AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Vi skal bygge hytte nå, har små barn, hvilke behov har disse tre barna når de blir tenåringer? For meg er det viktig at hytta er godt nok tilrettelagt for dem, slik at de blir med. Ikke aktuelt at de får være hjemme. Anonymkode: 62dcf...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 At man får lov til å være hjemme et par helger mens resten av familien er på hytta er et relativt stort behov for tenåringer... Er det virkelig så ille? Anonymkode: 08373...967 11
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 Du vet ikke nå hvordan tenåringer du får. Noen elsker å reise med familien, andre "hater" det og vil heller slappe av hjemme med venner. Andre igjen vil være hjemme alene for å ligge med typen og ha hjemmefest. Det er altså umulig å vite og du må heller håndtere situasjonen når de blir tenåringer. Men jeg vil tro; TV, skikkelig do og dusj. Internett? Egne soverom kanskje. Mens for andre tenåringer kan de være fornøyde med utedo og null strøm. Altså- du kan ikke vite 100% hvordan barna dine blir som tenåringer. Anonymkode: d8ac6...9f0 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 Hvorfor du allerede nå er så bestemt på dette, når så uendelig mye rart kan skje innen barna er tenåringer, skjønner jeg ikke, men du får vel bygge en stor hytte, med eventuell egen etasje til de fremtidige tenåringene. Anonymkode: ba659...26b 1
Lammelåret Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Et eget sted der de kan være litt i fred med nettbrett sitt vil jeg tro de fleste tenåringer setter pris på. Og at det er litt forskjellig å holde på med. Og det med dusj og innedo. 2
Hurepoix Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 Flerseters utedass der tenåringene kan skravle (jentene) og grupperunke (guttene). Eller kanskje det blir mannen din og kameratene som vil "jazze med gutta" og dra laksen nostalgisk sammen? 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #7 Skrevet 29. juli 2017 Kan vel legge til hva som ville gjort at en hvilken som helst tenåring ville tilbrakt mye tid på hytta med familie og venner. Urealistisk er det å få til dog -Dusj og do, generelt bad med innlagt vann. Gjerne to bad -Jacuzzi -Trådløst internett -Tv og spillkonsoller -Barskap -Hytte ved siden av alpinanlegg og i nærheten av andre på lik alder, gjerne ski-in -Bilvei helt opp til hytta, gjerne to garasjer -Nærbutikk -Eget soverom med dobbelseng + gjesterom -Hems eller egen stue -Innlagt strøm selvsagt - 1-3 timer kjøretur Anonymkode: 08373...967 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 Hytte uten foreldre, og som er enkel å nå med buss eller tog slik at de kan feste i fred fra foreldre. Anonymkode: edc81...525 4
HaIIing Skrevet 29. juli 2017 #9 Skrevet 29. juli 2017 I tenårene mine var jeg glad for at vi hadde plass nok til mine venner. Hadde stort sett 1-2 venninner med på hytten hver gang vi var der. En hems hvor jeg og mine venninner fikk være uforstyrret fra de voksne. 1
Sjokkert Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vel legge til hva som ville gjort at en hvilken som helst tenåring ville tilbrakt mye tid på hytta med familie og venner. Urealistisk er det å få til dog -Dusj og do, generelt bad med innlagt vann. Gjerne to bad -Jacuzzi -Trådløst internett -Tv og spillkonsoller -Barskap -Hytte ved siden av alpinanlegg og i nærheten av andre på lik alder, gjerne ski-in -Bilvei helt opp til hytta, gjerne to garasjer -Nærbutikk -Eget soverom med dobbelseng + gjesterom -Hems eller egen stue -Innlagt strøm selvsagt - 1-3 timer kjøretur Anonymkode: 08373...967 Mange gode poeng her, dog forstår jeg meg ikke helt på "gjerne to garasjer"... Tviler på at garasjen gjør et så altfor stort utslag om ungdommen blir med på hytta eller ei. "Øh sorry ass muttern, men jeg gidder ikke å bli med på hytta pga garasjemulighetene" Jeg er snart 30 år og er oppvokst med hytte med stue, egne soverom (med køyesenger), kjøkken, skranglete bilvei, dusj i anneks - og utedo. Ingen alpinanlegg ved siden av hytta, og hytta i seg selv ligger i en dal med to-tre gårder rundt, så altså ikke i et typisk hyttefelt. MEN, jeg har alltid vært glad for å bli med foreldrene mine på tur når de har dratt opp, og jeg har alltid hatt med venninner og kjærester selv om den nå til dags, hvertfall sammenlignet med dagens hytter er "kummerlig". Enkel. Nå de siste årene så har den blitt kraftig modernisert med både innedo, nytt kjøkken, hems osv. Ja, det er behagelig, men aldri noe jeg savnet når jeg var på hytta. Og den er fremdeles enkel. Dere som skal bygge har jo heldigvis muligheter for å gjøre dette til en hytte ungdommen vil bli med på, men husk at utseende og bekvemmeligheter ikke har alt og si. Hvordan dere er som familie på hytta, hva dere gjør for å kose dere når dere er der, og hvordan stemningen er - det gir grunnlaget for hvordan den oppleves når de blir eldre. Såklart, en hems med egen sofa og tv er nok et stort pluss, men grunnlaget legges nok av andre grunner 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #11 Skrevet 29. juli 2017 Akkurat nå, Sjokkert skrev: Mange gode poeng her, dog forstår jeg meg ikke helt på "gjerne to garasjer"... Tviler på at garasjen gjør et så altfor stort utslag om ungdommen blir med på hytta eller ei. "Øh sorry ass muttern, men jeg gidder ikke å bli med på hytta pga garasjemulighetene" Jeg er snart 30 år og er oppvokst med hytte med stue, egne soverom (med køyesenger), kjøkken, skranglete bilvei, dusj i anneks - og utedo. Ingen alpinanlegg ved siden av hytta, og hytta i seg selv ligger i en dal med to-tre gårder rundt, så altså ikke i et typisk hyttefelt. MEN, jeg har alltid vært glad for å bli med foreldrene mine på tur når de har dratt opp, og jeg har alltid hatt med venninner og kjærester selv om den nå til dags, hvertfall sammenlignet med dagens hytter er "kummerlig". Enkel. Nå de siste årene så har den blitt kraftig modernisert med både innedo, nytt kjøkken, hems osv. Ja, det er behagelig, men aldri noe jeg savnet når jeg var på hytta. Og den er fremdeles enkel. Dere som skal bygge har jo heldigvis muligheter for å gjøre dette til en hytte ungdommen vil bli med på, men husk at utseende og bekvemmeligheter ikke har alt og si. Hvordan dere er som familie på hytta, hva dere gjør for å kose dere når dere er der, og hvordan stemningen er - det gir grunnlaget for hvordan den oppleves når de blir eldre. Såklart, en hems med egen sofa og tv er nok et stort pluss, men grunnlaget legges nok av andre grunner Jo flere garasjeplasser jo lettere å ha med flere venner når folk har fått lappen Er jo kun plass til 5 stk i en bil Ellers er jeg også oppvokst med en normal standard hytte, men jeg fikk jo lov til å være hjemme iblant da jeg hadde fylt 16 istedenfor å bli med til hytta. Av og til ville man på filmkveld med venner, være hjemme og slappe av eller rett og slett jobbe med innlevering og annet som krever internett. En normal standard hytte er absolutt toppers, men når man absolutt må bli med på hytta hver eneste gang så må det jammen være nok av fasiliteter for å virke forlokkende Anonymkode: 08373...967 2
Sjokkert Skrevet 29. juli 2017 #12 Skrevet 29. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo flere garasjeplasser jo lettere å ha med flere venner når folk har fått lappen Er jo kun plass til 5 stk i en bil Ellers er jeg også oppvokst med en normal standard hytte, men jeg fikk jo lov til å være hjemme iblant da jeg hadde fylt 16 istedenfor å bli med til hytta. Av og til ville man på filmkveld med venner, være hjemme og slappe av eller rett og slett jobbe med innlevering og annet som krever internett. En normal standard hytte er absolutt toppers, men når man absolutt må bli med på hytta hver eneste gang så må det jammen være nok av fasiliteter for å virke forlokkende Anonymkode: 08373...967 Trenger da vel ikke garasje(r) av den grunn. Parkeringsmuligheter er vel mer enn nok? 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #13 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, Sjokkert skrev: Trenger da vel ikke garasje(r) av den grunn. Parkeringsmuligheter er vel mer enn nok? Ikke nødvendigvis hvis man bor i et tettbebygd hytteområde med alpinanlegg osv. Da har man gjerne et max antall parkeringsplasser og eventuelt ikke mulighet til å stå på felles parkering med mindre man betaler årlig for det Anonymkode: 08373...967
Meadow Skrevet 29. juli 2017 #14 Skrevet 29. juli 2017 Beliggenhet er viktig. Ikke altfor langt unna, ikke altfor øde. Helst mulighet til å bli kjent med hyttenabo-barn. Mulighet til aktiviteter, om det er ski eller sjø. Selve hytta, alle barna må få eget soverom synes jeg. Og gjerne en loftstue eller liknende hvor de kan kose seg med spill og tv etc, plass til å ha venner på besøk. Tror kanskje cluet med å få ungene til å trives på hytta er at de har omtrent samme komfort som hjemme, men flere muligheter utendørs.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #15 Skrevet 30. juli 2017 Du kan ikke bestemme nå hva barna ønsker av hytta om 13 år. Hytta vår vsr primitim. Ikke strøm (ble solcellepanel etterhvert). 1 soverom pluss hems, brønn som eneste vannkilde, utedo, lite men koselig. Var ved fjellet, hadde et fjellvann ved siden av med mulighet for robåt, fiske og bading. Jeg elsket det primitive livet på hytta. Og ble nesten alltid med. Mens flere av mine søsken hatet hytta, og ble nesten aldri frivillig med. Så barna kan bli veldig forskjellige. Og at det er uaktuelt at de blir hjemme? Det må du jo se and. Hvor moden er de? Skjønner om de er de som kan lage hjemme alene fest. Men ikke om de bare tar det rolig og ser på tv hele dagen, eller finner på ting hjemme. Du vil få mange overraskelser når de blir eldre hører jeg. Der er umulig å bestemme livet til dine barn nå. De kan bli som natt og dag og være totalt forskjellige. Anonymkode: fc898...856 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #16 Skrevet 30. juli 2017 Vi har hytte med tenåringer. Hytta har tv stue oppe og stue nede.. tv stua er åpen og har ikke dør.. så alle barna bruker den. Nå har vi sett behovet for at ungdommen trenger sitt "eget" sted.. derfor har vi innredet stabburet med tv og senger + lite bad med do og vask slik at de kan "bo" der i fred og ro med playstationen sin 😂😂🙄 Anonymkode: d6910...514
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #17 Skrevet 30. juli 2017 Må tilføye at hytta ligger ti minutter unna sentrum med shoppingmuligheter, kino, badeland, bowling osv... og i nærheten av skitrekkene.. Anonymkode: d6910...514
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #18 Skrevet 30. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal bygge hytte nå, har små barn, hvilke behov har disse tre barna når de blir tenåringer? For meg er det viktig at hytta er godt nok tilrettelagt for dem, slik at de blir med. Ikke aktuelt at de får være hjemme. Anonymkode: 62dcf...5fc Store nok soverom, ett til hver, gjerne med plass til både liten dobbeltseng og en god stol, samt oppbevaringsplass. God lydisolasjon. Generelt flere privatsoner i fellesområdene. Bilvei helt til døra både sommer og vinter. Gjesterom til venner. Anonymkode: a6e6e...a17
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #19 Skrevet 30. juli 2017 Vi har hatt hytte siden våre barn var små, og bygde på for noen år siden da vi så at behovet endret seg ettersom de ble eldre: hver sine soverom med brede senger nok til å ha med en venn. Sengetepper og store pynteputer gjør at sengene kan brukes på dagtid. Ekstra sofa/TV slik de kan sitte for seg selv er greit, særlig når alle har med venner. Internett er vel et must dessverre i dag, selv om våre faktisk ikke bruker PC/nettbrett så mye. Badestamp er kjekt for både store og små barn. Anonymkode: a0339...dc6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #20 Skrevet 30. juli 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor du allerede nå er så bestemt på dette, når så uendelig mye rart kan skje innen barna er tenåringer, skjønner jeg ikke, men du får vel bygge en stor hytte, med eventuell egen etasje til de fremtidige tenåringene. Anonymkode: ba659...26b Fordi det er lov å tenke og å planlegge? Anonymkode: 706e3...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå