Gå til innhold

Mobil til barn og skilte foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på en ting. Når foreldrene er skilt, trenger man da ikke å være enige om når barnet skal få mobil?  Her kunne 7 åringen i huset fortelle at hun fikk mobil av sin mormor til burdagen sin forje uke, noe som var avklart med mor. Men mor har ikke avklart dette med far, som har hovedomsorgen. Dette synes far er merkelig.

Ingen av foreldrene bor i et boligfelt, så det er ikke sånn at hun trenger telefon for at man skal få tak i henne til tlf middag eller leggetid. Hun kunne også fortelle at telefonen blir brukt til å spille zombie spill

Anonymkode: 8f191...3fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel mormor som har trakket i salaten.

Og så må du slutte å skrive forje. Det heter forrige.

Anonymkode: 00acb...394

• Liker 3
Skrevet

Tråkka rett i salaten mor og mormor. Kan hun ha tlf uten abonnement feks:a034:

AnonymBruker
Skrevet

Hvem betaler mobilregningen? Og eventuelle kostnader når det gjelder spill?

Anonymkode: 9efdd...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Hørte om et barn som fikk iphone hos mamma, men fikk ikke lov til å ta den med når h*n var hos pappa. Endte med at barnet fikk en smarttelefon hos pappa også, med annet simkort. Det barnet er forøvrig vokst opp til å bli skikkelig bortskjemt og utakknemlig.

Får barnet her ha med seg telefonen til pappa, eller er det en mammating? 

Du spør om foreldrene trenger å være enig. Det hadde vært det beste hvis alle skilte foreldre kunne blitt enig om alle detaljer som angår deres barn. Men det finnes ikke noen lov som forbyr mennesker å være sure, meggete, kranglete og generelt drittsekker.

Du lurer kanskje på hva far kan gjøre med at barnet fikk smarttelefon i en alder av 7 som hun spiller zombiespill på, uten at han ble spurt om det var greit først. Det lurer jeg på også. Regner med at dere allerede har klippekort hos familevernkontoret, muligens er barnefordeling allerede prøvd i retten siden far har hovedomsorg.

Anonymkode: c36e6...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altfor tidlig. Ta fra mobiltelefonen og lever til mormor igjen. Si til ungen ut å lek og få gjørme på bena og bark og grønske på buksa

Anonymkode: 27d57...f5d

• Liker 1
Skrevet

Barnets alder kan sikkert diskuteres.  Dette avhenger av modenhet og bruken. 

Men jeg er først og fremst opptatt av at foreldrene er enige. Men det ender til slutt opp med at den som har bosted barnet tar den endelige avgjørelsen

Til deg TS som er far og mann. Det  du  bør tenke på at når du gir fra deg bosted på barnet, er at mor bestemer det aller meste. Det er ikke bare dette du må gi deg på, men det aller meste. Derfor er DELT BOSTED det eneste riktige. Dekr bosted kan være 60/40. Det er ikke absolutt nødvendig med 50/50. Skilnaden på samvær og delt bosted  er plikter og rettigheter ovenfor barnet. 

Lykke til med kampen videre. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Peter007 skrev:

Barnets alder kan sikkert diskuteres.  Dette avhenger av modenhet og bruken. 

Men jeg er først og fremst opptatt av at foreldrene er enige. Men det ender til slutt opp med at den som har bosted barnet tar den endelige avgjørelsen

Til deg TS som er far og mann. Det  du  bør tenke på at når du gir fra deg bosted på barnet, er at mor bestemer det aller meste. Det er ikke bare dette du må gi deg på, men det aller meste. Derfor er DELT BOSTED det eneste riktige. Dekr bosted kan være 60/40. Det er ikke absolutt nødvendig med 50/50. Skilnaden på samvær og delt bosted  er plikter og rettigheter ovenfor barnet. 

Lykke til med kampen videre. 

TS skriver at far har hovedomsorgen, jeg tolker det slik at bosted er hos far. Han har altså ikke gitt fra seg bosted til mor.

Mor gir en gave til barnet når det har samvær hos mor, og det kan ikke far legge seg opp i, kan han vel?

Men hva kan han gjøre? Nekte barnet å bruke telefonen, også hos mamma? Familievernkontoret? Rettsak er vel uaktellt siden barnet allerede bor hos far.

Du skriver at den med bosted tar den endelig avgjørelsen. Hva skal far gjøre her for å gjennomføre sin avgjørelse?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt dette skulle vært avklart mellom foreldrene. Når barnet har fått telefonen, er det i grunnen for sent, det vil ikke gjøre noe godt å ta den fra henne, men jeg synes du skal ta en prat med mor (hvis dere klarer å samarbeide), uttrykke at du synes dette skulle vært en samtale mellom dere to og i fellesskap sette noen regler for bruken av denne mobilen.

Anonymkode: 3b84d...9fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altfor tidlig. Ta fra mobiltelefonen og lever til mormor igjen. Si til ungen ut å lek og få gjørme på bena og bark og grønske på buksa

Anonymkode: 27d57...f5d

Kjære vene er det mulig å være så tåpelig?

Anonymkode: 2d6e8...4b0

AnonymBruker
Skrevet

Om barnet kun bruker mobilen til spilling så spiller det vel ingen rolle uansett. Lag avtale med brnet ang. spilling og når hun kan ha telefonen. Når tiden kommer til at hun vil bruke / trenger å bruke telefonen til å ringe / sende sms så kan du enkelt kjøpe kontaktkort. Min 7åring har det på sin telefon (hun har den så hun kan ringe meg etter skolen når jeg er på jobb). Utover det skal telefonen ligge i en skuff på kjøkkenet. Hun har ikke fri tilgang :)

Jeg hadde ikke giddet å lage noe kamp over dette. Mormor kjøpte telefon til barnet. Jaja, kanskje ikke det smarteste uten å ha avklart det med deg, men la den gå. Vi gjør alle usmarte ting innomellom ;)

Anonymkode: c5b1b...b97

Gjest mimoe
Skrevet

Vil nå si at dette er en avgjørelse mor kan ta alene når barnet er der. 

Er du imot dette kan du bare si at mobilen må bli igjen hos mor og ikke brukes hos deg.

Skulle mor feks vært med å bestemt om hun fikk ha ipad/tv/playstaition hos deg?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit at mor lar mormor dele ut en mobiltelefon når du har hovedomsorgen. Stor forskjell på mobil og playstation som det nevnes her. 

Er dessverre mer og mer vanlig at 7åringer har mobil. Siden skaden allerede har skjedd bør dere bli enige om noen regler. Og si ifra at slike avgjørelser ikke skal tas uten deg igjen! 

Anonymkode: 4477d...e85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig gjort uten å ha snakket om det. Voksne mennesker gjør ikke slikt. De kommuniserer først. 

Anonymkode: 8f837...af1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at far har hovedomsorgen, jeg tolker det slik at bosted er hos far. Han har altså ikke gitt fra seg bosted til mor.

Mor gir en gave til barnet når det har samvær hos mor, og det kan ikke far legge seg opp i, kan han vel?

Men hva kan han gjøre? Nekte barnet å bruke telefonen, også hos mamma? Familievernkontoret? Rettsak er vel uaktellt siden barnet allerede bor hos far.

Du skriver at den med bosted tar den endelig avgjørelsen. Hva skal far gjøre her for å gjennomføre sin avgjørelse?

Far bør diskutere det med mor. Han må gjøre en helhetsvurdering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...