Gå til innhold

Hvor lang tid må jeg vente på at Somac virker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet så må man ha en diagnose først. De finner ikke noe galt hos meg på gastroskopi, jeg har bare for mye syreproduksjon. 

Hvis du bare får det av frukt og grønt, så spørs det. Spør legen.

Anonymkode: e0975...b41

Takk for svar begge to. Jeg har ikke tatt gastoskopi fordi fastlegen sier jeg må irritere magen ved å drikke kaffe og spise mat som gir meg syreplager, men det orker jeg ikke for da klarer jeg ikke konsentrere meg på jobb og kaster opp etter hvert måltid. Får plager av flere ting enn bare frukt og grønt, men de matvarene er enklere å styre unna enn grønnsaker. Skal uansett spørre fastlegen selvom jeg ikke har noen ordentlig diagnose. 

Anonymkode: 31f64...19f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sverger til Nexium. Har prøvd ALT - altså reseptfritt: zantac, gaviscon, novaluzid, rennie, pepciduo (?), link, somac og resept: nexium, somac, zantac/ranitidin. Min nå trofaste følgesvenn er nexium, og den har gitt meg et nytt liv. Tar i tillegg gavison hvis det surner ekstra.

Anonymkode: a77fc...fa9

AnonymBruker
Skrevet
På 29.7.2017 den 21.21, Emera skrev:

Så du har kroniske plager? Du får Nexium på blå resept? Den er ellers dyr, har jeg forstått.

Jeg har den på blå, men vet de har trinnbytte til en billigere versjon. Nexium koster til vanlig ca 329 for 100 tabl. mener jeg. Trinnpris er 119 eller noe.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har den på blå, men vet de har trinnbytte til en billigere versjon. Nexium koster til vanlig ca 329 for 100 tabl. mener jeg. Trinnpris er 119 eller noe.

Fra FK:
"

100 stk. (boks) 
528267
Blå resept
Byttegruppe
363,50 (trinnpris 112,70)

"

Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal du ha! Jeg hadde egentlig trodd den var enda dyrere.

Endret av Emera
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar begge to. Jeg har ikke tatt gastoskopi fordi fastlegen sier jeg må irritere magen ved å drikke kaffe og spise mat som gir meg syreplager, men det orker jeg ikke for da klarer jeg ikke konsentrere meg på jobb og kaster opp etter hvert måltid. Får plager av flere ting enn bare frukt og grønt, men de matvarene er enklere å styre unna enn grønnsaker. Skal uansett spørre fastlegen selvom jeg ikke har noen ordentlig diagnose. 

Anonymkode: 31f64...19f

Du må ikke irritere magen med mat du ikke tåler, men du må slutte med alt av syrenedsettende. Gaviscon ol går bra. Dette får man beskjed om på innkallingen. Tror det var en uke man må slutte med Somac/Nexium ol. 

Anonymkode: e0975...b41

AnonymBruker
Skrevet

ca. 3 dager. Må tas en time før måltid og til samme tid hver dag. 

Anonymkode: 9435d...3f5

Skrevet

Jeg fikk legetime mye fortere enn ventet, så jeg var der i dag. Fikk Omeprazol (Losec), og skal ta dem i et par uker. Virker de ikke blir det, grøss, gastroskopi. Jaja.

Er det forresten noen som har prøvd syrefri kaffe? Jeg har kjøpt en pose, men tør ikke helt å prøve. :rodme:

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Emera skrev:

Jeg fikk legetime mye fortere enn ventet, så jeg var der i dag. Fikk Omeprazol (Losec), og skal ta dem i et par uker. Virker de ikke blir det, grøss, gastroskopi. Jaja.

Er det forresten noen som har prøvd syrefri kaffe? Jeg har kjøpt en pose, men tør ikke helt å prøve. :rodme:

Bare til info: Det går an å få gastroskopi i narkose. De vil jo helst at du skal ta det på vanlig måte, men jeg har gjort det flere ganger i narkose fordi jeg klarer det bare ikke.

Skrevet

Bare til info: Det går an å få gastroskopi i narkose. De vil jo helst at du skal ta det på vanlig måte, men jeg har gjort det flere ganger i narkose fordi jeg klarer det bare ikke.

Takk for tips, jeg vet om det. Det blir heldigvis i narkose for meg av ulike grunner. Ellers ville det ikke blitt noen skopi på meg, nei. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle til for at du fikk narkose? Holdt det at du sa det var nødvendig, eller måtte du prøve på vanlig måte først? Sto det i henvisning fra fastlegen?

Jeg er i den situasjonen at jeg trenger narkose for å klare mange undersøkelser. Den avdelingen på sykehuset der jeg var innlagt vet om det, men det er ikke der jeg vil få videre oppfølging. Fastlegen har ikke fått med seg at jeg har vært i narkose på diverse undersøkelser, fra han får jeg høre "xx er verre, og det har du jo klart". Ja da, hysterisk, masse beroligende på forhånd og narkose mens det sto på. Jeg er bare så redd jeg hver gang jeg skal ha en ny undersøkelse eller behandling må jeg prøve på vanlig måte først. Det er visst forventet at jeg skal være "herdet" nå som jeg har vært gjennom så mye, Det har jeg ikke, tvert imot.

Anonymkode: 9912a...c0c

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle til for at du fikk narkose? Holdt det at du sa det var nødvendig, eller måtte du prøve på vanlig måte først? Sto det i henvisning fra fastlegen?

Jeg er i den situasjonen at jeg trenger narkose for å klare mange undersøkelser. Den avdelingen på sykehuset der jeg var innlagt vet om det, men det er ikke der jeg vil få videre oppfølging. Fastlegen har ikke fått med seg at jeg har vært i narkose på diverse undersøkelser, fra han får jeg høre "xx er verre, og det har du jo klart". Ja da, hysterisk, masse beroligende på forhånd og narkose mens det sto på. Jeg er bare så redd jeg hver gang jeg skal ha en ny undersøkelse eller behandling må jeg prøve på vanlig måte først. Det er visst forventet at jeg skal være "herdet" nå som jeg har vært gjennom så mye, Det har jeg ikke, tvert imot.

Anonymkode: 9912a...c0c

Første gangen fikk jeg det pga panikkangst (var ganske liten da, 10 år kanskje)... Andre gangen sa jeg at jeg kunne prøve først (var eldre og ikke så redd) - men klarte det ikke. Fikk slangen rett forbi svelget og da sa legen det bare gikk bedre herifra, men begynte å brekke meg helt voldsomt og fikk ikke til å trekke pusten mens legen bare fortsatte å trykke nedover så endte meg at jeg slo legen og rev den ut selv. Var helt lilla i ansiktet. Forklarte kun dette til legen, så fikk jeg henvisning med narkose. Tredje gang sa jeg bare at jeg nektet om jeg ikke fikk narkose (og bedyret hvor godt jeg tåler narkose). Det stod i henvisning ja. De skriver det i overskriften og de sendes ofte til forskjellige steder pga narkose må gjøres på sykehus som oftest.

Det kan være de ber deg prøve med beroligende først, men vet en del fortsatt ikke klarer det (meg inkludert). Bare nekt. :P 

Hehe, samme her! Har gjort alt mulig, men det er jo like faens jævlig hver gang likevel.. Tenkte alt ble bedre når jeg bare ble "voksen", men det er jo om ikke annet egentlig verre nå! 

AnonymBruker
Skrevet

virker ikke Somacen nå, så virker den aldri. Gå til lege. 

(Tråden er snart en uke gammel.)

Anonymkode: 0f540...98e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

virker ikke Somacen nå, så virker den aldri. Gå til lege. 

(Tråden er snart en uke gammel.)

Anonymkode: 0f540...98e

Den er snart en uke gammel, ja. Men jeg anbefaler deg å lese den likevel. Les for eksempel innlegg #28. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...