AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Hei! Mister mye hår, dette har pågått i 2,5 mnd. Blodprøver viser at jeg ikke har mangler av noen slag. Noen som har opplevd lignende og har noen råd??? Dette begynner å tære på! Jeg er jente 27 år gammel, ingen i familien som har hårtap (pappa begynner nå i alder av 56). I begynnelsen av mars flyttet samboer og jeg fra hverandre grunnet jobbmuligheter, pr dags dato avstandsforhold. Kan det ha noe med det å gjøre? Trenger desperat råd eller gode ord, er så lei meg Anonymkode: 35ce3...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 Selvsagt kan et samlivsbrudd føre til hårtap. Men alt stress, også det som skyldes fysisk sykdom, har samme symptomer. Så når folk sier "dette er stress", så kan nevnte stress være alt fra eksamen til influensa. Kroppen skiller ikke de to. Dersom du vet med deg selv at samlivsbruddet gav deg en knekk, så er dette en trolig årsak. Dersom ikke så må du tilbake til legen og insisitere på at hen leter etter fysiske årsaker til stress (altså sykdom). Jeg går da utfra at du har hårtap så kraftig at det synes på hårmengde. En børste full daglig er for mennesker med langt hår normalt i perioder på 2-3 mnd hvert andre år. En del av en helt normal syklus. Så vi skiller de to ad. Anonymkode: 9e920...b94
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 Ikke umulig at det er Alopecia, har du sjekket om det er såpass mye at du ser hodebunnen tydelig? Anonymkode: e03fa...ef9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke umulig at det er Alopecia, har du sjekket om det er såpass mye at du ser hodebunnen tydelig? Anonymkode: e03fa...ef9 Alopecia er veldig mye genetisk betinget nei? Og gjerne for kvinner i overgangsalder? Anonymkode: 35ce3...5ce
Hadley Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Hvor mister du hår? Er det overalt, eller toppen og fronten, der menn mister håret? Menn mister ikke håret på siden eller bak. Mannlig hårtap er vanlig med kvinner med PCOS eller for høy testosteron. Altså hormonforstyrrelser. Hvis det er overalt, er det kanskje stress som er årsaken. Neppe underernæring, siden du ikke mangler noe. Man kan miste håret etter noe traumatisk. Som skilsmisse eller dødsfall man tar tungt, eller fysisk sykdom. Eller ekstrem slanking. Det heter telogen effluvium.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alopecia er veldig mye genetisk betinget nei? Og gjerne for kvinner i overgangsalder? Anonymkode: 35ce3...5ce Hehe, nei. Flere barn som har det faktisk og det er en autoimmun sykdom. Anonymkode: e03fa...ef9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #7 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, Hadley skrev: Hvor mister du hår? Er det overalt, eller toppen og fronten, der menn mister håret? Menn mister ikke håret på siden eller bak. Mannlig hårtap er vanlig med kvinner med PCOS eller for høy testosteron. Altså hormonforstyrrelser. Hvis det er overalt, er det kanskje stress som er årsaken. Neppe underernæring, siden du ikke mangler noe. Man kan miste håret etter noe traumatisk. Som skilsmisse eller dødsfall man tar tungt, eller fysisk sykdom. Eller ekstrem slanking. Det heter telogen effluvium. Alle hormonnivåene mine er normale også. Det er mer overalt. Begynte ny jobb som er stressfylt samt flytte samboer, så håper det er saken. Den andre kommentar til ab over: den autoimmun alopecia er flekkvis, det har jeg ikke. Anonymkode: 35ce3...5ce
Forundret.. Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 Jeg mista enormt mye hår da jeg begynte å jobbe i butikk. Ventilasjonsanlegget og den tørre lufta som gjorde det tror jeg, vinteren var verst.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #9 Skrevet 29. juli 2017 5 minutter siden, Forundret.. skrev: Jeg mista enormt mye hår da jeg begynte å jobbe i butikk. Ventilasjonsanlegget og den tørre lufta som gjorde det tror jeg, vinteren var verst. Der jeg jobber også, utrolig tørrluft. Får håpe dette går over, blir utrolig lei meg hver dag Anonymkode: 35ce3...5ce
Forundret.. Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Der jeg jobber også, utrolig tørrluft. Får håpe dette går over, blir utrolig lei meg hver dag Anonymkode: 35ce3...5ce Det stabiliserte seg hos meg etterhvert, ca et år. Drikk masse vann.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #11 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, Forundret.. skrev: Det stabiliserte seg hos meg etterhvert, ca et år. Drikk masse vann. takk!! Anonymkode: 35ce3...5ce
Ztzz Skrevet 30. juli 2017 #12 Skrevet 30. juli 2017 Jeg er frisør og kan prøve å hjelpe deg 😊 Først og fremst; Det er normalt å miste mye hår. Har du langt hår vil det se "mer" ut. Har du nylig farget håret mørkt kan det også gjøre at det ser mer ut på grunn av fargen. Hårtap kan komme av mange forskjellige grunner. Det trenger IKKE å bety at du er syk. For å kartlegge litt bedre vil jeg stille deg noen spørsmål 😊 - Har du begynt på nye medisiner i det siste? Eller vært veldig syk? - Stresser du mye? - Har du gjort noen kjemiske prosesser i hodebunnen i det siste? Som farging av ettervekst, permanent eller bleking? - Er hårtapet synlig med bare områder eller vesentlig tynnere hår? Siden du nylig har vært gjennom en forandring i livet, er det godt mulig at det kan være årsaken. Psyken spiller inn på håret. Mye stress og påkjenninger mentalt kan spille en stor faktor her. Vil tro dette er noe som kommer til å roe seg når du er vant med den nye livssituasjonen din, men det er allikevel greit å prøve å finne årsaken 😊
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #13 Skrevet 30. juli 2017 Har du fått sjekket stoffskiftet? Anonymkode: bc2b5...317
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå