Gå til innhold

Nedlasting av musikk - kva er de interessert i?

Anbefalte innlegg

Gjest Still Crazee
Skrevet

Når det er spørsmål om å laste ned musikk her, har eg inntrykk av at det oftast er av typen fleire plateselskap yndar å kalla piratkopiering. Og då er det helst P2P-nettverk som er løysinga.

Men eg lurte eg:

- Kor mange er interesserte i å lasta ned musikk frå lovlege nedlastingssider, gjerne heilt gratis, om enn ikkje dei mest kjente artistane?

- Kor mange finn musikk via mp3-bloggar? (Både kjente og mindre kjente artisktar.)

Er det berre det kjente som er av interesse, eller er det nokre eventyrlystne her som gjerne prøver noko totalt ukjent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Når det gjelder musikk, så laster jeg ned fra WinMx, ett system jeg er kjempefornøyd med. Noen ganger bruker jeg også egne cd'er. Jeg laster ned musikk utifra hva jeg liker, og ikke hva som er populært. Frank Sinatra, Dean Martin, Nat King Cole, Bing Crosby, etc, går det mye av. Jeg finne mange sjeldne sanger, som jeg kan brenne på cd'er eller inn på min mp3-spiller. Det hender ofte at jeg også kjøper cd'er ol i butikken senere etter å ha hørt på sanger som er lastet ned..

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det finnes mye bra musikk som er fullstendig ukjent. Men jeg har bare ikke lagt noe krefter inn i det å finne det. Det siste jeg fant som var lagt ut til gratis nedlasting var fire sanger fra Kim Ljung.

Men stort sett kjøper jeg det jeg vil ha. Sjekker sangene her hjemme først, og kjøper cd-en senere.

Skrevet

Yvonne, er ikke du for ung til å høre på Sinatra og Dean Martin? :) Ikke det at det ikke er bra, hører jo mye på disse selv, men trodde en jente i din alder ville synes dette var for gammel musikk.

Når det er snakk om å laste ned lovlig musikk, så har jeg et par kommentarer:

Hvis det menes musikk fra ukjente artister, så er det dessverre sjelden jeg laster ned musikk fra egne, uavhengige artister fra deres nettsted. Det må være noe jeg har hørt om fra før. Eller at noen anbefaler de for meg. Det er mer fordi jeg ikke gidder å lete, enn at de ikke er bra nok. Men jeg husker jo det var stort med mp3.com. Der lå det veldig mange gratis og uavhengige artister til lovlig nedlasting.

Forøvrig finnes det endel kjente band og artister som tillater gratis nedlasting av show/livekonserter. Det finnes egne nettsteder for dette. http://www.archive.org/audio/etreelisting-...se.php?mode=mp3

http://bt.etree.org/

Men det andre jeg vil si at hvis platebransjen hadde gitt opp den håpløse kampen mot 'piratene', og heller lansert sin egen betalingsbaserte, offisielle nedlastingsside hvor man kan laste ned alt lovlig. Der hvor man bare peker nettleseren sin mot en eneste side, og er garantert god kvalitet, rask linje, alle artister, gode tags (etc.). Altså en kjempebra side hvor man har alt, uten å måtte laste ned alle slags andre program, åpne porter, vente i flere dager, og at halvparten som kommer ned er crap. Selv platebransjen må jo innse at deling over nettet er en genial måte å distribuere sitt innhold på (det er jo derfor folk holder på); man blir kvitt eksportører, spedisjon over atlanteren, transport og distribusjon til de respektive land, grossister, og kanskje platebutikker. (Det bør jo gjøre produktet billigere, også... ) Det er jo bare å se på postinger her i forumet. Det er ikke sjelden folk spør hvordan man kan laste ned musikk (og filmer). Da hadde det vært lett å bare si at man kan gå på den offisielle siden, betale 20,-/mnd eller hva som helst for å få riktig nedlasting. Jeg tror det er en viss betalingsvilje for akkurat det. Grunnen til at jeg laster ned er *tilgjengelighet*, ikke nødvendigvis at det er gratis. Så hvis jeg får ett sted hvor jeg kan laste ned alt, i god kvalitet, så er jeg happy. Til platebransjen vil jeg bare si: if you can't beat them, join them.

Skrevet
Yvonne, er ikke du for ung til å høre på Sinatra og Dean Martin? :)  Ikke det at det ikke er bra, hører jo mye på disse selv, men trodde en jente i din alder ville synes dette var for gammel musikk.

Hehe. Jo, kanskje. Men musikken blir ikke gammel, den lever evig ;) Frank Sinatra er den største, ingen over, ingen ved siden av. Men du har nok rett, men listepop har jeg vokst fra. Det hørte jeg på i 8. klasse. Man åpner fort øynene når man kommer på vgs vet du ;) . På skoleballet før jul var det en gutt, som jeg kjenner, som så ut som han var tatt ut fra 50/60-tallet. Måtte jo spørre om han etterlignet Frankie, og han så på meg og spurte overrasket; "jøss, hadde aldri trodd noen ville se det!". Så når vi møtes, diskuterer vi intellektuelt om Ol' Blue Eyes og hans verker(Rat Pack etc..) :ler: .

Nå vel, jeg har vel alltid vært litt "annerledes", men jeg er stolt av det :) .

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg laster vanligvis ned musikk jeg har hørt litt av på tv/radio, og vet jeg kommer til å like, ergo blir det stort sett kjente artister. Jeg kan også laste ned fra artister jeg aldri har hørt om, om jeg ser dem bli nevnt i div. musikk-tråder på nettet. Det betyr ikke at de er "ukjente", bare at jeg aldri har hørt om dem. Og for å si det som det er, så er jeg ikke så innmari oppdatert på musikkfronten, når det gjelder å kjenne til ulike artister og ulike sjangre.

Skrevet

laster ned både film og musikk.

Musikk fra winmx. er så dyrt i butikken ;)

Skrevet

For dei som har lyst å prøva litt ulik musikk, har Opera (trur FireFox skal gå òg) eller ein rss-lesar - besøk eller skriv inn adressa http://feeds.feedburner.com/free-music-downloads for å laste ned musikk.

Gratis, som adressa tyder på ;)

Og så er det veldig greitt å sleppa å gå rundt og leita etter musikk, men berre sjekka kva Opera har til meg (opptil fleire gongar for dagen. Eg har fleire feeds eg sjekkar ;))

Og for å svara på mitt eige spørsmål i startinnlegget: Eg lastar gjerne ned masse musikk frå mange ulike kjelder, og får tak i mange ulike artistar eg aldri har høyrt om (og sikkert aldri vil få høyra om utanom heller.)

Masse bra, og masse dårleg.

Skrevet

Og nå hadde Dagbladet nettopp en sak om gratis nedlastinger. Det er mange artister som legger ut en eller to sanger til fri nedlasting, enten på sine egne hjemmesider, eller på plateselskapet sine sider.

Så det er fullt mulig å få tak i ny og populær musikk helt gratis. Ikke så mange sanger, vanligvis en eller to, men det er faktisk ikke så verst bare det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er en uting å laste ned musikk fra nettet.

Ekte vare er mye bedre: CD'er fra butikken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man laster ikke ned musikk, tåpen. Man KJØPER den.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Man laster ikke ned musikk, tåpen. Man KJØPER den.

Man kan kjøpe og laste ned hvis man vil også. Faktisk fullt mulig, du O store mann/kvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...