Gå til innhold

Til dere som beholder alle pensumsbøker etter endt studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte dere alle nye? Hvis dere kjøpte brukt, angrer dere på det (f.eks hvis de har markeringer o.l fra før av)?

Det er tradisjon i min familie å ta godt vare på bøker, og beholde alle man brukte etter endt studie, og dette er noe jeg også har lyst til å gjøre, men er i tvil om jeg bør kjøpe helt nye bøker eller brukte. Dersom jeg skal kjøpe alle bøkene helt nye fra de billigste butikkene på nett blir det ca 2800 kroner, dersom jeg kjøper de brukt blir det rundt 2000 (da mange av bøkene er nye i år, eller ikke har vært brukt i studiet før så vanskelig å få tak i mange brukt, i tillegg kommer porto på ca 100 kr, så om en ny bok koster 500, og den selges til 300 blir det fortsatt 400 med porto).

Har prøvd å finne de som svært pent brukt, men de fleste har markeringer, notater og/eller flekker, og det er ikke like stas som nye..

Anonymkode: d86af...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal studere i år, og tenker at jeg vil kunne se bøkene hvis jeg kjøper brukte for å se hvor mye notater og markeringer som er gjort. Usikker på om jeg gidder å beholde dem etter studiene. Hovedsakelig fordi jeg hater ting.

Gjest jusisthegoal
Skrevet

Jeg kan fortelle av erfaring fra VGS da jeg kjøpte noen brukte og noen nye bøker i realfagene fordi jeg ikke likte de vi hadde på skolen:

Nye bøker er motiverende. Hadde en gammel samfunnsfagbok med masse markeringer. Det resulterte i at jeg ikke selv greide å markere det som var viktig!

Og det at du forteller at det er tradisjon i din familie å ta godt vare på bøker, syntes jeg ihvertfall at du skal kjøpe nye. 

Lykke til med avgjørelsen 😀

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Jeg skal studere i år, og tenker at jeg vil kunne se bøkene hvis jeg kjøper brukte for å se hvor mye notater og markeringer som er gjort. Usikker på om jeg gidder å beholde dem etter studiene. Hovedsakelig fordi jeg hater ting.

Det er jo en mulighet, men i f.eks min by er det 4 stykker som selger en av bøkene jeg vil ha, og det blir litt mye å kjøre rundt til alle for å se på de tenker jeg, og til ulempe for selger så klart som bruker av sin tid på en bok jeg kanskje ikke vil ha. De fleste av bøkene på listen i år er nye, så ikke mulighet til å kjøpe/se på/vurdere av tidligere studenter som kanskje har med bøkene på skolen for å selge.

Sitat

Nye bøker er motiverende. Hadde en gammel samfunnsfagbok med masse markeringer. Det resulterte i at jeg ikke selv greide å markere det som var viktig!

Og det at du forteller at det er tradisjon i din familie å ta godt vare på bøker, syntes jeg ihvertfall at du skal kjøpe nye.

Helt enig med deg! Tok selv fag som privatist nå i vår, og en av bøkene var så lefsete, skitten, markeringer og så ikke ut, den kjøpte jeg brukt på finn og fikk den sendt, hadde aldri kjøpt den om jeg visste at den var i så dårlig stand :fnise: Selger VGS bøkene mine nå, og den ekle boken blir gitt med gratis til den som kjøper den andre boka i samfunnsfag :P

Har kjempelyst til å kjøpe nye ja, men "alle" sier jo at man bør kjøpe brukt, og jeg kommer jo ikke til å ha veldig mye penger til overs, men tenker også at om man bruker en tusenlapp ekstra på bøker kan man droppe noen kvelder på byen for det.

Gjest jusisthegoal
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en mulighet, men i f.eks min by er det 4 stykker som selger en av bøkene jeg vil ha, og det blir litt mye å kjøre rundt til alle for å se på de tenker jeg, og til ulempe for selger så klart som bruker av sin tid på en bok jeg kanskje ikke vil ha. De fleste av bøkene på listen i år er nye, så ikke mulighet til å kjøpe/se på/vurdere av tidligere studenter som kanskje har med bøkene på skolen for å selge.

Helt enig med deg! Tok selv fag som privatist nå i vår, og en av bøkene var så lefsete, skitten, markeringer og så ikke ut, den kjøpte jeg brukt på finn og fikk den sendt, hadde aldri kjøpt den om jeg visste at den var i så dårlig stand :fnise: Selger VGS bøkene mine nå, og den ekle boken blir gitt med gratis til den som kjøper den andre boka i samfunnsfag :P

Har kjempelyst til å kjøpe nye ja, men "alle" sier jo at man bør kjøpe brukt, og jeg kommer jo ikke til å ha veldig mye penger til overs, men tenker også at om man bruker en tusenlapp ekstra på bøker kan man droppe noen kvelder på byen for det.

Kjøp nye! Kvelder på byen blir det mange av uansett 😀

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har råd til å bruke de 800,- på nye bøker så ville jeg i såfall heller ha gjort det. Ja, det er 800,- som kan brukes på noe annet, men om du er vant til fine og nye bøker så vil nok en bok med masse markeringer kunne forstyrre deg. Hadde i hvertfall skjedd med meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt vare på alle. Liker godt å bla i dem av og til og man vet aldri om man blir student igjen. :)

Anonymkode: 54cc0...3c7

• Liker 1
Skrevet

Kjøp nye bøker. Kjekkere å ta vare på.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert i 1+5 år og tatt vare på samtlige bøker. Kjøpte alle nye og har ikke angret på det! Som noen over nevnte: nye, friske, fine bøker er motiverende :)

Anonymkode: 02686...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte det jeg kunne brukt, men gadd ikke kjøpe de mest utslitte bøkene fulle av flekker, tusj og avrevne sider. Min erfaring er at de fleste brukte studiebøkene er i fin stand. Hvis du kjøper bøkene nye, så vil du fort se at de blir slitt i løpet av et semester. Det er faktisk bøker som du skal bruke mye, så når du er ferdig med dem så vil de uansett ikke se nye ut. Jeg tror det skal mye til å se forskjell på en bok som er brukt ett semester kontra to semester.

Men generelt - ønsker du at bøkene skal se så fine ut som mulig, så må du nesten utelukkende kjøpe bøker i hardcover. Bøker med myke forsider blir etter min erfaring fortere stygge. Problemet er at dette ofte blir veldig dyrt. 

Anonymkode: 60638...7bd

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte dere alle nye? Hvis dere kjøpte brukt, angrer dere på det (f.eks hvis de har markeringer o.l fra før av)?

Det er tradisjon i min familie å ta godt vare på bøker, og beholde alle man brukte etter endt studie, og dette er noe jeg også har lyst til å gjøre, men er i tvil om jeg bør kjøpe helt nye bøker eller brukte. Dersom jeg skal kjøpe alle bøkene helt nye fra de billigste butikkene på nett blir det ca 2800 kroner, dersom jeg kjøper de brukt blir det rundt 2000 (da mange av bøkene er nye i år, eller ikke har vært brukt i studiet før så vanskelig å få tak i mange brukt, i tillegg kommer porto på ca 100 kr, så om en ny bok koster 500, og den selges til 300 blir det fortsatt 400 med porto).

Har prøvd å finne de som svært pent brukt, men de fleste har markeringer, notater og/eller flekker, og det er ikke like stas som nye..

Jeg kjøpte 99% nye og spedde på med noen få brukte (det var mer for "alternativ litteratur" vi ble anbefalt). Elsker faget mitt så jeg kommer def. til å beholde alle selv. Flotte å slå opp i. Hadde studiet krevde tonnevis av ny litteratur hadde jeg utvilsomt kjøpt mer brukt, det gjør meg ingenting men da må de være pent brukt uten for mye markeringer.

Anonymkode: a94cf...83a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg kjøpt nye bøker uten å blunke. Noen behandler bøkene sine pent, andre spiser og blar i bøker samtidig, slenger bøkene fra seg der det passer dem osv. Det er ekkelt å lese i grisete bøker, enten de er kjøpt brukt eller kommer fra biblioteket. 

Jeg forstår meg ikke på folk som kaster eller selger bøkene sine etter bruk. Enten det er studiebøker eller teoriboka til førerprøven. Ofte må jeg slå opp for å oppdatere meg på hvordan var nå dette igjen i bøker. Det jeg virkelig savner er alle bøkene fra vgs. De gikk tapt for en del år siden. 

Anonymkode: 69916...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte alle nye og dem enda. De brukes faktisk også.

På uni kjøpte jeg de fleste bøkene via amazon siden dem var engelsk, og myyye billigere der enn her hjemme. På vgs måtte vi kjøpe alle bøkene, alle kjøpt inn nye der også. Har programfagsbøkene, fellesfagene solgte jeg etterpå.

Anonymkode: 0f1c7...80b

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte nye bøker, og har dem fortsatt. Har fått god bruk for dem etter at jeg var ferdig med å studere, slik at det var en god investering for meg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper bare nye bøker. Den kostnaden tar jeg meg da det gir meg så mye mer. 

Anonymkode: ca317...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en del bøker brukt, men det var ingen markeringer i dem. Selv markerer jeg også lite i bøker, og kan derfor selge videre de jeg ikke vil ha for en god pris. Det er jo bare å spørre selger hvis du kjøper over nett, på ibok står det f.eks om boken har markeringer eller ikke. Hvis du får alle bøkene du skal ha for 2800 kr så er det jo ikke noe stress å kjøpe nye, Jeg har kjøpt bøker for ca 10 000 dette året, og da er det klart noen blir kjøpt brukt, mens andre har kommet i ny utgave og må kjøpes nye. 

Anonymkode: 80dd3...616

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle brukte bøker det er markert i. Bare å spørre om det om du skal kjøpe brukt 

Anonymkode: 67c74...303

Skrevet

Tar vare på de jeg føler jeg har mest bruk for rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte 99% nye og spedde på med noen få brukte (det var mer for "alternativ litteratur" vi ble anbefalt). Elsker faget mitt så jeg kommer def. til å beholde alle selv. Flotte å slå opp i. Hadde studiet krevde tonnevis av ny litteratur hadde jeg utvilsomt kjøpt mer brukt, det gjør meg ingenting men da må de være pent brukt uten for mye markeringer.

Anonymkode: a94cf...83a

Du kjøpte altså flere hundre nye bøker, siden 99% var nytt og det ble noen få brukte?

Anonymkode: ad77c...5df

Skrevet

Jeg kjøper nye bøker fordi det er ikke mange på min linje som selger bøker, og bøkene brukes litt her og der gjennom studiet som pensum og støttelitteratur. 

Jeg gjør mange markeringer, kruseduller og lignende i bøkene mine, og dette er en del av min studieteknikk. Dette gjør at de ikke er så gunstige for salg, men mest av alt føler jeg at det ligger en del av meg igjen i bøkene og det kan hende jeg vil komme til å kikke på de igjen etter endt studie hvis jeg vil oppfriske ett eller annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...