Gå til innhold

Startlån / Grunnlån fra Husbanken

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Et familiemdl. som er uføretrygdet,og som nyleg har sendt inn elektronisk   søknad om startlån  til boligkjøp igjennom  husbanken.. Undres på  om noen som har ærfaring hvor lang behandlingstid ein kan forvente,og mulighetene for å få tilsagn om lån....

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Der er omtrent 300 kommuner i Norge som alle behandler startlån i sitt eget tempo. Har personen søkt startlån eller lån på Husbanken sine sider, så er dette feil. Og cil følgelig neppe gi et ønsket svar om det blir besvart overhode. Søknaden skal til kommunen. 

Å løfte opp telefonen på mandag og ringe den aktuelle kommuen vil gi deg de svarene ingen av oss her inne er i stand til å gi deg. 

Anonymkode: f6339...932

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan også nevne at startlån og grunnlån er to forskjellige ting. Grunnlån kan hvem som helst søke om og dette søker du direkte til Husbanken. 

Anonymkode: 20e71...82d

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan også nevne at startlån og grunnlån er to forskjellige ting. Grunnlån kan hvem som helst søke om og dette søker du direkte til Husbanken. 

Anonymkode: 20e71...82d

Har etterhvert funnet utav at det er 2 forskjellige lånetyper......Startlån må gå igjennom "treghetsmølla" i kommune,Nav,Husbanken,og vil venteleg ta ca 1/2 år.......Grunnlån er venteleg mer myntet på omsorgsboliger o.l vil eg tru...

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Et familiemdl. som er uføretrygdet,og som nyleg har sendt inn elektronisk   søknad om startlån  til boligkjøp igjennom  husbanken.. Undres på  om noen som har ærfaring hvor lang behandlingstid ein kan forvente,og mulighetene for å få tilsagn om lån....

Jeg sjekket opp i dette med lån gjennom kommunen, som formidler boliglånene fra Husbanken, i fjor. Det som sto på betingelsene deres, var at man måtte først søke om og få avslag i to vanlige banker først, før det kunne bli aktuelt med lån i Husbanken/kommunen. Har ditt familiemedlem søkt i vanlige banker, og kan han/hun dokumentere disse avslagene?

Jeg orker ikke google og lete meg frem til de betingelsene nå, men det sto nederst på en liste over betingelser og krav de satte til sine lånetakere. Dette var Oslo kommune, men jeg regner med at betingelsene er så godt som de samme i alle kommuner. Det står forresten opplyst om dette kravet i denne artikkelen i E24:

"Det skal imidlertid ikke være mulig å velge: Et krav for å få Startlån er nemlig at du ikke får låne det du trenger til boligkjøpet av en vanlig bank. "

Anonymkode: 9b1e7...c23

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket opp i dette med lån gjennom kommunen, som formidler boliglånene fra Husbanken, i fjor. Det som sto på betingelsene deres, var at man måtte først søke om og få avslag i to vanlige banker først, før det kunne bli aktuelt med lån i Husbanken/kommunen. Har ditt familiemedlem søkt i vanlige banker, og kan han/hun dokumentere disse avslagene?

Jeg orker ikke google og lete meg frem til de betingelsene nå, men det sto nederst på en liste over betingelser og krav de satte til sine lånetakere. Dette var Oslo kommune, men jeg regner med at betingelsene er så godt som de samme i alle kommuner. Det står forresten opplyst om dette kravet i denne artikkelen i E24:

"Det skal imidlertid ikke være mulig å velge: Et krav for å få Startlån er nemlig at du ikke får låne det du trenger til boligkjøpet av en vanlig bank. "

OK ! .....Takker for info.og har ettehvert funnet ut d  spesielle vilkår for startlån.....Og at kravene er  blitt skjerpet,og innstramning der som i andre banker....

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er totalt forskjellige i for eksempel to nabokommuner, så at du ikke gidder å google og ts ikke opplyser om hvilken kommune, gjør at svarene her inne blir som å snakke til veggen. 

Noen kommuner gir opp til 2,75 mill, andre gir bare topplån til 200 000. Noen har betingelsene om avslag i bank andre gir til alle som har inntekt under kr. X. Så dette er sterkt variabelt. 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er totalt forskjellige i for eksempel to nabokommuner, så at du ikke gidder å google og ts ikke opplyser om hvilken kommune, gjør at svarene her inne blir som å snakke til veggen. 

Noen kommuner gir opp til 2,75 mill, andre gir bare topplån til 200 000. Noen har betingelsene om avslag i bank andre gir til alle som har inntekt under kr. X. Så dette er sterkt variabelt. 

ikkje enkelt å sette seg inni hverken  vilkårene,eller  reglene  m.m  for husbanken,eller andre banken...Kjem vel litt an på saksbehandler ,og hvor stort press ..Og det kan variere  fra kommune til kommune .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...