Gå til innhold

Aggressiv hund, avlive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en pomeranian på 7 år. Han har alltid bjeffet mye og er tydelig nervøs. Vi tror og mener at vi har gjort "alt etter boka". Han har blitt sosialisert med både mennesker og andre hunder siden han kom til oss. Likevel er han alltid veldig nervøs rundt mennesker og spesielt hunder. Han står å bjeffer konstant på folksom går forbi, og glefser etter andre hunder. Han kan stå ved verandadøren og mase på å ut, da vi tar på han langlinen glefser han og biter. Han tar ting han ikke skal å når vi tar det fra han hopper han etter oss for å bite. Han klikker fullstendig når vi tar han ut av bilen etter endt kjøretur, og biter. Han er snill mot barn og har kun vist tegn til sinne, men aldri gått inn for å bite) på min sønn når det har blitt litt voldsom lek (noe jeg forsvarer hunden i) ellers er han rolig mot barn, men kan vise tegn til meg om at han vil være i fred og jeg ber da barna trekke seg unna. Vi har slått hard ned på atferden hans og regelrett gitt tilbake med samme mynt, men gan gir seg ikke. Han skal ha siste ordet og biter etter oss. Det i tillegg til konstant bjeffing på alt av lyder og bevegelser, så er vi lei. Vurderer sterkt å avlive han pågrunn av bitingen som er uprovosert. Han må tåle å få på båndet uten å angripe når han tydelig signaliserer at han ønsker å gå tur feks.

Anonymkode: 02083...65b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke kjekt når hunden er sånn. Dessverre er det slett ikke umulig at måten dere har håndtert på har eskalert situasjonen. En hund som glefser/biter gjør det fordi den forteller at den misliker det som blir gjort. Enten fordi det er vondt (hvis hunden har smerter), den er utrygg eller synes situasjonen er ubehagelig. Hvis man svarer igjen med å påføre ubehag, så er sjansen særdeles stor for at det vil gjøre at hunden vil bite enda mer. Den får jo bekreftet at den faktisk trenger å forsvare seg.

På samme måte så er det ikke anbefalt å ta ting fra hunden uten å gi noe tilbake. Det er naturlig for hunder å ha ressursforsvar og å forsvare det som de anser som sitt (de har ingen forståelse for "har ikke lov" og våre tanker om "mitt og ditt"). Det er derfor det er anbefalt å trene byttelek - hvis du gir meg X så får du noe enda bedre tilbake.

Dette høres ut som en utrygg hund hvor hans atferd har eskalert og blitt verre, antagelig i hvert fall delvis grunnet måten det har blitt håndtert på, selv om jeg skjønner dere har gjort det i god tro.

Hvorvidt dere bør avlive, skal jeg ikke uttale meg om. Men hvis dere ønsker å jobbe med atferden, så vil jeg anbefale kurs eller helst privattimer med en oppdatert hundeinstruktør som kan gi dere verktøy til hvordan dere skal gjøre hunden tryggere og hundeholdet kjekkere. Men hvorvidt dere er motiverte til dette, og hvordan livskvaliteten til hunden er, er jo noe dere må vurdere.

Hvis dere velger å avlive, og velger i fremtiden å få en ny hund, så vil jeg be dere om å sette dere inn i mer moderne oppdragelsesmetoder sånn at dere kan gjøre det dere kan for å unngå at dette skjer igjen. :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det dere har gjort galt, er å reagere, når dere skal ignorere. 

Anbefaler å ta kontakt med et omplasseringssenter som har peiling. Hvor de kan sette hunden ut i fosterhjem som faktisk kan noe med hundetrening. Slik at hunden får et forsøk på å få seg et godt liv. Hunden trenger noen som kan hunder, som kan gi hunden trygge rammer og et trygt liv. Noen med erfaring av nervøse hunder. Et liv med yngre barn som ikke hører etter, er ikke trygt for en nervøs hund. Nervøse hunder er skumler enn aggressive. For eierne vet at aggressive hunder vil bite og tar hensyn til det. En nervøs hund vil også bite, og de vil bite over den minste ting.

7 år for en pomeranian er ungt. De blir rundt 14 år, så har bare levd et halvt liv. 

Ikke avlive. Omplasser til noen som virkelig kan det. De vil kartlegge hva hunden trenger. Hva slags familie og livsstil den krever, og hva slags utfordringer hunden har. De vil også "fikse" hunden med trening, for så å finne et riktig hjem hvor nye eiere vil fortsette med den treningen. 

Anonymkode: d6cf9...4fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La veterinær sjekke den, i tilfelle noe som plager den.

Meld deg på et kurs. Dere har håndtert hunden feil

Anonymkode: 1b755...3d8

• Liker 1
Skrevet

Enig med de over som sier at det som regel er eieren som gjør noe galt selv om de tror de gjør det riktig, løsningen kan være å avlive hunden da den ikke har det bra men ikke fordi dere skal få ny hund.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 29.7.2017 den 22.55, Tabris skrev:

Det er ikke kjekt når hunden er sånn. Dessverre er det slett ikke umulig at måten dere har håndtert på har eskalert situasjonen. En hund som glefser/biter gjør det fordi den forteller at den misliker det som blir gjort. Enten fordi det er vondt (hvis hunden har smerter), den er utrygg eller synes situasjonen er ubehagelig. Hvis man svarer igjen med å påføre ubehag, så er sjansen særdeles stor for at det vil gjøre at hunden vil bite enda mer. Den får jo bekreftet at den faktisk trenger å forsvare seg.

På samme måte så er det ikke anbefalt å ta ting fra hunden uten å gi noe tilbake. Det er naturlig for hunder å ha ressursforsvar og å forsvare det som de anser som sitt (de har ingen forståelse for "har ikke lov" og våre tanker om "mitt og ditt"). Det er derfor det er anbefalt å trene byttelek - hvis du gir meg X så får du noe enda bedre tilbake.

Dette høres ut som en utrygg hund hvor hans atferd har eskalert og blitt verre, antagelig i hvert fall delvis grunnet måten det har blitt håndtert på, selv om jeg skjønner dere har gjort det i god tro.

Hvorvidt dere bør avlive, skal jeg ikke uttale meg om. Men hvis dere ønsker å jobbe med atferden, så vil jeg anbefale kurs eller helst privattimer med en oppdatert hundeinstruktør som kan gi dere verktøy til hvordan dere skal gjøre hunden tryggere og hundeholdet kjekkere. Men hvorvidt dere er motiverte til dette, og hvordan livskvaliteten til hunden er, er jo noe dere må vurdere.

Hvis dere velger å avlive, og velger i fremtiden å få en ny hund, så vil jeg be dere om å sette dere inn i mer moderne oppdragelsesmetoder sånn at dere kan gjøre det dere kan for å unngå at dette skjer igjen. :)

Men hva har vi gjort feil? Han elsker å gå tur, men vi får ikke lov til å ta på båndet. Han elsker også å kjøre bil, men når vi er ferdig vil han mer og biter etter oss, vi får ikke lov til p ta han ut. Når han har tatt noe, en sokk ol, bytter vi alltid med en godtbit, han tar godbiten og etterpå glefser etter oss fordi vi tok sokken. Han har alltid fått mye omsorg og vi skjermer gan fra situasjoner som han er utilpass i. Sånn som sa sønnen min var liten og lekte voldsomt. Vi tar han når han uprovosert biter. Ja han biter uprovosert. Vi har han han hos dyrlegen flere ganger for vi har tenkt at han muligens har vondt og at han er aggressiv pågrunn av det, men de har ikke funnet noe. 

Skrevet

Vi skal ikke ha hund eller noe som helst dyr igjen. Det er helt sikkert. 

• Liker 1
Skrevet
På 29.7.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Det dere har gjort galt, er å reagere, når dere skal ignorere. 

Anbefaler å ta kontakt med et omplasseringssenter som har peiling. Hvor de kan sette hunden ut i fosterhjem som faktisk kan noe med hundetrening. Slik at hunden får et forsøk på å få seg et godt liv. Hunden trenger noen som kan hunder, som kan gi hunden trygge rammer og et trygt liv. Noen med erfaring av nervøse hunder. Et liv med yngre barn som ikke hører etter, er ikke trygt for en nervøs hund. Nervøse hunder er skumler enn aggressive. For eierne vet at aggressive hunder vil bite og tar hensyn til det. En nervøs hund vil også bite, og de vil bite over den minste ting.

7 år for en pomeranian er ungt. De blir rundt 14 år, så har bare levd et halvt liv. 

Ikke avlive. Omplasser til noen som virkelig kan det. De vil kartlegge hva hunden trenger. Hva slags familie og livsstil den krever, og hva slags utfordringer hunden har. De vil også "fikse" hunden med trening, for så å finne et riktig hjem hvor nye eiere vil fortsette med den treningen. 

Anonymkode: d6cf9...4fc

Det er vell ikke bare å omplassere en hund som er SÅ nervøs? Han er ekstremt knyttet til ett familiemedlem, er han med oss andre får han diaré og ligger å sørger. Vi er helt rådløs. Omplassering tror jeg aldri han hadde taklet, så sånn sett er det bedre om han fikk slippe. Han har det tydelig ikke bra nå, å jeg skjønner ikke hva vi har gjort galt. Hatt hund før og de har ikke vært sånn, de har jo forskjellig personligheter, å det er tydelig at han er en meget engstelig hund. Jeg føler at å avlive ikke er greit, men hvor bra har han det nå, når han er så redd, aggressiv og knyttet til en person at han blir fysisk dårlig når vedkommende er på jobb eller butikken? Han får masse omsorg og kjærlighet av oss andre, å vi gjør ikke noe annerledes.

ts

Skrevet

Det dere har gjort galt er å "ta han". Å svare aggresjon med aggresjon eskalerer bare problemet. Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med en oppdatert atferdsterapeut/instruktør som kan komme hjem til dere og hjelpe dere med å se situasjonen og hvordan dere kan jobbe med dette. Alternativt å vurdere avlivning, fordi jeg er enig i at jeg tror at verken hunden eller dere har det bra slik det er nå.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...