AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Vi skal leie ut sokkelleiligheten vår... Og blir jo oversvømmet av menensker som vil ha den. Det er så vanskelig å ta valget om hvem som skal få leie... Og det er enda kjipere å måtte avvise folk. Jeg har luket bort alt av småbarnsforeldre, alenemødre og nav klienter osv.. Og står igjen med noen skikkelige gode kandidater. Hvordan velge?? Anonymkode: c608a...33a
Sawyer Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 Prøv å finn ut hvem som er mest mulig stabil på lengre sikt, er de studenter eller jobber de? Studenter: i såfall hvor mange år skal de studere? Studenter er gjerne på et sted i x år og i "sesong" da det er enklest å leie ut (langtidsleie og ganske stabile). Er det personer som er i fast jobb, så kan de finne på å bytte midt i året. Er det et område hvor det er lett å få nye leietagere utenfor "hovedsesongen" når "alle" flytter? Bare min erfaring etter flere år med utleie av hybel og bolig 3
Fireflies Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 Du har luket bort både småbarnsforeldre og alenemødre? Kunne du ikke bare skrevet du ikke var intressert i å ha barn i leiligheten? 30
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 6 minutter siden, Fireflies skrev: Du har luket bort både småbarnsforeldre og alenemødre? Kunne du ikke bare skrevet du ikke var intressert i å ha barn i leiligheten? Det er Ingebrigtsen trådstarter må opplyse om, Hun kan til og med tenke, i sitt stiller sinn, at hun ikke vil ha homoseksuelle der.. Men det hadde ikke tatt seg så godt ut å skrive det, så da er det bedre å luke ut i etterkant. Men hvilken kandidat du skal velge. Vanskelig spørsmål egentlig, jeg hadde gått litt etter magefølelsen, og hva du selv ønsker av en leietager. Ønsker du et voksent menneske i jobb, som kanskje blir der i mange år (eller kan forsvinne igjen like fort, pga feks huskjøp), eller ønsker du å ha studenter som kanskje blir der 1-3 år? Og jeg forstår godt at du er kresen, det er tross alt et menneske som skal bo tett opp på deg Anonymkode: cabba...823 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Det er ingenting trådstarter må opplyse om** Anonymkode: cabba...823 2
Fireflies Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er Ingebrigtsen trådstarter må opplyse om, Hun kan til og med tenke, i sitt stiller sinn, at hun ikke vil ha homoseksuelle der.. Men det hadde ikke tatt seg så godt ut å skrive det, så da er det bedre å luke ut i etterkant. Men hvilken kandidat du skal velge. Vanskelig spørsmål egentlig, jeg hadde gått litt etter magefølelsen, og hva du selv ønsker av en leietager. Ønsker du et voksent menneske i jobb, som kanskje blir der i mange år (eller kan forsvinne igjen like fort, pga feks huskjøp), eller ønsker du å ha studenter som kanskje blir der 1-3 år? Og jeg forstår godt at du er kresen, det er tross alt et menneske som skal bo tett opp på deg Anonymkode: cabba...823 Visste ikke at jeg skrev at TS måtte opplyse om det. Endret 29. juli 2017 av Fireflies 3
Sawyer Skrevet 29. juli 2017 #7 Skrevet 29. juli 2017 Min erfaring er forøvrig at enkelte typer dyr og røyk skader mer enn barn i en leilighet.. Tillater barn, men ikke dyr og røykt, også pga rens når nye leietagere må inn. Men gå etter magefølelsen! Og finn ut som sagt om dette er en person som har et perspektiv på tid de tenker å bo, selvfølgelig ting kan endre seg, men om det er et voksent menneske i full jobb, om det da bor der i vente på boligkjøp eller om det er en student som har tenkt å bo der ut studietid. Sokkeleilighet hjemme leies ut til studenter for det meste, men sekundær bolig blir for øyeblikket leid ut til et voksent par (som også hjelper til med vedlikehold etter eget ønske) 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 31 minutter siden, Sawyer skrev: Prøv å finn ut hvem som er mest mulig stabil på lengre sikt, er de studenter eller jobber de? Studenter: i såfall hvor mange år skal de studere? Studenter er gjerne på et sted i x år og i "sesong" da det er enklest å leie ut (langtidsleie og ganske stabile). Er det personer som er i fast jobb, så kan de finne på å bytte midt i året. Er det et område hvor det er lett å få nye leietagere utenfor "hovedsesongen" når "alle" flytter? Bare min erfaring etter flere år med utleie av hybel og bolig God jobb, og sikker inntekt foran studenter. Hvor de jobber og om du kan bruke arbeidsgiver som referanse og minst en referanse fra tidligere leieforhold vil jeg påstå er viktigere enn å få inn studenter. Anonymkode: 39fba...db2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #9 Skrevet 29. juli 2017 Om noen har referanser så kan du sjekke ut de i hvert fall. Det som er viktig for deg er at de betaler når de skal og ikke ødelegger eller støyer om kvelden og natta. Enig med en som nevnte røyk. Selv om det ikke er lov å røyke inne så vil røykere stå utenfor - hvis det er sjenerende så hadde jeg valgt bort de som røyker. Jeg ville også tatt meg litt god tid på intervjuene. Det er vanskelig å få et godt nok inntrykk på 20 minutter. Anonymkode: cc599...3f0 3
Frk Midnattsol Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 Jeg leier ut ei sokkelleilighet i en større universitetsby. Valgte ei som startet på et langt studie og som fremsto som er seriøs student. Hun studerer psykologi, og da vet jeg at hun ønsker ro og stabilitet over lang tid. Dog ville jeg ikke valgt en ung jusstudent. Har studert jus selv, og vet hvor "regelrytter" man plutselig kan få behov for å bli Det kan være greit å spørre litt om fremtidsplaner osv, for å få en liten oversikt over hvor lenge de tenker at de må bli på et sted...Mindre slitasje på leiligheten hvis man får folk over tid. Jeg har også som et kriterie at de må ha dyr, men det er mer min lille hjelp her i verden for leietakere med dyr, men det har gitt meg stabile leietakere over lange perioder 25
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #11 Skrevet 29. juli 2017 Hva er grunnen til at du ikke ønsker småbarnsfamilie eller aleneforeldre? Er det pga barn? Hvorfor har du luket bort nav klienter? Du vet at det finnes skikkelige mennesker der også? Anonymkode: 9aef6...f8e 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #12 Skrevet 29. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er grunnen til at du ikke ønsker småbarnsfamilie eller aleneforeldre? Er det pga barn? Hvorfor har du luket bort nav klienter? Du vet at det finnes skikkelige mennesker der også? Anonymkode: 9aef6...f8e Uføretrygdede med fast trygd er en ting, men folk som kommer med garanti fra NAV der NAV skal betale husleien luker ihvertfall jeg bort. Ganske vanlig at det står "Ingen NAV-garanti" i annonsene. Hvorfor? Jo, fordi NAV har taushetsplikt ovenfor klienten. Om klienten av en eller annen grunn ikke får godkjent støtten sin fra NAV lengre får man ikke noe varsel om det, merkes kun på at pengene uteblir. Ringen man og spør hvorfor det ikke kom husleie denne uka får man bare beskjed om at de har taushetsplikt og ikke kan opplyse om det. Spør man så leietaker får man bare beskjed om at "NAV har krøllet det til" og at det skal ordne seg. Noe det gjerne ikke gjør. Så mitt krav er ihvertfall at leietaker stiller med depositum selv og betaler husleien selv. Vil ha null og niks med NAV å gjøre. Anonymkode: b9218...792 18
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #13 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi skal leie ut sokkelleiligheten vår... Og blir jo oversvømmet av menensker som vil ha den. Det er så vanskelig å ta valget om hvem som skal få leie... Og det er enda kjipere å måtte avvise folk. Jeg har luket bort alt av småbarnsforeldre, alenemødre og nav klienter osv.. Og står igjen med noen skikkelige gode kandidater. Hvordan velge?? Anonymkode: c608a...33a Unnskyld at jeg spør, men hvorfor luker du ut navklienter? Anonymkode: f261a...95c 2
Fireflies Skrevet 29. juli 2017 #14 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld at jeg spør, men hvorfor luker du ut navklienter? Anonymkode: f261a...95c Mest sannsynlig fordi NAV sin garanti ikke er verdt papiret den er skrevet på. Hadde NAV latt være å tulle så jævlig til for folk så hadde det vært lettere for NAV-brukere å få leiligheter. 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #15 Skrevet 29. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uføretrygdede med fast trygd er en ting, men folk som kommer med garanti fra NAV der NAV skal betale husleien luker ihvertfall jeg bort. Ganske vanlig at det står "Ingen NAV-garanti" i annonsene. Hvorfor? Jo, fordi NAV har taushetsplikt ovenfor klienten. Om klienten av en eller annen grunn ikke får godkjent støtten sin fra NAV lengre får man ikke noe varsel om det, merkes kun på at pengene uteblir. Ringen man og spør hvorfor det ikke kom husleie denne uka får man bare beskjed om at de har taushetsplikt og ikke kan opplyse om det. Spør man så leietaker får man bare beskjed om at "NAV har krøllet det til" og at det skal ordne seg. Noe det gjerne ikke gjør. Så mitt krav er ihvertfall at leietaker stiller med depositum selv og betaler husleien selv. Vil ha null og niks med NAV å gjøre. Anonymkode: b9218...792 Det er jo ikke alle nav klienter som får husleien betalt av nav. Jeg har nav garanti og jeg går på aap. Jeg betaler alltid leien og jeg tar godt vare på leiligheten. Ikke bråker jeg heller. Det gjelder å ta seg god tid for å danne et bilde av en potensiell kandidat, uansett om det er student, nav klient eller noen som jobber. Gjerne sjekk referanser. Jeg kjenner ikke til noen som går på nav, som gjør eller har gjort noe slikt. De finnes, klart, men alle er ikke slik! Hva om man har vanlig depositum men går på nav? Anonymkode: 9aef6...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #16 Skrevet 29. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke alle nav klienter som får husleien betalt av nav. Jeg har nav garanti og jeg går på aap. Jeg betaler alltid leien og jeg tar godt vare på leiligheten. Ikke bråker jeg heller. Det gjelder å ta seg god tid for å danne et bilde av en potensiell kandidat, uansett om det er student, nav klient eller noen som jobber. Gjerne sjekk referanser. Jeg kjenner ikke til noen som går på nav, som gjør eller har gjort noe slikt. De finnes, klart, men alle er ikke slik! Hva om man har vanlig depositum men går på nav? Anonymkode: 9aef6...f8e Som sagt kan leietaker gjerne få inntekten sin fra NAV så lenge han betaler husleien selv og har penger til depositum. Mao., er det greit så lenge JEG slipper å forholde meg til NAV på noen som helst måte. For å snu på det, hvorfor leie ut til noen som kommer med garantier fra NAV om man har en masse potensielle leietagere som ikke trenger NAV-garanti? Jeg tenkter også litt slik at de som har penger til depositum selv gjerne har et minimum av økonomisk sans og vil være mer tilbøyelige til å betale husleien i tide. Anonymkode: b9218...792 9
Gjest NotNaomi Skrevet 29. juli 2017 #17 Skrevet 29. juli 2017 Det er vel greit nok å sjekke referanser fra andre utleiere? Du luker bort folk som kunne vært drømmeleietagere. Hva er veldig gode kandidater? Kan du svare på det? :-)
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #18 Skrevet 29. juli 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt kan leietaker gjerne få inntekten sin fra NAV så lenge han betaler husleien selv og har penger til depositum. Mao., er det greit så lenge JEG slipper å forholde meg til NAV på noen som helst måte. For å snu på det, hvorfor leie ut til noen som kommer med garantier fra NAV om man har en masse potensielle leietagere som ikke trenger NAV-garanti? Jeg tenkter også litt slik at de som har penger til depositum selv gjerne har et minimum av økonomisk sans og vil være mer tilbøyelige til å betale husleien i tide. Anonymkode: b9218...792 Men så er det jo ikke alle som har hatt mulighet til å spare opp noe heller da Er de veldig unge så kan de ha blitt syk før de rakk å komme i jobb, slik som meg. Ikke vær så dømmende. Anonymkode: 9aef6...f8e 3
cheers1982 Skrevet 29. juli 2017 #19 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, Frk Midnattsol skrev: Jeg har også som et kriterie at de må ha dyr, men det er mer min lille hjelp her i verden for leietakere med dyr, men det har gitt meg stabile leietakere over lange perioder Takk på vegne av alle fortvilte leietakere med dyr. Skulle ønske flere tenkte som deg! 18
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #20 Skrevet 29. juli 2017 Ts her. Jeg har tidligere leid ut til studenter og har vært ok fornøyd med det. Det har selvfølgelig vært ting å sette fingeren på, men jeg vil heller ha kortere leieforhold enn at folk klorer seg fast og nekter å flytte ut igjen. Derfor har jeg ogsp tidsbegrensede kontrakter på et år, så kan de heller forlenges etter et år Kandidatene jeg har plukket meg ut nå er alle studenter. Noen par og noen venninner. Noen norske, noen utenlandske. Har fått sikkert 30 tlf fra forskjellige mennesker i forskjellige situasjoner. Grunnen til at jeg ikke ønsker nav klienter: Jeg ønsker ikne folk som går hjemme hele dagen da dette gir større slitasje på leiligheten. Jeg ønsker ikke folk som klorer seg fast og jeg ønsker absolutt ikke noen nav garanti Grunnen til at jeg ikke ønsker barn:Bråk, slitasje... Og det faktum at jeg har en hund som ikke digger unger. Siden huset og leiligheten har samme entre, kan de møtes og jeg orker ikke å måtte ta ekstra hensyn iforhold til hunden. Røyk er et selvsagt nei! Dyr er nei, pga egne hunder. Hadde jeg ikke hatt egne hunder så hadde rolige hunder vært helt greit Anonymkode: c608a...33a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå