Gå til innhold

Hva har NAV innsyn i? AAP, studielån/stipend og lønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har ei venninne som er fortvilet fordi hun ikke er sikker på om hun har rett til å kunne ta studielån mens hun mottar AAP. Hun er deltidsstudent og vil motta et beløp som er mindre. Hun venter på svar fra NAV, men det tar tid med ferieavvikling m.m. 

Jeg tenkte p høre litt rundt med dere som har erfaring med dette. Vil nav uansett kunne ha innsyn i hva som kommer på hennes konto? Og er det ikke slik "i verste fall" at hun skriver det hun mottar fra Lånekassen på meldekortet så får hun mindre i AAP? Og hvordan er det i så fall mulig når lån ikke er inntekt? 

Jeg vet ikke mer enn det jeg har lest meg på, og har aldri vært borti dette systemet/ordningen. 

Håper på noen svar! :-) 

Anonymkode: cb9ab...04b

AnonymBruker
Skrevet

Nav har innsyn i det aller meste, heldigvis 

Anonymkode: acd6b...05b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

NAV kan sjekke direkte mot Lånekassen.

Anonymkode: 7983e...3cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lønn kan de forresten sjekke måned for måned nå. Antall timer jobbet også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke motta AAP og lånekassepenger samtidig. Jeg har gått igjennom dette med NAV selv og NAV må godkjenne utdanningen som en del av aktivitetsplanen. Hvis hun er under 26 så får hun ikke lov til å betale for utdanningen selv, men hvis de godkjenner så betaler NAV for utdanning.

Anonymkode: e84d0...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Er utdanningen godkjent av nav vil hun kunne ta opp studielån. Hun kan ta opp studielån uten at utdanningen er godkjent også, men da får hun ikke AAP. Studielån vil påvirke utbetalingen dersom hun mottar sosialhjelp. 

Anonymkode: f25d3...0ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ta opp lån mens man får aap, det er bare penger man får via jobb det skal trekkes aap penger for. Så lenge studier er en del av planen med nav så har de ikke noe med at vedkommende tar opp lån. 

Anonymkode: 713a4...34f

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke motta AAP og lånekassepenger samtidig. Jeg har gått igjennom dette med NAV selv og NAV må godkjenne utdanningen som en del av aktivitetsplanen. Hvis hun er under 26 så får hun ikke lov til å betale for utdanningen selv, men hvis de godkjenner så betaler NAV for utdanning.

Anonymkode: e84d0...e1c

Øh jo. Hvis man har fått innvilget aap mens man studerer så kan man allikevel ta opp studielån. 

Anonymkode: 713a4...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som svarer her forveksler nok AAP med dagpenger. Man kan som hovedregel ikke kombinere dagpenger med utdanning, ergo kan man ikke mottå lån/stipend og dagpenger samtidig.

Studielån kan man ta samtidig med AAP hvis det er godkjent i aktivitetsplanen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge utdanning er godkjent som et tiltak av NAV er det ingenting som hindrer en i å få støtte fra lånekassen samtidig som man går på AAP, men antakeligvis blir ikke noe av lånet fra lånekassen omgjort til stipend. Inntektsgrensen for AAP er litt under 100 000 uten at det skal gå utover omgjøring. 

Anonymkode: 83824...d40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar! 

Ja, dette handler ikke om dagpenger, men arbeidsavklaringspenger. Jeg mener at hun har fått utdanning på deltid som en av tiltakene/aktivitet. Vil nav i tilfelle høre med henne om hun har tatt opp lån eller sjekke dette? 

Jeg spør på vegne av henne fordi hun ikke har Kg bruker eller vil ha det, men ønsker å høre. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge utdanningen er godkjent under aap, så kan hun ta opp lån og beholde aap. Lån skal jo betales tilbake. Men hun får avkortning i stipendet, det er noe hun bør være klar over, for da ender hun opp med mye mer lån enn andre studenter. 

Alt fra lånekassen gis ut som lån. I ettertid får vi avskrevet stipend hvis vi oppfyller vilkårene, dvs. bestått eksamen, borteboer etc. og det er da hun ikke får avskrevet like mye i stipend som resten, og sitter igjen med mer i lån. Har gått gjennom dette selv. Dette er fordi hun allerede mottar en offentlig ytelse, nemlig aap. 

Anonymkode: 4262d...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar! 

Ja, dette handler ikke om dagpenger, men arbeidsavklaringspenger. Jeg mener at hun har fått utdanning på deltid som en av tiltakene/aktivitet. Vil nav i tilfelle høre med henne om hun har tatt opp lån eller sjekke dette? 

Jeg spør på vegne av henne fordi hun ikke har Kg bruker eller vil ha det, men ønsker å høre. :-)

Hvorfor leser du ikke svarene du får? NAV bryr jo seg ikke en døyt om hun tar opp lån fra Lånekassen når det er godkjent som tiltak da dette er fullt lovlig. 

Anonymkode: 83824...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...