Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser innimellom at ulike ambassader i Oslo søker nye ansatte. Det virker veldig spennende, men jeg er litt usikker på arbeidsforholdene. Fant en nå der det står "the applicant must also be available during weekends at times".  Følger ambassadene norske lover og regler i forhold til overtid og sånn? Eller forventes det at man bare skal jobbe så mye som mulig uten avspasering/overtidsbetalt. Og hva med pensjon?

Er klar over at det bare er å spørre de som har lyst ut annonsen, men jeg er også nysgjerrig på hvordan det er å jobbe for en ambassade. Er det mye å gjøre, og hvordan er arbeidsmiljøet? Er det mange snobbete mennesker f.eks? Virker som de fleste ambassadene har meget begrenset åpningstid, så jeg bare lurer på om det er nok å gjøre for de ansatte. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: fc83d...169

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det jobbes på ambassadene også utenfor de oppgitte åpningstidene.

Anonymkode: b353a...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe standardsvar på dette, fordi det avhenger av størrelsen på ambassaden, hvilket land man arbeider for, osv. Generelt er det forskjell på de lokalansatte (ikke nødvendigvis bare nordmenn i Oslo, men folk som er ansatt på lokale vilkår) og de utsendte fra landet (altså typisk dem med diplomatstatus og langt bedre vilkår), men nøyaktig hvordan det utspiller seg avhenger av landets og ambassadens kultur. Det kan være veldig snobbete, det kan være som en helt vanlig norsk bedrift. Ambassadene i Oslo er nok oftest ganske små, og dermed kanskje tettere knyttet sammen.

Åpningstidene er jo bare for besøkende, altså for dem som har et (vanligvis konsulært) ærend på ambassaden, dvs søke om pass eller lignende. Det er ikke det samme som arbeidstiden for de ansatte, de følger minst vanlige arbeidstider. De overskytende timene hvor man ikke behøver noen i skranken går med til søknadsbehandling, administrasjon, konsulærsaker, osv. Uten at jeg vet det sikkert, vil jeg tro evt helgearbeide blant annet er på grunn av konsulære hastesaker. En av en ambassades oppgaver er jo å hjelpe landsmenn i nød, og da må man være tilgjengelig. Slike vakter går dog typisk på rundgang.

Anonymkode: 43cb2...f93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...