Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortsatt litt skole igjen, men ikke så alt for mye. Har tenkt tanken på å flytte inn i et kollektiv når jeg begynner å jobbe (per i dag bor jeg hjemme). Jeg har ikke kjæreste, og jeg har ingen som kan kausjonere for meg med tanke på leilighetskjøp. Jeg hadde hatt råd til å kjøpe en liten leilighet, men jeg føler det gjerne ikke er så mye poeng i det om jeg kun etter et par år hadde følt for å ha litt mer plass (ala 2 - 3 soverom). Bor jeg i kollektiv kan jeg bo sentralt i byen, noe jeg ikke kan om jeg hadde kjøpt meg noe eget. Jeg kunne sikkert ha bodd hjemme enda lenger, men jeg føler det er på tide å flytte ut og vil gjerne ha litt mer frihet (kan ikke akkurat ta med meg eventuelle kjærester hjem hit). 

Kjøper jeg en leilighet ligger felleskostnadene alene på rundt 4000 - 5000. Til sammenligning kan jeg for 5000 få et rom i kollektiv som er ganske sentralt, og kan bruke f.eks to år på å spare meg opp litt penger. Har ikke jobb enda, men ser for meg at jeg i det minste vil få utbetalt rundt 30 000 i måneden (et lavt anslag) - og av det kan jeg nok spare minst 10 000 i måneden = 240 000. Hvem vet, kanskje jeg i mellomtiden finner meg noen.

Er det noen som har bodd eller som bor i kollektiv som voksen av denne eller en lignende grunn? Hvordan går det? Hvordan ser andre rundt deg på det?

Anonymkode: 97e9e...b42

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i kollektiv fra 30-35. 

Jeg ble ferdig utdannet relativt "sent" (typ 27-28) og valgte å starte eget firma, noe som betydde mye jobb og lite penger i oppstarten, da jeg var avhengig av å investere i programvare og utstyr. 

Jeg bodde først i typiske studentkollektiv, og leide alene i en periode 2-3 år før jeg fant ut at det ikke var noe for meg, fordi a) kollektiv var billigere og gav meg mer plass og høyere standard for pengene og b) fordi det var relativt ensomt å bo alene når man jobber mye. 

Etter en nøysom leteprosess der jeg blant annet la ut en annonse på finn.no selv, fant jeg et kollektiv som passet meg kjempegodt. En mann og en kvinne som var i nesten tilsvarende situasjon: en som jobbet freelance og ei som jobbet offshore. 

Jeg tenker at alder i seg selv ikke er et hinder for å bo i kollektiv. Det viktigste er nok at man finner riktig kollektiv. Finn noen som deler din livsstil eller visjon om hva slags bofellesskap kollektivet skal være. 

Eksempel på et kollektiv som ikke bare er for studenter: http://b13.blogspot.no/p/velkommen-til-kollektivet-vart-i.html

Anonymkode: 1836b...42c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor voksen da? 

Jeg kjenner til menn i 30 åra som bor i typisk guttekollektiv med 3-4 andre gutter og for meg er det ganske spess... Kunne aldri datet en mann som var så uvoksen og uetablert at han fortsatt bodde som en 20 åring. 

Men er du 26 år er du ikke nødvendigvis for gammel til en type kollektiv, men da ville jeg gått for de som er 1 person som leier ut rom i leiligheten sin/ønsker samboer. Ligger et par sånne annonser på finn og det er vel helt ok sånn sett utenifra. Kjedelig om man dater noen som bor sånn da, for det betyr jo musestille sex og flaue treff i gangen/stua.. 

Anonymkode: f5f38...6c1

Skrevet

Det hørtes veldig fornuftig ut. Tror jeg hadde gjort det samme i din situasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor voksen da? 

Jeg kjenner til menn i 30 åra som bor i typisk guttekollektiv med 3-4 andre gutter og for meg er det ganske spess... Kunne aldri datet en mann som var så uvoksen og uetablert at han fortsatt bodde som en 20 åring. 

Men er du 26 år er du ikke nødvendigvis for gammel til en type kollektiv, men da ville jeg gått for de som er 1 person som leier ut rom i leiligheten sin/ønsker samboer. Ligger et par sånne annonser på finn og det er vel helt ok sånn sett utenifra. Kjedelig om man dater noen som bor sånn da, for det betyr jo musestille sex og flaue treff i gangen/stua.. 

Jeg er 25 år gammel. Kjøper jeg leilighet selv har jeg ikke råd til noe som jeg vil ha i maks et par år uansett... Og ja, jeg ser helt klart poenget mitt med at en ikke akkurat kan ha høylytt sex med noen i et kollektiv, men det er i det minste mer rom for slike ting enn om en bor hjemme hos mor og far. Har jo alltids råd til å leie meg en leilighet litt lenger utenfor byen alene, men det er vanskelig å finne noe som er (1) møblert slik at jeg ikke behøver å kjøpe møbler, og (2) som er omtrent rundt 5000. For 5000 i sentrum får jeg bare et lite soverom - men mange hybler er ganske så oppusset og moderne med fine fellesområder. I tillegg er ofte kollektiver møblert, slik at jeg hadde sluppet å kjøpe billige greier på IKEA.

I realiteten hadde jeg nok klart å spare mer enn 10 000 i måneden - om jeg sparer 15 000 så kan jeg likevel leve bedre enn de fleste studenter gjør. Jeg kommer nok til å ta en tur i banken for å høre hva de har å si, men jeg har ganske mye studiegjeld, og ingen som kan kausjonere for meg. 

I store perioder har jeg bodd helt alene der jeg bor nå, og da ender jeg fort opp som en slags huleboer som ikke ser andre folk. Å bo i kollektiv kunne vært bra for meg så lenge jeg ikke ender opp med mennesker som ikke klarer å vaske etter seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Å bo i kollektiv som voksen blir mer og mer vanlig i Norge (særlig Oslo), og er allerede svært vanlig i andre europeiske og amerikanske storbyer. Jeg har flere venner og bekjente som er ferdig utdanna og i jobb, som bor i kollektiv. Det er ikke en selvfølge å kjøpe leilighet rett etter studier, og dersom man er single er det et svært gunstig valg. Det er mer sosialt og mye rimeligere enn å leie en leilighet for seg selv.

Det eneste man bør være obs på er at man flytter til et "voksenkollektiv". Det er ikke fristende å bo med en gjeng festglade førstegangsstudenter på tjue når man selv nærmer seg tretti og er i fast jobb.

Anonymkode: 2c408...425

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bo i kollektiv som voksen blir mer og mer vanlig i Norge (særlig Oslo), og er allerede svært vanlig i andre europeiske og amerikanske storbyer. Jeg har flere venner og bekjente som er ferdig utdanna og i jobb, som bor i kollektiv. Det er ikke en selvfølge å kjøpe leilighet rett etter studier, og dersom man er single er det et svært gunstig valg. Det er mer sosialt og mye rimeligere enn å leie en leilighet for seg selv.

Det eneste man bør være obs på er at man flytter til et "voksenkollektiv". Det er ikke fristende å bo med en gjeng festglade førstegangsstudenter på tjue når man selv nærmer seg tretti og er i fast jobb.

Anonymkode: 2c408...425

TS her. Ja, jeg har selv studert i utlandet, og det er ikke snakk om at en får kjøpe seg sin egen leilighet kort tid etter utdannelse. Der leies det i flere år etterpå. Det var sånn sett mye mer behagelig for meg å bo i utlandet siden jeg ikke opplevde det "presset" som er i Norge om å kjøpe seg noe eget å begynne på betale på det... jeg har jo åpenbart ikke noe i mot tanken om å bo i kollektiv, men jeg aner jo ikke hva andre rundt meg vil si. Samtidig så har jo de fleste jeg kjenner som har skaffet seg leilighet allerede både samboer og kausjonist, men det er likevel litt vanskelig å ikke sammenligne min livssituasjon med deres. Ville kun hatt råd til et lite oppussingsobjekt. 

Kjøpes det leilighet skal jo den også fylles opp med møbler - og det koster jo sitt. I et kollektiv som er møblert trenger jeg ikke stor mer enn det jeg allerede har, pluss noen panner, litt bestikk og noen glass...

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år gammel. Kjøper jeg leilighet selv har jeg ikke råd til noe som jeg vil ha i maks et par år uansett... Og ja, jeg ser helt klart poenget mitt med at en ikke akkurat kan ha høylytt sex med noen i et kollektiv, men det er i det minste mer rom for slike ting enn om en bor hjemme hos mor og far. Har jo alltids råd til å leie meg en leilighet litt lenger utenfor byen alene, men det er vanskelig å finne noe som er (1) møblert slik at jeg ikke behøver å kjøpe møbler, og (2) som er omtrent rundt 5000. For 5000 i sentrum får jeg bare et lite soverom - men mange hybler er ganske så oppusset og moderne med fine fellesområder. I tillegg er ofte kollektiver møblert, slik at jeg hadde sluppet å kjøpe billige greier på IKEA.

I realiteten hadde jeg nok klart å spare mer enn 10 000 i måneden - om jeg sparer 15 000 så kan jeg likevel leve bedre enn de fleste studenter gjør. Jeg kommer nok til å ta en tur i banken for å høre hva de har å si, men jeg har ganske mye studiegjeld, og ingen som kan kausjonere for meg. 

I store perioder har jeg bodd helt alene der jeg bor nå, og da ender jeg fort opp som en slags huleboer som ikke ser andre folk. Å bo i kollektiv kunne vært bra for meg så lenge jeg ikke ender opp med mennesker som ikke klarer å vaske etter seg selv.

Ok, du er ihvertfall ikke altfor gammel!
Men når du nærmer deg 30 er det ganske spesielt syntes jeg. Skjønner fordelen med sparing, men man skal jo utstråle orden og voksenhet også, og ikke leve som en tenåring, det har mye med livsstilen å gjøre da - om du bor i en leilighet med 1 annen voksen person stille og fornuftig, eller sammen med 3 andre hvor 2 skal feste og leve som tenåringer og du slenger deg på?
Kjenner til en DAME som bor i partykollektiv med 2 andre, det ser ut som en svinesti der, og det er rett og slett turnoff og sjokkerende å se en så usunn og barnslig livsstil på så gamle mennesker...  Veldig kleint første gang jeg var der på nach og hun plutselig ber oss om å hviske i gangen og det plutselig kommer frem at det bor fler der og det vi skal er å sitte inne på det knøttlille rommet hennes og vi hele tiden får "hysj" til oss for å ikke vekke noen.

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg bodde i kollektiv sammen med to andre fra jeg var 25 til jeg var 27. Vi var jevnaldrende, ferdig utdannet og i jobb, alle tre. Hadde ikke sjans til å etablere meg alene på boligmarkedet i den byen jeg bodde på den tiden, både pga lønnsnivå og pga manglende egenkapital da jeg var nyutdannet. Tiden i kollektivet gjorde det mulig å spare opp en god del penger. Jeg hadde ikke holdt ut i et kollektiv hvis vi hadde hatt veldig ulike holdninger til festing, nattero, orden og livsførsel generelt. Jeg var heldig med de jeg bodde sammen med :) Tror nok en del av sammenhengen var at vi var litt eldre enn 19, var i ordinært arbeid og liksom følte oss litt ferdig med studentfylla. Etter de to årene byttet jeg både jobb og bosted, til en bedre betalt jobb på et sted med billigere boliger. Jeg synes det var helt ok å bo slik for en periode, men siden jeg er av den introverte typen, synes jeg det var veldig godt å flytte for meg selv etter disse årene. Da hadde jeg bodd i en eller annen form for kollektiv/bofellesskap fra jeg begynte å studere som 19-åring. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, du er ihvertfall ikke altfor gammel!
Men når du nærmer deg 30 er det ganske spesielt syntes jeg. Skjønner fordelen med sparing, men man skal jo utstråle orden og voksenhet også, og ikke leve som en tenåring, det har mye med livsstilen å gjøre da - om du bor i en leilighet med 1 annen voksen person stille og fornuftig, eller sammen med 3 andre hvor 2 skal feste og leve som tenåringer og du slenger deg på?
Kjenner til en DAME som bor i partykollektiv med 2 andre, det ser ut som en svinesti der, og det er rett og slett turnoff og sjokkerende å se en så usunn og barnslig livsstil på så gamle mennesker...  Veldig kleint første gang jeg var der på nach og hun plutselig ber oss om å hviske i gangen og det plutselig kommer frem at det bor fler der og det vi skal er å sitte inne på det knøttlille rommet hennes og vi hele tiden får "hysj" til oss for å ikke vekke noen.

Utstråler jeg større grad av voksenhet da om jeg bor i en knøttliten leilighet som virkelig er et ekte oppussingsobjekt...? Med de billigste IKEA-møblene som finnes siden jeg neppe har råd til stort mer enn det? Jeg har jo ikke akkurat planer om å bo med 19-åringer, og tviler på at 19-åringer vil bo med meg heller. Om jeg finner meg noen mer rundt min egen alder så hadde det kanskje fungert. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg bodde i kollektiv sammen med to andre fra jeg var 25 til jeg var 27. Vi var jevnaldrende, ferdig utdannet og i jobb, alle tre. Hadde ikke sjans til å etablere meg alene på boligmarkedet i den byen jeg bodde på den tiden, både pga lønnsnivå og pga manglende egenkapital da jeg var nyutdannet. Tiden i kollektivet gjorde det mulig å spare opp en god del penger. Jeg hadde ikke holdt ut i et kollektiv hvis vi hadde hatt veldig ulike holdninger til festing, nattero, orden og livsførsel generelt. Jeg var heldig med de jeg bodde sammen med :) Tror nok en del av sammenhengen var at vi var litt eldre enn 19, var i ordinært arbeid og liksom følte oss litt ferdig med studentfylla. Etter de to årene byttet jeg både jobb og bosted, til en bedre betalt jobb på et sted med billigere boliger. Jeg synes det var helt ok å bo slik for en periode, men siden jeg er av den introverte typen, synes jeg det var veldig godt å flytte for meg selv etter disse årene. Da hadde jeg bodd i en eller annen form for kollektiv/bofellesskap fra jeg begynte å studere som 19-åring. 

Er noe slikt jeg skulle likt å finne meg! Jeg har bodd veldig lite i kollektiv i løpet av mine 6 år med studier; 2/6 år ble brukt i kollektiv, men ikke i resten - så kanskje jeg har litt "kollektiv-tålmodighet" igjen å tære på? ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Er "problemet" her om du fremstår voksen nok eller ikke? Slik boligmarkedet er noen steder i landet er det vel ingen som rynker på nesa over at man bor i kollektiv? I min verden er ikke dette noe jeg hadde måttet forsvare for noen. Finn deg et kollektiv med folk i samme situasjon som deg og spar opp penger. 

Anonymkode: 21773...f38

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utstråler jeg større grad av voksenhet da om jeg bor i en knøttliten leilighet som virkelig er et ekte oppussingsobjekt...? Med de billigste IKEA-møblene som finnes siden jeg neppe har råd til stort mer enn det? Jeg har jo ikke akkurat planer om å bo med 19-åringer, og tviler på at 19-åringer vil bo med meg heller. Om jeg finner meg noen mer rundt min egen alder så hadde det kanskje fungert. 

Nei men om du lar vær å være så gjerrigknark og spare litt mindre, så har du råd til en større to roms vettu!
Og ja , de fleste førstegangs hjemmene jeg kjenner til har vært ikea møbler og resten fra gis bort på finn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du tenkt å finne deg en ekstrajobb ved siden av studiene som gir hele 30.000 kr utbetalt, om jeg får lov å spørre? Hva slags studier er det, som tillater så mye jobbing ved siden av? Det må jo være minst en 100% stilling om ikke mer?

Anonymkode: 9e1f1...128

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du tenkt å finne deg en ekstrajobb ved siden av studiene som gir hele 30.000 kr utbetalt, om jeg får lov å spørre? Hva slags studier er det, som tillater så mye jobbing ved siden av? Det må jo være minst en 100% stilling om ikke mer?

Anonymkode: 9e1f1...128

TS her. Tråden min handler om å bo i kollektiv etter at studiene er ferdig, altså når jeg begynner i full jobb! 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er "problemet" her om du fremstår voksen nok eller ikke? Slik boligmarkedet er noen steder i landet er det vel ingen som rynker på nesa over at man bor i kollektiv? I min verden er ikke dette noe jeg hadde måttet forsvare for noen. Finn deg et kollektiv med folk i samme situasjon som deg og spar opp penger. 

Anonymkode: 21773...f38

TS. Egentlig ikke, personlig har jeg ikke noe mot å bo i kollektiv som voksen. Hadde vært verre om jeg hadde fortsatt å bo hjemme. ;) Jeg ser jo det at noen gjerne vil lure hvorfor jeg ikke bare kjøper meg noe eget, men det er jo ikke vanskeligere enn at jeg kun ville hatt råd til noe pittelite som ikke er i særlig god stand, og at jeg ikke har kausjonist. Snakker jo ikke om å bo med 6 studenter akkurat. Kommentaren min var mer en reaksjon på en av de andre tilbakemeldingene her i tråden om at "men man skal jo utstråle orden og voksenhet også", som hun da tydeligvis mente jeg ikke ville gjøre om jeg bodde i et kollektiv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...