingenting at det er ulovlig i mange land, inkludert Norge.

• Liker 8
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det, måtte selv avlive en katt som hadde store hudproblemer,men det er over 15 år siden og da hadde vi ikke like mange alternativer som i dag :( Savner han enda, tenker ofte at jeg burde ha tatt han med til utlandet eller prøvd mer, selv om han hadde det kjipt. En ting han likte veldig godt var å få en kald klut lagt på sårene, det dempet nok kløen en del.

Huff, sender deg varme tanker. Har nettopp snakket med et familiemedlem om dette, før i tiden var det liksom bare avlivning som var løsningen og det fantes ingen alternativer for videre behandling. Verden har sakte men sikkert gått videre siden det! Jeg tenker at du prøvde det du kunne, men skjønner godt at du føler som du gjør :hjerte:

Jeg prøvde det med kald klut nå, litt usikker på om han merket noe til det, siden det er litt vanskelig å komme til der såret er pga kragen. 

AnonymBruker
59 minutter siden, Ardwinna skrev:

Hvis han godtar å gå i sele er det null problem med andre katter. Katter "mobber" ikke, hvis du har katter rundt som angriper katten din er det fordi de krangler om reviret. Jeg tviler sterkt på at noen katter tør å yppe seg når katten din har deg på slep. Hvordan har katten din det inne? Har den mulighet til å se ut vinduer og snuse gjennom halvåpne vinduer? Har den muligheter til å klatre og klore på noe? Sånne ting kan også gjøre katten mindre stresset mens den er inne i perioder.

Mange gode råd her, og jeg tror du kan dempe problemet mye ved å lufte ham i sele så han får snust rundt i litt av reviret sitt ute, og i tillegg aktivisere ham mye inne. Dette vil avhjelpe både depresjonen og slikking/kloring på sårene.
Nå vet jeg ikke hvilke medisiner han har gått på men min katt gikk på kortison da hun hadde sår bak ørene og på halsen som hun klødde opp hele tiden. Kortisonen gjorde at hun ikke merket så mye kløe og dermed "glemte" sårene så de fikk gro i fred. Men det er kanskje kortison katten din også har gått på? Jeg regner også med at veterinæren har sjekket for alt annet også og testet ut medisin mot parasitter så dere er sikre på at ikke katten har parasitter i eller under huden som irriterer?

Du har all min medfølelse, for det er slett ikke enkelt når dyrene har det vondt eller plages med noe. Du gjør en god jobb og bruker tydeligvis mye tid og energi på å hjelpe katten så godt du kan. Jeg regnet med du kom til å få forslag om avlivning, men selv om jeg også mener man bør la dyrene slippe når det ikke er mer å gjøre, så tenker jeg at det ikke har kommet så langt enda i ditt tilfelle. Gi det litt mer tid og fortsett å teste ut både løsninger for ham i periodene innendørs og eventuelle medisiner/behandlinger som kan hjelpe ham. Hør gjerne med flere veterinærer også.

Det var veterinæren hans i hjembyen som mente at han ville bli veldig sårbar med krage og derfor bare burde bli innendørs. Men tenker jeg skal prøve å ta han med ut i sele. Det er dessverre ikke mulig med halvåpne vinduer her jeg bor, da det ikke er noe barnesikring på vinduene. Så han får opp vinduene selv, dersom jeg setter de på gløtt. Han klatrer på bordene nå som han har krage (det får han lov til nå), og har et kloretre som han klorer på. 

Han er sjekket for parasitter og alt sånt, og han har ikke noe av det. Så det er atopisk dermatitt som er diagnosen han har fått. Han har aldri gått på kortison. Medisinen han får er Atopica, som er immunsuppressive midler (demper immunforsvaret slik at kroppen ikke skal reagere på allergenene). 

Takk for støtten :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...