Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 19 år gammel jente som har friår nå, og sparer opp for et helt år ute på reise. Jeg har en jobb nå, hvor jeg har mulighet til å få mye jobb. Men det er alltid ustabilt, og lønnen er dårlig. Mye kveld og helg, men ingen tillegg. Tenker at nå som jeg først har et år hvor jeg kan jobbe, burde jeg benytte muligheten til å få tjent så mye som mulig, slik at jeg etter reisen også sitter igjen med penger til studietiden.

Jeg har ingen utdanning, men erfaring fra jobb i butikk og restaurant. Er åpen for så å si alt, ingen forslag er dumme! Jeg liker å jobbe, og jobber gjerne både natt og lange dager. Har dere noen tips til jobber som gir ganske greit eller godt betalt? 

Har også sett på mulighetene for å jobbe på hurtigruta eller en fjellhytte. Kunne veldig gjerne flyttet på meg! Så en jobb hvor man får bosted hadde vært helt topp. Trives ikke så godt her jeg bor, og det hadde vært fint å kommet inn i et helt nytt miljø og bli kjent med nye folk. 

Fyr løs med forslag! Hvis dere også har noen forslag til hvordan jeg kan gå frem for å få jobbene jeg søker på, hadde det vært supert :-)

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk det friåret og et par år til for å få deg en utdannelse. Da stiller du mye sterkere på de godt betalte jobbene. Tror ikke det finnes godt betalte jobber for ufaglærte. Med mindre du starter noe veldig smart for deg selv.

Anonymkode: 7dba8...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli ringevikar i helsevesenet. Hvis du tar vakter i to eller flere kommuner kan du jobbe langt over 100 % om du ønsker.

Anonymkode: 0e4b6...b50

AnonymBruker
Skrevet

Ja prøv innen helse, det er jo ikke så godt betalt MEN du får tillegg, så hvis du jobber mest mulig kveld og helg så kan du få en grei lønn :) det er også ikke så vanskelig å få jobb.

Anonymkode: 2e9e3...db7

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk det friåret og et par år til for å få deg en utdannelse. Da stiller du mye sterkere på de godt betalte jobbene. Tror ikke det finnes godt betalte jobber for ufaglærte. Med mindre du starter noe veldig smart for deg selv.

Anonymkode: 7dba8...00b

Spar deg for slike kommentarer. Jeg skal til utlandet for å lære språk, som jeg skal ta med meg til videre utdanning. Det er selvfølgelig begrenset hvor "godt betalt" man kan få uten utdanning, men så er det jo ikke 4-500 tusen som er målet mitt heller akkurat. Jeg er ung og bor hjemme, så om jeg får spart opp rundt 200k er jeg fornøyd! 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja prøv innen helse, det er jo ikke så godt betalt MEN du får tillegg, så hvis du jobber mest mulig kveld og helg så kan du få en grei lønn :) det er også ikke så vanskelig å få jobb.

Okei, tusen takk! Snakker vi da omsorgsboliger, eldrehjem og lignende? Ansetter de folk som er helt ufaglærte?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Meg12345 skrev:

Okei, tusen takk! Snakker vi da omsorgsboliger, eldrehjem og lignende? Ansetter de folk som er helt ufaglærte?

Ja, det gjør de :) sykehjem, bofellesskap og sånt. det er nok usannsynlig å få en stor fast stilling uten utdannelse eller erfaring men ekstrahjelp i alle fall er ofte lett å få. Kanskje hvis du kjenner noen som jobber et sånt sted kan de anbefale deg? Og mange steder er det god sjanse for å få jobbet mye selv om man har ekstrahjelpstilling, det er mye sykdom etc. Eller slik som der jeg jobber så bemanner de alltid helt minimum eller litt under i utgangspunktet, fordi de håper det skal gå, også ender opp med å måtte ta inn flere :fnise:

Å reise og utvide horisontene sine litt er jo kjempelærerikt i seg selv, og du som er så ung har god tid å ta utdannelse så ikke hør på sånne kommentarer som over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, det er kanskje vel urealistisk å spare opp 200 000 på bare ett år. Det blir jo over 16000 i mnd i sparing. Har du ingen utgifter? I sykehjem og sånt så er det kommunalt og de vil IKKE betale overtid så du får ikke jobbe over 100%. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, det er kanskje vel urealistisk å spare opp 200 000 på bare ett år. Det blir jo over 16000 i mnd i sparing. Har du ingen utgifter? I sykehjem og sånt så er det kommunalt og de vil IKKE betale overtid så du får ikke jobbe over 100%. 

Hun skal jo bo hjemme og snylte på mor og far.

Overtidsbetslt har man aldri krav på før man faktisk jobber overtid, dvs mer enn 100% stilling.

Anonymkode: 138da...496

Skrevet

Selge brukte truser til professor Langeland?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun skal jo bo hjemme og snylte på mor og far.

Overtidsbetslt har man aldri krav på før man faktisk jobber overtid, dvs mer enn 100% stilling.

..hæ..? For det første så har du krav på overtid hvis du jobber mer enn 9 timer ila. En dag, selv om du ikke jobber 100%.

For det andre så var det jeg sa at kommunen ikke vil betale overtid (de har stramt budsjett) så man kan liksom ikke belage seg på å tjene penger på å jobbe masse overtid innen kommunehelsetjenesten selv om de kanskje har behov. Så jeg vet ikke hva det du sier har med det å gjøre :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Servitører kan tjene ganske greit, spesielt med tips.

Anonymkode: 3922e...0f4

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..hæ..? For det første så har du krav på overtid hvis du jobber mer enn 9 timer ila. En dag, selv om du ikke jobber 100%.

For det andre så var det jeg sa at kommunen ikke vil betale overtid (de har stramt budsjett) så man kan liksom ikke belage seg på å tjene penger på å jobbe masse overtid innen kommunehelsetjenesten selv om de kanskje har behov. Så jeg vet ikke hva det du sier har med det å gjøre :P

Nope. Det kan gjennomsnittsberegnes over en viss periode. Mest vanlig i stillinger som har turnustotasjon er en måned, for andre en uke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med sånn telefonselger i Spania? Mange som gjør det , det er godt betalt, lav bokostnader der nede og blir nesten som et friår på ferie i sola :)

Anonymkode: 506d5...4a3

AnonymBruker
Skrevet

Vet at det var gode muligheter for å tjene godt på fiskemottak tidligere. Du kan jo sjekke litt rundt, alt ette hvor du bor og hva du får av utgifter på å ikke bo hjemme.

Anonymkode: 01ecf...35a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Det kan gjennomsnittsberegnes over en viss periode. Mest vanlig i stillinger som har turnustotasjon er en måned, for andre en uke. 

:klo: ja noen stillinger som er unntatt vanlig arbeidstid gjennomsnittsberegner. Men det mest vanlige er jo å få overtid utover det som regnes som vanlig arbeidstid. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du tar det opp? Det har ikke noe med tråden å gjøre?

Uansett nå snakket vi om ringehjelp da, og ekstravakter kan ikke bare plutselig gjennomsnittsberegnes inn på samme måten som en fast turnus :) jeg kan for eksempel jobbe over 35,5 time/uke i en turnus. Men ikke plukke opp ekstravakter som gir meg over 35,5 ila. En uke selv om det hadde blitt innafor beregnet over en måned.  Og hvis jeg blir stående på jobb 10 timer uten at det er planlagt så er det overtid, det kan ikke bare gjennomsnittsberegnes inn i alle tilfeller (heldigvis).

Beklager avsporing TS :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...