Gå til innhold

Stresset stemor og barna hjemme alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten å gå veldig mye i detaljer (og det ber jeg om at ikke skal utdypes fordi det er så å si ikke relevant for dette emne) så er det nå slik at jeg skal passe stebarna mine noen få dager frem til skolestart. Barna er for store for SFO men allikevel ikke store /100% modne nok til at jeg kan la dem være aleine hjemme med lett hjerte. Det er mest urasjonelle tanker som jeg har: at de setter noe i halsen når de spiser, at noen bryter seg inn i huset før de har stått opp osv... både far og mor jobber så ingen kan være med barna med mindre man tar fri fra jobben. Jeg jobber også. Så sånn er det bare og voksne må bare klare å finne løsninger.

Regner med at det blir lettere mår barna begynner på skole og kommer hjem relativt tidlig, og klarer fint å være alene noen få timer. Nå derimot blir det litt mer utfordrende noen få dager der de er aleine hjemme hele dagen frem til kl ca 15. 

En annen sak er å finne noe å fylle dagene med, når det er verken skole eller lekser, og barna har mest sansynnlig har allerede kjedet seg i hjel før jeg kom hjem. 

Har noen noe råd og innspill og erfaringer? 

Anonymkode: 4d2c7...528

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

? De er for store for SFO, men du er    redd de skal sette noe i halsen, eller det skal være innbrudd? Det var litt uklart, men du skal altså BO alene med stebarna dine noen dager/uker før skolestart? Jeg syns nå foreldrene har hovedansvaret for å foreslå aktiviteter på dagtid, avtale ting med venner og også foreslå aktiviteter for deg/ettermiddagene og å komme med innspill til hvordan du skal takle det. Det spørs jo en del på: hvor mange barn, hvilken alder, bor dere sammen til hverdags, er foreldrene mye borte til hverdags, er det barn som pleier å være alene, finner de på ting selv, osv osv, hvordan bor dere, leker de sammen... Ta utgangspunkt i hva barna selv sier og vil: har de lyst til å daffe rundt hjemme, er det bra eller kjedelig? 

Anonymkode: cf932...bec

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? De er for store for SFO, men du er    redd de skal sette noe i halsen, eller det skal være innbrudd? Det var litt uklart, men du skal altså BO alene med stebarna dine noen dager/uker før skolestart? Jeg syns nå foreldrene har hovedansvaret for å foreslå aktiviteter på dagtid, avtale ting med venner og også foreslå aktiviteter for deg/ettermiddagene og å komme med innspill til hvordan du skal takle det. Det spørs jo en del på: hvor mange barn, hvilken alder, bor dere sammen til hverdags, er foreldrene mye borte til hverdags, er det barn som pleier å være alene, finner de på ting selv, osv osv, hvordan bor dere, leker de sammen... Ta utgangspunkt i hva barna selv sier og vil: har de lyst til å daffe rundt hjemme, er det bra eller kjedelig? 

Anonymkode: cf932...bec

Det om det blir kjedelig eller ikke er mindre viktig for meg. Det viktigste er trygghet. Foreldre syns det er greit at barna er aleine hjemme, selv om de har aldri vært alene hele dagen. De syns jeg må bare dra på jobb og ikke overkomplisere. JEG syns derimot at barna er ikke modige nok, og at siden jeg er den eneste voksen i huset så er barna mitt ansvar. Jeg føler jeg kan ikke bare dra på jobb fordi det blir så bekymringersfullt... vurderer å ta egenmeldinger bare for å slippe stresset:-(

barna er 9 og 10. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du kanskje skrev litt rotete, men var det noe sånt som dette du mente. Du er stemor, og skal ha stebarn hjemme hos deg frem til skolestart. Du mener de er for små til å være alene, og du har også frykt for innbrudd, og at de skal sette i halsen? Du lurer på om det er riktig, at barn burde være alene når de er så små, og ikke er vant til det? Og du lurer på hva du skal finne på sammen med de?

Først vil jeg si at barn burde ikke være alene lenge, og de burde ikke være alene sent kveld, og natt. Om de barna du skal passe kan være alene kommer ann på situasjonen, og barna. Bor de nærheten av andre voksne de fort kan kontakte hvis det er noe? Er de flinke til å lytte til regler. Er foreldrene langt unna osv. Det er ganske vanlig når man har litt mer frykt enn andre å tenke på innbrudd, sette i halsen osv. Det kan selvfølgelig skje ting, men akkurat de to tingene du nevner her er veldig lite sannsynlig. Man kan ikke overvåke så store barn. De må få lov til å kunne leke uten at voksne er til stede konstant, man må bare håpe foreldre har lært de om ansvar, og vise forsiktighet. Det at du vil være sammen med de er fint altså, men jeg nok enig med foreldre at noen timer alene vil gå bra hvis de er ansvarsfulle, og de har mulighet til å skaffe hjelp om det er noe.

Når det kommer til hva dere kan gjøre er det masse aktiviteter inne og ute. Du kan jo spørre de selv hva de vil. Gå i skogen, spille fotball, bake noe. Internett er fullt an inspirasjon, og du kan ta utgangspunkt i hva de selv liker, og dere har tilgjengelig. Dessuten må du ikke tenke masse aktiviteter. Noen ganger kan det bare være fint å være sammen å snakke og le. Kanskje sette på litt musikk og steke vafler. 

Anonymkode: 53b97...8b6

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Liven_ skrev:

Det om det blir kjedelig eller ikke er mindre viktig for meg. Det viktigste er trygghet. Foreldre syns det er greit at barna er aleine hjemme, selv om de har aldri vært alene hele dagen. De syns jeg må bare dra på jobb og ikke overkomplisere. JEG syns derimot at barna er ikke modige nok, og at siden jeg er den eneste voksen i huset så er barna mitt ansvar. Jeg føler jeg kan ikke bare dra på jobb fordi det blir så bekymringersfullt... vurderer å ta egenmeldinger bare for å slippe stresset:-(

barna er 9 og 10. 

TS, er du kun et par år eldre enn disse barna?

Anonymkode: 13948...8ee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er mye yngre enn foreldre. Hvorfor det? 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår likevel ikke hvordan det er relevant? Ifølge barneloven er det opptil foreldre å vurdere når barnet er stort nok til å være hjemme alene. Det står også at det må innføres gradvis. 

Jeg er ikke forelder til barna men MIN vurdering er at det er ikke forsvarlig i vårt tilfelle. Ennå. Derfor er jeg veldig ukomfortabel med foreldrenes beslutning at jeg kan bare ta det med ro og dra på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp frokostblanding, mye godt pålegg og mat som kan varmes i mikro sånn at de ikke prøver å steke seg noe.

Øv på hva de skal gjøre i tilfelle nød. Skriv ned viktige nummer, avtal med nabo at de kan spørre om hjelp. Lær dem hvordan de hjelper hverandre om en av de setter fast noe i halsen og hva de gjør hvis det blir innbrudd/brann.

Anonymkode: 23f77...bf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Liven_ skrev:

barna er 9 og 10. 

Nå er du stemor og du velger hva som er best for barna? Trå varsomt er alt jeg har å si. 

Anonymkode: e13df...40d

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du stemor og du velger hva som er best for barna? Trå varsomt er alt jeg har å si. 

Når begge foreldrene er fraværende i noen dager/uker sier det seg selv at stemor som har ansvar for barna i den perioden må også ta valg og beslutninger ift barna og hva hun er komfortabel med. Alternativet er at foreldrene selv passer på barna. 

Ts, jeg synes det er en dårlig idé å ta egenmelding for å passe på så store barn. Normalt utviklede 9-10 åringer klarer fint å være hjemme alene på dagtid, de kan heller ringe deg på jobb hvis det er noe. Hvor lenge er egentlig foreldrene borte? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en løsning! Dra på ferie. Foreldrene kan løse det selv. :)

Anonymkode: e059b...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja så da får FORELDRENE TA UT FERIE OG TA SEG AV UNGENE SINE DA.

Anonymkode: e059b...efb

• Liker 3
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Jeg synes det er flott at du engasjerer deg og bekymrer deg. Jeg synes det høres lenge ut å være alene til kl 15.00, men jeg vet ærlig talt ikke hva som er normen for 9-10 åringer..?

hvor mange dager er det snakk om?

er det ingen nabobarn som er hjemme som dere kan avtale med foreldrene at de kan besøke? 

Eller en nabo dere stoler på som dere kan avtale med at besøker dem kl 13.00 for eksempel? 

Aktiviteter er så mangt; TV spill og iPad vil vel denne aldersgruppa kose seg med i timesvis..

Brettspill, maling, bading ute, puslespill (et større prosjekt) er billige aktiviteter :) 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Kontakt mor og far og etterspør hva de har tenkt barna skal fylle dagene med. Du skal være voksenpersonen deres i perioden, men foreldrene må da være i stand til å tenke ut noe hvis barna ikke er modne nok til noen dager alene. Dette avhenger jo av hvor lenge det er hver dag og hvor mange dager det er snakk om.

Dersom mor og far ikke har noen ide, kan du vurdere hvor mye du skal legge i det. Du gjør foreldrene en stor tjeneste ved å stille opp over flere dager. Da er det ikke mye forlangt at foreldrene har noen tanker om hva som skal til for at dette blir ok. Er det noen aktiviteter de kan meldes på, f. eks. enten dagsaktiviteter, eller for en uke el.likn. Foreldrene skal evt betale, ikke du.

Dette kvalifiserer på ingen måte til å bruke egenmeldingsdager.

Endret av Olsen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Unger bør å skal kunne leke selvstendig, være ute å leke med venner. Om du vil aktivisere dem-dra på tur i skog, fjære, park. Steder hvor de kan utfolde seg, klatre, hoppe, utforske. Min 7-åring har aldri gått på SFO og er alene i ett par timer etter skolen. Ferdigoppskjært brød ligger å venter på han om han er sulten. Litt oppskjært grønnsaker så klarer han seg fint. Nå jobber jeg slik at jeg har ferie når han har ferie hele året. Men ungene er ute hele dagen. Sykler, leker og koser seg 

Anonymkode: 95be4...6d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt greia? Mor og far mener de kan være hjemme alene, men du har bestemt at det kan de ikke? Hvorfor overkjører du foreldrenes beslutning? 

Anonymkode: b54bc...736

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min 7åring har sluttet på SFO og det går helt fint :) Hun sluttet rett etter hun fylte 7 år. Går hjem fra skolen, ordner seg litt mat eller frukt, leser, ser på film, bytter Lego, er ute og sykler mm. Da skolen sluttet var hun hjemme mens jeg var på jobb. Null problem. Hun har fått mobiltelefon (en gammel Nokia) og hun kan også ringe meg på Facetime om det skulle være noe.

Når foreldrene har vurdert at barna er store og ansvarlige nok til å slutte på SFO så bør du kunne stole på det.

Anonymkode: e54fe...b92

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, Liven_ skrev:

barna er 9 og 10. 

Når de er 9 og 10 kan de fint være alene. Skjer det noe så er de jo to, og den andre kan varsle naboer eller ringe nødnummer.

Barna må få lære å være selvstendige. Du tror du er ansvarlig nå, men det er du ikke! Barn på den alderen er store nok til å være litt alene, de trenger ikke en klengete stemor som henger over skuldrene deres. Det er bare bra at de må aktivere seg selv. Det er slik de utvikler seg. Jeg var alene hjemme etter skolen fra jeg var 8 år, gikk helt fint. Lærte mye av det.

Vi trenger ikke flere pysete unger som har fått sydd puter under armene hele oppveksten. For da blir de ødelagt når de er store nok til å gå ut i den store verden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er mye yngre enn foreldre. Hvorfor det? 

Ble bare overrasket over at du hørtes så sinnsykt uerfaren og usikker ut generelt sett. Kanskje en tante/onkel/besteforelder burde passe barna? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Når de er 9 og 10 kan de fint være alene. Skjer det noe så er de jo to, og den andre kan varsle naboer eller ringe nødnummer.

Barna må få lære å være selvstendige. Du tror du er ansvarlig nå, men det er du ikke! Barn på den alderen er store nok til å være litt alene, de trenger ikke en klengete stemor som henger over skuldrene deres. Det er bare bra at de må aktivere seg selv. Det er slik de utvikler seg. Jeg var alene hjemme etter skolen fra jeg var 8 år, gikk helt fint. Lærte mye av det.

Vi trenger ikke flere pysete unger som har fått sydd puter under armene hele oppveksten. For da blir de ødelagt når de er store nok til å gå ut i den store verden.

Etter skolen noen timer helt ok, 10 timer fra de står opp til jeg er tilbake fra jobb - noe helt annet kanskje? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...