Gå til innhold

Barn med Asbergers

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :) 

er det noen her inne som har erfaring med barn med Aspergers? 

Jeg er tanta til en gutt på 4 år. Jeg har alltid syns at det har vert ett eller annet som ikke " stemmer " med gutten. Jeg ønkser ikke å sette barnet i bås, er jo ikke sikkert at det er Aspergers, men gutten sliter hvertfall i hverdagen å vist en vet hva det er eller hva som plager han så er det også lettere å legge til rette for. Jeg har fundert mye på hva det kan vere, jeg vet jo at det er vanlig med en fase der de vil vise at det er egne individ, det er helt naturlig. Men dette har liksom pågått så lenge. 

Gutten slår og biter veldig mye. Han mangler gjensynsglede og sier sjeldent hei til andre mennesker. Med matsituasjoner så vil han ikke sitte "ordentlig", han spiser ikke maten sin men begynner gjerne å bite de andre rundt, han smiler når han biter og av og til stikker han gaffelen i hånda på andre uten at han er sint på forhand. Jeg ser at foreldra strever med å lære han empati,men uansett hva de sier så går det ikke inn, han gir seg ikke. Han har dårlig utviklet språk, det er vansklig å høre hva han sier, jeg må ofte be han gjennta det og da blir han veldig sint forstålig nok, for i hans hode høres det sikkert helt rett ut det han sier. Han har veldig få interesse innen lek, jeg sa her en dag at nå har onkel kjøpt seg ny bil, han kommer snart så den må vi se på etterpå. Jeg sa at det var en time til han kom og at det var veldig lenge,men han var fult bestemt på å stå på parkeringsplassen å vente til han kom uansett hva jeg prøvde å finne på med han. Har han først fått noe på hjerne så glemmer han det ikke og han er ikke lett å avlede eller ta han med på nye aktiviteter. Han er veldig interessert i biler, vet mange bilmerker. Men når man prater med han er han liksom så mye tommere i blikke en andre barn, akkuratt som an ikke er tilstede på et " vanlig " nivå. Han er ikke interessert i fysisk kontakt, en sjelden gang setter han seg på fanget eller tar i mot en klem, men det er ikke ofte.Noen ganger så tenker jeg at det ikke er noe galt fordi han kan ha "lyse" øyeblikk, der han kan virke helt normal. Noen som har erfaring med barn med aspergers? kan det fungere fint senere??

Endret av Kamilla86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter asperger. Dersom gutten skal utredes bør det være mer generelt, ikke med tanke på én diagnose. 

Veien man kan gå er at barnehagen kontakter ppt eller gjennom barnets fastlege

Skrevet

Jeg vet vegen å gå, men dette er ikke noe jeg får gjort noe med desverre. Men syns selvsagt det er synd til lenger gutten går uten tilrettelegging og vegleding i frå fagpersonal. Lurer bare på om mistanken min kan vere noe i eller om det er helt på jordet. 

Skrevet

Du er ikke helt på bærtur ved å mistenke at barnet kanskje har en diagnose innen autismespekteret altså. Vil ikke foreldrene søke hjelp til barnet? Det er viktig å få hjelp tidlig om det skulle være noe innen autismespekteret og for meg høres det ut som både barn og foresatte trenger hjelp. 

Har selv en gutt med diagnose i autismespekteret (barneautisme) og kjenner igjen mye av det du beskriver her. 

Har du snakket med foreldrene? Foreslått at de kan be om hjelp? Har barnet ekstra ressurs i BHG? 

• Liker 1
Skrevet

Det bar "bra". Nei foreldra er veldig i forsvarssposisjon, de godgjør atferden. Han er bare :sulten,trøtt,vert en lang dag, har hatt feber, kløe av tøymiddelet, bare inni en liten periode, det har ikke vert sån før så dette går nok over. Alle mulige unnsjyldninger, jeg syns jo det er dumt, for hadde de fått hjelp så hadde det kanskje vert det beste for barnet. Det er vel vanlig å gå litt i forsvar?? når det selv merker at alt ikke er som det " skal".  Barnet har ikke ekstra ressurs i barnehagen nei, gutten er veldig lite i barnehage også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...