AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Da er situasjonen slik at jeg må flytte, og ut på leiemarkedet som enslig. Jeg er på aap, jobber bittelitt ved siden av. Målet mitt er å komme i arbeid, men det er ingen garanti for at jeg klarer det, kan være jeg ender opp på uføre. Uansett, jeg lever et rolig og ryddig liv, jeg har aldri vært for sen noensinne med huseleie, har syv års høyere utdanning, ser på meg selv som et like mye (eller lite) ordentlig og dannet menneske som andre. Jeg er glad i ærlighet, men ser jo det potensielle problemet med at utleiere ikke nødvendigvis ser forbi nav-stempelet. Så hva gjør man? Halvsannheter? (Som å bare si hva jeg jobber med når jeg jobber, unnlate å nevne nav-biten). Eller rett ut: Jeg går på aap, håper å få til en endring, men kan ikke love enda at jeg blir helt uavhengig av nav). Ser for meg at den siste varianten ikke ender særlig bra... Hva tror dere? Erfaringer fra både leietakere i samme situasjon og utleiere er velkommen! Anonymkode: d537e...a98
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 Nei det varer ikke lengst når man går på nav. Jeg sa at jeg jobbet med det jeg hadde lyst til å jobbe med som jeg drev med før jeg ble syk, fikk ikke noe mere spm rundt det og fikk lieligheten. Anonymkode: e24e6...5a2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 Du kan si at du jobber med det du er ansatt som og nevne utdanningen din. Hadde ikke nevnt nav, nettopp pga stigmaet. Det er jo ikke løgn, bare ikke hele sannheten... Ville lagt til at du er sikker betaler, rolig person og ikke dyr (dersom det da stemmer ) Anonymkode: 4a8a2...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 Jeg vil si ærlighet varer lengst ja. For det første - det er lett nok å finne ut av hva en persons situasjon er. Jeg har leid ut leiligheten min tidligere, og de som er seriøse legger ved rikelig med dokumentasjon. Siste leietakere var begge i full stilling (hvilket jeg også kunne se ved et nettsøk), og la ved HR-ansatt ved bedriften de jobbet i som referanse. Hvor kresen utleier er kommer HELT an på hva slags leiemarked du begir deg ut på, utleiers situasjon og prisleie. Jeg kan i hvert fall si at det er en del som kanskje kunne leid ut til deg uansett, men vil droppe det om de tar deg i løgn. Skriv en vennlig presentasjon av deg selv, slik som her. Har du en veldig god "record" som leietaker, kan du jo oppgi tidligere utleiere, og de kan bekrefte alt. Anonymkode: 91e14...3e4 1
Live88 Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, aap og på jakt etter et nytt sted å bo. Var på visning og når jeg fikk spørsmålet om hva slags jobb jeg hadde valgte jeg å være ærlig. Sa det som det var, at jeg er kronisk syk og dermed utenfor arbeidslivet, heldigvis hadde ikke huseierne noe som helst i mot det! Fruen i huset sa at det viktigste er at jeg kan betale for meg, da er det det samme om pengene kommer fra nav eller noe annet:)
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 Ærlighet varer alltid lengst. Men det er ikke nødvendigvis ærlighet å buse ut med alt, relevant eller urelevant, i det man presenterer seg selv. Å holde tilbake informasjon og samtidig ordlegge seg på en for seg selv mest mulig gunstig måte er like ærlig som å si hei, jeg heter NN og er på aap på vei inn i et latmannsliv (som folk på kg gir inntrykk av at det er) som uføretrygdet. Legg opp en for deg mest mulig gunstig taktikk, uten å fortelle løgner. Fordi løgn er det motsatte av ærlighet. Anonymkode: 01aa4...1d8
T-Rex Skrevet 29. juli 2017 #7 Skrevet 29. juli 2017 Når man skal selge seg inn, det være seg til en arbeidsgiver eller en hushai, så lister man opp det positive - uten å direkte lyve. Dersom du vet at du kommer til å være en punktlig betaler, og ikke vil ramponere eller bråke, så er dette helt greit.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 AAP her også, alltid vært ærlig. Nevn jobb, det er et pluss. Jeg har alltid nevnt at jeg ikke fester, jeg er rolig, stille og pliktoppfyllende. Ingen betalingsanmerkninger og har gitt muntlig beskjed om at de kan ta kredittsjekk om de ønsker. Da den er ren og pen. Jeg har også leid hos privat og firma, og oppgir begge som referanse. Nå i dag så leier jeg hos firma igjen, så kredittsjekk var et krav og mye lettere å komme inn her. Siden alt de krever er null betalingsanmerkninger og depositum. Ikke NAV garanti. Gjør alt du kan for å kom deg unna NAV garanti, ha depositum, det er positivt for utleier. Da jeg leide hos privat person så var nav garanti det første de spurte om. "Du har depositum, ikke nav garanti ikke sant?" var det første de sa. Jeg sa jeg hadde depositum. Det var ganske lavt der jeg leide, 15 000 kr bare. Så jeg tilbød å legge i 5, siden jeg allerede hadde pengene. Egentlig hadde jeg 25 000 kr, men det å gå opp nesten det dobbelte ønsket jeg ikke. Selv om at jeg viste om tidligere leieboer og viste at utleieren var ærlig og redelig. Pengene fikk jeg lånt av foreldrene mine første gang. Betalte det ned månedlig de første to årene, nå er pengene mine. Skaff depositum, det er alfa omega. For de er mer negativ mot NAV garanti enn AAP. Siden jeg var ung den gang, så hadde jeg med pappa på visning. Og han sa helt selv at om NAV tuklet med utbetalingene, så ville pappa hjelpe meg. Så tull med NAV kom ikke utleier til å merke. Grunnen til det var at utleier før han før meg. Var under NAV og ble kastet ut fordi h*n ikke betalte husleie. Så utleier var litt på kanten da det kom til NAV klienter da kompisen min leide før meg og fortalte meg dette. Derfor valgte jeg å ta det ett skritt lengre enn normalt. Ved å tilby høyere depositum, vise at jeg hadde foreldre som hjalp meg økonomisk (ble aldri brukt, men fortsatt fint å ha i bakhånd), gode referanser og tilbydde kredittsjekk før det ble spurt om. Anonymkode: d8046...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå